دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1397 - 04:05

محاسبات جامع دارویی کتابی برای افزایش مهارت دانشجویان پرستاری

محاسبات جامع دارویی با عنوان اصلی Comprehensive Pharmaceutical Calculations تألیف یوسف محمودی‌فر و میکائیل یوسفی کتابی است که سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد) در راستای افزایش مهارت دانشجویان پرستاری منتشر کرده است.
کد خبر : 303480

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، محاسبات جامع دارویی به یکی از مشکلات کادر درمان، پرستاران و دانشجویان پرستاری می پردازد، زیرا انجام محاسبات صحیح و دقیق مربوط به داروها و تعیین دوز دقیق آنها در بهبود بیمار از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین علت گاهی اوقات در طی روند محاسبه مقدار دوز داروها اشتباهاتی تحت عنوان خطاهای متداول دارویی (Medication Erorr) از سوی کادر درمان صورت می‌گیرد که باعث ایجاد عوارض و صدمات حاد و جدی و غیر قابل جبران در مدد جویان و بیماران می‌شود.


کتاب محاسبات جامع دارویی در 16 فصل تدوین شده که به اصول هشت گانه صحیح تجویز دارو و خطاهای دارویی، اختصارات و ترمینولوژی دارویی، انواع سیستم‌های اندازه‌گیری دوز دارو، تبدیل سیستم‌ها و واحدهای اندازه‌گیری به یکدیگر، انواع سیستم‌های عددی، انواع محلول‌های وریدی و تهیه محلول‌ها، محاسبه ‌دوز ‌دارو ‌در‌کودکان، محاسبه دوز داروهای خوراکی، محاسبه دوز داروهای تزریقی، محاسبه‌ دوز داروهایی که به صورت واحد (Unit) بیان می‌شوند و محاسبه دوز داروهای درصدی از جمله سرفصل‌های آن به شمار می‌رود.


در همه کشورها و بیمارستان‌های مختلف اشتباهات دارویی به‌طور گسترده اتفاق می‌افتد. توجه به امر محاسبات دارویی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری یکی از عوامل مهم در راستای کاهش اشتباهات دارویی است که می‌تواند با ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری، در بهبود وضعیت بیماران تأثیر بسزایی داشته باشد. بر همین اساس کتاب محاسبات جامع دارویی در جهت افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و همچنین پرستاران در امر محاسبات دارویی آماده و چاپ شده است.


کتاب محاسبات جامع دارویی با عنوان اصلی Comprehensive Pharmaceutical Calculations تالیف یوسف محمودی‌فر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و میکائیل یوسفی در 240 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد منتشر شد.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته