دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1397 - 15:23
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد:

تلاش وزارت علوم برای گسترش ایده‌های فناورانه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری سه وزارتخانه علوم،‌ صمت و دفاع برای فراهم کردن شرایط گسترش ایده‌های فناورانه گفت: طی دو سال اخیر، بیش از ۲۰ مرکز نوآوری را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایجاد کرده‌ایم و شرایط خوبی برای تبدیل ایده‌ها به فناوری فراهم شده است.
کد خبر : 303684

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، منصور غلامی بعد از ظهر امروز، در اولین جشنواره ایده‌پردازی شهید نامجو در محل ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نگاه ویژه و علمی به پیشبرد برنامه‌ها می‌تواند راهگشا باشد؛ زیرا در شرایط کنونی جهان، رقابت‌های آشکار و پنهانی در این حوزه صورت می‌گیرد.


وی افزود: در مباحث مرتبط با ایده‌پردازی، نگاه‌های آینده‌پژوهی و رؤیاپردازانه مطرح هستند که در بازه‌های زمانی مختلف، تحقق خواهند یافت؛ لذا وجود اندیشه‌های پیشرو در تحقق اهداف، شتاب‌دهنده خواهند بود.


غلامی نقش اندیشکده‌ها را در پیشرفت ایده‌ها مؤثر دانست و گفت: اندیشکده‌ها در جستجوی ایده‌های جدید هستند و رویکردهای جدید، زمینه را برای گسترش ایده‌های فناورانه در دانشگاه‌ها فراهم ساخته است. وزارت علوم در تلاش است تا با همکاری با وزارتخانه‌های صمت، بهداشت و دفاع، شرایط بسط و گسترش ایده‌های فناورانه را فراهم کند. در حال حاضر بیش از ۲۰ مرکز نوآوری را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پس از سال ۱۳۹۵ ایجاد و شرایط خوبی برای تبدیل این ایده‌ها به فناوری فراهم شده است.


غلامی تصریح کرد: در فرآیند ثبت اختراعات، زمینه پویایی شکل گرفته و برنامه‌ریزی خوبی برای شکوفایی و هدایت استعدادهای درخشان به سمت مراکز صنعتی و علمی انجام شده است که از آن، تحت عنوان توانمندسازی ایده‌های برتر یا همان «شتاب» نام می‌برند. حمایت از پارک‌های فناوری باعث شده تا هشت هزار شغل توسط این مراکز در حوزه‌ رشته‌های دانش‌بنیان ایجاد شود و برای پایداری این پارک‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.


وزیر علوم با بیان این مطلب که ۲۳۲ میلیارد تومان صادرات محصولات دانش‌بنیان را از ۱۳۹۵ به بعد داشتیم، گفت: با وزارت دفاع برای توسعه ایده‌های دانش‌بنیان همکاری زیادی داریم و در این راستا بیش از هزار و ۲۰۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی از سوی وزارت علوم را ساماندهی شده که بیش از ۷۵ میلیارد تومان منابع مالی آن‌ را وزارت علوم تأمین کرده است. همچنین زمینه‌ای فراهم شده تا فارغ‌التحصیلان مشمول بتوانند پروژه‌های علمی مرتبط با صنایع دفاعی را در وزارت دفاع یا وزارت علوم دنبال کنند.


انتهای پیام/4071/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته