دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

امکان پوشش ریسک‌های بزرگ با اوراق بهادار بیمه‌ای

بازار سرمایه یکی از مسیرهایی است که می‌توان راه‌های انتقال ریسک را در آنجا جستجو کرد به طوریکه انواع مدل‌های اوراق بهادار بیمه‌ای می‌توانند به عنوان ابزار تأمین مالی شرکت‌های بیمه به کار گرفته شوند.
کد خبر : 303686

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، امروزه در کشورهای مختلف برای به وجود آوردن انگیزه در میان صاحبان سرمایه و کاهش ریسک‌های احتمالی از تخصیص منابع مالی در فعالیت‌های متعدد، انواع ابزارهای مالی، ابداع و در قالب‌های مختلف در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. یکی از بخش‌های مهم در بازارهای اقتصادی و مالی که می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، صنعت بیمه است.


به گزارش آنا، شرکت‌های بیمه‌، متناسب با بیمه‌نامه‌هایی که برای بیمه‌گزاران صادر می‌کنند با مسائل و چالش‌های مختلفی از قبیل تأمین سرمایه لازم جهت قبول ریسک مربوطه یا ضرورت انتقال ریسک مواجه می‌شوند، بنابراین این شرکت‌ها همواره به ‌دنبال راه‌کارهایی برای برطرف کردن این نیازهای خود هستند.


بنابراین بازار سرمایه یکی از بهترین بازارهایی است که می‌توان راه‌های انتقال ریسک را در آنجا جستجو کرد.
انواع مدل‌های اوراق بهادار بیمه‌ای می‌توانند به عنوان ابزاری برای تأمین مالی شرکت‌های بیمه به کار گرفته و بر اساس نیازها و پتانسیل‌های بازار بیمه، بومی‌سازی و طراحی شوند.


بر همین اساس پژوهشکده بیمه با کمک متخصصان، پژوهشی در این زمینه انجام داده که نتایج آن در روزهای اخیر منتشر شده است.


بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، بازار بیمه و همچنین بازار سرمایه ایران، ظرفیت طراحی و به‌کارگیری این ابزارهای مالی را دارد و این ابزارها می‌توانند این دو بازار را بیش از پیش با یکدیگر پیوند دهند تا از این طریق، شرکت‌های بیمه‌ به‌منظور تأمین سرمایه لازم و انتقال بخشی از ریسک‌هایی که پذیرفته‌اند، اوراق بهادار بیمه‌ای منتشر کنند.
رئیس پژوهشکده بیمه در این باره می‌گوید: یکی از مسائل جدی و مهم شرکت‌های بیمه، مطالبات معوقی است که دارند و از طریق ابزار اوراق بهادار به نوعی می‌توانند مطالبات را به غیر واگذار کنند.


شرکت‌ها می‌توانند بخشی از پورتفوی بیمه‌ای خود را از طریق ابزار اوراق با یکدیگر معاوضه کنند تا به پرتفوی بهینه‌تری برسند.


با اجرای این طرح، ظرفیت صنعت بیمه بیشتر می‌شود و می‌تواند یکی از محدودیت‌های فعلی صنعت را که محدودیت پذیرش ریسک است بردارد و ظرفیت پذیرش ریسک را بالا ببرد.
همچنین سلیمانی رئیس کل جدید بیمه مرکزی در نشست خبری هفته گذشته خود یکی از راهکارهای توسعه صنعت بیمه در شرایط تحریم را اجرای طرح اوراق بهادارسازی بیمه به منظور انتقال ریسک دانست و گفت: براساس برنامه پیش‌بینی شده این اقدام با همکاری پژوهشکده بیمه و بورس دنبال می‌شود.


وی در ادامه وی از انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با ورود جدی‌تر صنعت بیمه به بازار بورس شاهد تحول بزرگی در حوزه صنعت بیمه خواهیم بود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته