دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سی‌ان‌بی‌سی نوشت:

محکومیت تحریم ایران از سوی قدرت‌‌های بزرگ دنیا

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نوشت: کشورهای بزرگ دنیا با محکوم کردن اقدام آمریکا در تحریم ایران، شرکت‌های تجاری جهان را به ادامه همکاری با ایران فراخواندند.
کد خبر : 303038

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری آنا، قدرت‌های جهان تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و شرکتهای تجاری را به بی‌اعتنایی به تصمیم کابینه ترامپ فراخواندند.


شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: چند قدرت بزرگ جهانی، اعمال تحریم‌های سفت و سخت آمریکا علیه ایران را محکوم و همزمان به صورت فعالانه از شرکتهای مختلف دعوت کردند که در ماه‌های آینده نسبت به تحریم‌های اعمالی ایران از سوی آمریکا بی‌اعتنا باشند.


علی‌رغم درخواست اعضای اصلی جامعه بین‌الملل، آمریکا تحریم‌های ایران را در زمینه خرید دلار از روز سه‌شنبه آغاز کرد. این اقدام آمریکا همچنین تجارت طلا و دیگر فلزات گران‌بها و صنعت خودروسازی ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


آمریکا از تمام هم‌پیمانانش در سرتاسر جهان درخواست کرده است که خرید نفت از ایران را تا ماه نوامبر به صفر برسانند. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به شرکت‌هایی که خواهان ادامه مناسبات تجاری با ایران هستند، هشدار داده است.


اروپا


کشورهای حامی برجام شامل برخی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا همچون انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز می‌شود که همه آن‌ها در جریان برجام حضور داشتند. با وجود هشدار ترامپ در زمینه قطع مناسبات تجاری با ایران، اتحادیه اروپا روز سه شنبه به تمام شرکت‌های تجاری اعلام کرد که هشدارهای واشنگتن را نادیده بگیرند.


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه با اعلام حمایت از برجام از سوی اتحادیه اروپا گفت: ما در حال تشویق شرکت‎های کوچک و متوسط، به‌ویژه برای افزایش روابط تجاری با ایران و در ایران بعنوان بخشی از یک اولویت امنیتی هستیم.


چین


چین، اوایل هفته گذشته اعمال تحریم‌ها علیه ایران را محکوم و- همراه با اروپا – شرکت‌های نفتی و گازی را به بی‌اعتنایی به هشدار واشنگتن مبنی بر قطع خرید نفت خام ایران فراخواند.


وزیر امور خارجه چین در مصاحبه ای گفت: چین همیشه با تحریم‌های یکجانبه و اعمال قانون با فشار به کشورهای دیگر مخالف است و مناسبات تجاری چین و ایران، آشکار، شفاف، منطقی، عادلانه و قانونمند است و قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر پا نمیگذارد.


پکن با تهران مناسبات نزدیک تجاری، به ویژه در بخش انرژی دارد و در حال حاضر نیز بزرگترین خریدار نفت خام ایران است. این غول بزرگ آسیایی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که قصد ادامه روابط تجاری با ایران و دفاع از منافع تجاری خود را دارد.


روسیه


وبسایت وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه بیانیه‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن مسکو «عمیقا از آمریکا به خاطر اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران ناامید شده» است. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما هر نوع اقدام ضروری را به منظور حفظ و اجرای کامل برجام اتخاذ خواهیم کرد.»


در ترجمه رسانه‌های خبری مختلف از بیانیه این وزارتخانه، در ادامه آمده است که: «روسیه اقدامات مناسب را در سطح ملی به کار می‌گیرد تا از تجارت و همکاری اقتصادی با ایران حمایت کند» و این کشور همچنان به همکاری با کشورهای طرف دیگر برجام، برای حفظ تجارت با ایران ادامه خواهد داد.


ایران


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا در جایگاهی نیست که تلاش کند بخش نفت ایران را به طور کامل قطع نماید. وی گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند این ساده اندیشی و اندیشه غیرممکن را در سر بپرورانند، باید از عواقبش نیز آگاه باشند.


ماه گذشته رئیس جمهور ایران، هشدار داد در صورتی که آمریکا سعی کند صادرات نفت ایران را مسدود کند، ایران تنگه هرمز را خواهد بست. تنگه هرمز خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌کند و از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از آن بعنوان «مهم‌ترین تنگه انتقال نفت جهان» یاد شده است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته