دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1397 - 07:01
آنا به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) گزارش می‌دهد؛

رهبرانقلاب: امام جواد(ع) مظهر مبارزه‌ با باطل و کوششگر برای حکومت الله بود

مشی زندگانی اهل بیت(ع) در کنار کتاب الهی، دو منبع و مصدر اصیل برای هدایت بشر و دریافت حقایق به شمار می روند که رسول گرامی اسلام (ص) تمسک به این دو حبل ارزشمند را راه سعادت بشریت برشمرده‌اند. مطالعه ابعاد مختلف زندگانی امام جواد (ع) به عنوان یکی از مشعل‌های پر نور هدایت الهی لازم و ضروری است.
کد خبر : 303095

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مشی زندگانی اهل بیت(ع) در کنار کتاب الهی، دو منبع و مصدر اصیل برای هدایت بشر و دریافت حقایق به شمار می‌روند که رسول گرامی اسلام(ص) تمسک به این دو حبل ارزشمند را راه سعادت بشریت برشمرده‌اند.


به مناسبت سالروز شهادت جانسوز امام جواد (ع) به مرور بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این امام می‌پردازیم.


امام جواد(ع)، مظهر مبارزه با باطل


امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او نمودار و نشانه‌ مقاومت است. انسان بزرگی که تمام دوران کوتاه زندگیش با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ عباسی (مأمون) مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل ‌کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ ممکن، مبارزه کرد.(۱۳۶۰/۲/۲۵)


امام جواد(ع)، نشانه مقاومت



این بزرگوار نمودار و نشانه‌ مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است، با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه‌ شیوه‌های مبارزه‌ ممکن، مبارزه کرد (60/2/25)



امام جواد(ع) ماست تزویر و ریا را از چهره مامون کنار زد


امام جواد مانند دیگر ائمه‌ معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده‌ شایسته‌ خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سال هایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. همان‌طوری که ائمه‌ دیگر ما علیهم‌السلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه‌ مهمی از جهاد همه جانبه‌ اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ با این قدرت‌ها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می‌آراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همه‌ دوران‌های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ ریاکاری و نفاق بزنند. امام جواد می‌خواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیغمبرم. امام علی‌بن‌موسی‌الرضا صلواةالله‌علیه و امام جواد صلواةالله‌علیه همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ مأمون کنار بزنند و موفق شدند. (۱۳۵۹/۰۷/۱۸)


امام جواد(ع) می‌تواند برای ما الگو باشد


زندگی امام جواد علیه‌السلام هم الگوست. امام جواد علیه السلام-امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در سن 25 سالگی از دنیا رفت. این نیست که ما بگوییم؛ تاریخ می گوید؛ تاریخی که غیر شیعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانی و خردسالی و نوجوانی، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتی پیدا کرد. اینها چیزهای خیلی مهمی است. اینها می‌تواند برای ما الگو باشد (گفت‌وشنود در دیدار جمعی از جوانان به مناسبت هفته جوان، 1377/7/2)


جوادالائمه علیه‌السلام مبتکر بحث آزاد اجتماعی


بحث آزاد کار خوبی است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکته‌ اول که بحث آزاد را ما رد نمی‌کنیم بلکه استقبال هم می‌کنیم. مبتکر بحث آزاد اجتماعی امام جواد صلوات‌الله‌علیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد می‌شد، اما اینکه حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند.(1360/03/02)


او امام و پیشاهنگ حرکت ملت ایران بود


خاطره‌ خونین 17 شهریور دنباله‌ درس جاوید فراموش‌نشدنی است که امام جواد(ع) به ما داده است. چرا یک امام بزرگوار در 25 سالگی به شهادت می‌رسد؟ و دستگاه جبار زمان این ذریه‌ پیغمبر را بیش از آن تحمل نمی‌کند؟ پاسخ به این سخن را زندگی و شخصیت امام جواد به ما می‌دهد. او مظهر مبارزه‌ با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه می‌کرد، او از قدرت‌ها نمی‌ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب می‌کند. (1362/06/17)


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته