دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1397 - 10:00
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

تحقق اساسنامه مدارس عشایری مانع ریزش دانش‌آموزان می‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان عشایری حل می‌شود، تصریح کرد: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کند و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود.
کد خبر : 302913

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه 187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری داریم، گفت: از این تعداد 88 هزار و 649 نفر دختر و 98 هزار و 646 پسر هستند.
وی افزود: 139 هزار و 433 دانش‌آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره علت ریزش دانش‌آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است. در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند، ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد.
حکیم‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند در معیشت به خانواده کمک می‌کنند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند.
وی با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی، آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چند سال با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش دانش‌آموز نخواهیم بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، تصریح کرد: 17 هزار و 381 نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند. بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چند پایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند.
حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کند و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.
وی ادامه داد: علاوه بر معلم ما پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیز نیاز داریم. یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است؛ اکنون عشایر سهمیه‌ای در کنکور ندارند، هم‌چنین ما پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می‌کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود.


انتهای پیام/4038/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب