دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1397 - 12:28

آزادی فعال حقوق‌بشر آذربایجانی بعد از پنج سال محکومیت

ایگار محمدوف فعال آذربایجانی که درسال 2013 به دلیل برپایی تظاهرات در شهر اسماعیلی بازداشت شده بود در روز گذشته آزاد شد.
کد خبر : 303832

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از سازمان عفو بین‌الملل، ایگار محمدوف فعال حقوق‌بشری آذربایجانی بعد از گذراندن پنج سال محکومیت حبس روز گذشته آزاد شد.


محمدوف رهبر گروه راست گرایان معروف به حزب جایگزین جمهوریخواه در سال 2013 به دلیل برگزاری اعتراض و تظاهرات در شهر اسماعیلی علیه یکی از فرماندهان استان به پنج حبس محکوم شده بود.


بعد از بازداشت محمدوف، فعالان آذربایجانی براین باور بودند که حکم دادگاه براساس تحریکات سیاسی داده شده است. در سال 2014 اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای عنوان داشت، دادگاه آذربایجان حق آزادی محمدوف را نقض کرده است.


علاوه‌براین، دادگاه اروپا طی دستوری از دولت باکو خواست تا با پرداخت 22 هزار یورو غرامت به محمد اف سریعاً وی را آزاد نماید که دولت آذربایجان هیچکدام از آنان را محقق نکرد.


به گزارش خبرنگار رویترز، دادگاه باکو اگرچه محمد اف را در روز گذشته آزاد نمود اما وی را به مدت دو سال ممنوع الخروج کرد.


لازم به ذکر است، با وجود رسانه‌های خبری مستقل در آذربایجان، روزنامه‌نگارانی که از حکومت انتقاد می‌کنند، اغلب مورد آزار و اذیت، زندانی شدن و حتی حمله فیزیکی قرار می‌گیرند. الهام علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور، قدرت را از پدرش، حیدر علی‌اف به ارث برده‌است، که ویژگی بارز شخصیتی را حفظ کرده‌است. الهام علی‌اف اغلب به دلیل عدم بهبود وضعیت آزادی‌های مدنی در سیاست‌های پدرش مورد انتقاد قرار گرفته‌است.


در فهرست شاخص آزادی مطبوعات سال 2013-2014 که توسط گزارشگران بدون مرز منتشر شد، آذربایجان در بین 180 کشور در رتبه 160 قرار داشت.


انتهای پیام/4077


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته