دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1397 - 09:41
مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران:

دیپلماسی دفاعی، ابزار اثبات اقتدار ایران در تأمین امنیت تنگه هرمز است

مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام کشورهای جهان باید از طریق ابزارهای دیپلماسی دفاعی، امنیتی و نظامی و رایزنی دستگاه سیاست خارجی ایران به این باور برسند که امنیت این تنگه در دستان مقتدر جمهوری اسلامی است.
کد خبر : 303785

امیر دریادار سجاد کوچکی در گفتگو با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در تحلیل قابلیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت تنگه هرمز گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که می‌تواند امنیت منطقه را تأمین کند. این قدرت فقط در توان و ظرفیت جمهوری اسلامی است. تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در این 40 سال پیوسته به‌دنبال ایجاد اخلال در این تنگه بوده‌اند؛ اما قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی، امنیت آن‌را فراهم کرده است.


وی ادامه داد: تا زمانی‌که ایران مالک تنگه هرمز است، به‌طور قطع 196 کشور جهان خواهند توانست از این ناحیه جغرافیایی استفاده کنند. این کشورها از طریق ابزارهای دیپلماسی دفاعی، امنیتی و نظامی و رایزنی دستگاه سیاست خارجی ایران، باید به این باور برسند که امنیت این تنگه در دستان مقتدر جمهوری اسلامی است نه آمریکا که هزاران کیلومتر از آن طرف جهان به این منطقه آمده‌ و مدام اخلال می‌کند.


کوچکی افزود: بنابراین اگر به‌طور ایجابی با مسئله تنگه هرمز برخورد داشته باشیم، همه کسانی‌که افکار شیطنت‌‌آلود در ذهن دارند، حساب کار دستشان خواهد آمد.


مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه، نقش دیپلماسی دفاعی را در پیشبرد اهداف عالی نظام اسلامی مؤثر دانست و در این رابطه تصریح کرد: نظامیان می‌توانند منطق دیپلماسی دفاعی را خیلی واضح به دستگاه سیاست خارجی ارائه دهند.


کوچکی افزود: نیروهای مسلح، این توانایی را دارند که منطق دیپلماسی مبتنی بر برابری را تدوین و ارائه دهند؛ اما نظامی‌ها نباید به‌صورت عموم و خصوص مطلق در برابر دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرند.


وی ادامه داد: ایجاد میدان دیپلماسی دفاعی و امنیتی می‌تواند یکی از اهداف نظامیان در عرصه دیپلماسی باشد. آن وقت خواهند توانست در این میدان راحت حرکت کنند و دخالت در کار دستگاه سیاست خارجی هم محسوب نشود و آن بازی برد – برد نام دارد که واژه مورد استفاده رئیس‌جمهور است. بنابراین بازی برد – برد منطق دیپلماسی، دفاعی و امنیتی می‌خواهد که نیروهای مسلح می‌توانند آن‌را برای دستگاه سیاست خارجی تولید کنند تا منافع و اقتدار ملی کشور حفظ شود.


انتهای پیام/4003/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته