دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1394 - 11:22

وزیر تعاون خبر داد؛ برگزاری کنفرانس بین‌المللی تعاون در تهران / ایجاد 1/6میلیون فرصت شغلی از طریق‌تعاونی‌ها در کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری کنفرانس بین‌المللی تعاون در تهران در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: برگزاری این نشست با حضور مسئولان اجرایی، صاحب نظران دانشگاهی، فعالین بخش تعاون و کارآفرینان می‌تواند در ارتقای فعالیت‌های تعاونی‌ها موثر باشد.
کد خبر : 30356

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی، کنفرانس بین‌المللی «تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط» با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و وزرای تعاون و بنگاه‌های کوچک آفریقای جنوبی، اندونزی، سیشل و زیمبابوه در حراره پایتخت زیمبابوه برگزار شد.


ربیعی در این کنفرانس موضوع «توسعه و تحول تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک ایران» را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: وقتی در مورد تعاونی‌ها یا بنگاه‌های خرد و متوسط صحبت می‌کنیم، همیشه با این سوال روبه‌رو هستیم که این بنگاه‌ها چه جایگاهی در اقتصادهای امروزی دارند و چه کمکی می‌توانند به توسعه جوامع مختلف ارائه دهند.


وی افزود: آیا با وجود بخش دولتی قدرتمند در برخی از کشورها و نیز با گرایش هر روزه به بازار آزاد و حضور غول‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ و بعضا چندملیتی آیا بنگاه‌های کوچک هنوز می‌توانند نویدبخش راهی مطمئن برای زندگی بهتر و بویژه تامین کننده شغل برای شهروندانمان باشند.


ربیعی ادامه داد: به طور خلاصه و کوتاه پاسخی که به این سوالات می‌توانم بدهم مثبت است و تاکید می‌کنم که امروزه نقش تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک در اقتصادهای مناطق مختلف جغرافیایی با اهمیت و رو به افزایش است. البته موضوع از منظر اشتغال‌زایی با توجه به بحران جهانی اشتغال توجه بیشتری را به خود معطوف کرده است.


وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی اظهار کرد: سهمی که بنگاه‌های کوچک به بنیان‌های اقتصادی ارائه می‌کنند در چین 57 درصد تولید ناخالص داخلی GDP، در آلمان 55.3 درصد، در ژاپن 50 درصد، کره جنوبی 50 درصد، مالزی 47.3 درصد و در هلند 31.6 درصد اعلام شده است.


وی با بیان اینکه با تاکید بر این که در ایران تعاون بخشی از قانون اساسی کشور است، عنوان کرد: قانون اساسی ایران با رسمیت دادن به تعاون در کنار بخش خصوصی و بخش دولتی اقتصاد، زمینه موثری را برای رشد و توسعه تعاونی ها در کشور فراهم کرده است.


وی خاطرنشان کرد: امسال ما 80 سالگی تعاون در کشور را جشن خواهیم گرفت. 80 سال پیش اولین تعاونی در ایران تاسیس شد که با نگاهی به تاریخچه پر فراز و نشیب تعاون در ایران اکنون می‌توانم بگویم که این بخش از قدرت و استحکام کافی برخوردار شده و هنوز هم قابلیت‌های فراوانی را برای عرضه دارد.


دکتر ربیعی با بیان اینکه ایران دارای بیش از 100 هزار شرکت و اتحادیه تعاونی است که بیش از 1.6 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند، گفت: این تعاونی‌ها در اکثر رشته‌های اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت و معدن، مصرف، مسکن، حمل ونقل و انواع فعالیت‌های خدمات از جمله بهداشت و درمان، آموزش، فنی-مهندسی و مشاوره فعالیت دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته