دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1397 - 05:30
مربی تیم ملی تکواندو در گفتگو با آنا:

پنج تکواندوکار ما شانس کسب مدال دارند/ ملی‌پوشان به خودباوری رسیده‌اند

مربی تیم ملی تکواندو گفت: ورزش تکواندو رکوردی نیست و ثانیه‌ها نتایج ما را مشخص می‌کنند اما همه ما خوشبین هستیم که هر پنج نفر بتوانند مدال کسب کنند.
کد خبر : 303392

علی‌محمد بسحاقی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره آخرین وضعیت تیم ملی تکواندو قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: در اردوهای تیم ملی تکواندو دو تیم به صورت مجزا تمرین می‌کردند که یکی از این تیم‌ها به رقابت‌های گرندپری و تیم دیگر هم برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا آماده می‌شدند. تمرینات تیم اعزامی به گرندپری در یک ماه آخر با تمرینات تیم اعزامی به جاکارتا متفاوت بود. ما در آخرین اردو در مرحله کاهش فشار تمرینات بودیم و بیشتر ملی‌پوشان بر روی سبک‌سازی ذهنی تمرکز کرده‌اند. هدف اصلی هم تغییر شگردها و تکنیک‌ها بود. البته در اردوهای پایانی بیشتر بر روی ذهن تکواندو‌کاران کار کردیم ‌و کار فنی تیم تمام شده بود.


وی در پاسخ به اینکه ملی‌پوشان در مسابقات قهرمانی آسیا با حریفان مبارزه کردند و این موضوع چقدر بر کار آنها تأثیرگذار بوده عنوان کرد: مسابقه‌های قهرمانی آسیا یک بازی تدارکاتی جهت آمادگی برای بازی‌های آسیایی بود. در این رقابت‌ها ما توانستیم حریفان به خصوص تکواندوکاران اصلی را از کشورهای مختلف شناسایی و نقاط ضعف خودمان را آنالیز کنیم.


مربی تیم ملی تکواندو در پاسخ به اینکه از پنج نماینده ایران سه نفر آنها اولین حضورشان را در این رقابت‌ها تجربه می‌کنند و همین موضوع کار را سخت نمی‌کند،‌ عنوان کرد: انتخاب ملی‌پوشان برای بازی‌های آسیایی کاملاً عدالت‌محور بود. ما از شروع کارمان برای همه ملی‌پوشان و قهرمانان المپیک و جهان انتخابی برگزار کردیم و این کار را در چندین مرحله تکرار کردیم. ضمن اینکه علاوه‌ بر مسابقه‌های انتخابی، رقابت‌های فجر و قهرمانی جهان را هم پشت سر گذاشتیم. بنابراین این پنج بازیکنی که برای بازی‌های آسیایی انتخاب شدند از تمامی فیلترها رد شده‌اند و بر طبق عقل و منطق آنها را انتخاب کردیم. وقتی‌که یک ملی‌پوش در تمامی مسابقه‌ها عملکرد خوبی داشته است به طور حتم در بازی‌های آسیایی هم دست پر به ایران برمی‌گردد.


بسحاقی در مورد تکرار قهرمانی تیم ملی تکواندو گفت: بازی‌های آسیایی در هر دوره‌ای با یکدیگر متفاوت است. قوانین تکواندو از زمانی که این رشته المپیکی شده به صورت مداوم در حال تغییر است به این خاطر که تکواندو در المپیک ماندگار شود. کره‌ای‌ها در یک دوره‌ای قوانینی را وضع کردند که اتفاقاً خودشان در آن ضعیف بودند، این تغییر قوانین همزمان با بازی‌های آسیایی اینچئون شده بود و همین موضوع در مدال‌آوری بازیکنان ایران تأثیر به سزایی داشت. از طرفی در دوره گذشته ما هشت تکواندوکار داشتیم و مربی می‌توانست در دو وزن با اختیار خودش تکواندوکارانی که شانس مدال‌آوری آنها بالا است را انتخاب کند. با توجه به این شرایط حداقل کسب دو مدال برای تیم حتمی بود. اما در این دوره شرایط کاملاً تغییر کرده است و ما فقط چهار وزن المپیکی را به این مسابقات اعزام می‌کنیم. در همین چهار وزن کره‌ای‌ها در دو وزن رنکینگ اول دنیا را دارند و دو وزن دیگر هم در رده دوم و سوم قرار دارند.


مربی تیم ملی تکواندو همچنین در پاسخ به اینکه داوری چقدر در این مسابقه‌ها تأثیرگذار است، عنوان کرد: خدا را شکر از زمانی که هوگوها به صورت سنسوری شده است داوری خیلی کم می‌تواند در امتیاز ملی‌پوشان تاثیر بگذارد اما با این حال باز 15 درصد می‌تواند اعمال نفوذ داشته باشد و با اخطارهایش نتیجه بازی را عوض کند. اما ما طوری ملی‌پوشان را از نظر فکری و روحی تربیت کردیم که به هیچ کدام از این مسائل توجه نکنند.


وی گفت: متأسفانه در دو سال گذشته ملی‌پوشان ما از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی قرار نداشتند و خودباوری خود را از دست داده بودند. من و عسگری در 6 ماهی که هدایت تیم را برعهده‌ گرفته‌ایم بیشتر بر خودباوری بازیکنان و بخش روانی آنها کار کردیم. البته بر روی مسائل جسمانی و تاکتیکی آنها هم کار شده است. ملی‌پوشان ما چند سال است که در رقابت‌های مختلف حضور دارند و تکنیک‌های آنها برای حریفان شناخته شده است به همین خاطر ممکن است به مشکل بخورند، ولی ما سعی کردیم تغییر تاکتیک را در ملی‌پوشان به وجود بیاوریم و مسائل روحی و روانی‌شان را زیر نظر روان‌پزشک به بهترین نحو انجام دهیم.


وی در پایان در مورد پیش‌بینی‌اش از تعداد مدال‌های کسب شده در بازی‌های آسیایی گفت: با توجه به زحمتی که بازیکنان در این مدت کشیدند به نظر من حق هر پنج نفر آنها کسب مدال خوش‌رنگ است، اما همان‌طور که می‌دانید ورزش تکواندو رکوردی نیست و لحظه‌ها و ثانیه‌ها نتایج ما را مشخص می‌کنند اما همه ما خوشبین هستیم که هر پنج نفر بتوانند مدال کسب کنند.


انتهای پیام/4057


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته