دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1397 - 12:36
کمیسیون مستقل انتخابات عالی عراق؛

بازشماری آرای انتخابات عراق با نتایجی تقریباً بدون تغییر پایان یافت

شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد در پی اعتراض برخی به نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، صندوق‌ها بازشماری شد و نتایج بازشماری به جز استان بغداد با یک درصد تفاوت، بدون تغییر باقی ماند.
کد خبر : 302784

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، کمیسیون مستقل انتخابات عالی عراق امروز نتایج بازنگری انتخابات پارلمانی این کشور را منتشر کرد. پارلمان در تیرماه دستور بازشماری آراء را پس از اتهامات گسترده‌ صادر کرده بود.


کمیسیون مستقل انتخابات عراق گفت این بازنگری در نتایج انتخابات شامل بازخوانی نتایج اولیه 13 استان از 18 استان عراق است. در این بازنگری نتایج انتخابات تغییر قابل توجهی نیافت، همچنان صدر با حفظ 54 کرسی موقعیت خود را حفظ کرد.


تعداد کرسی‌های احزاب و ائتلاف‌های انتخاباتی در این استان‌ها تغییری نکرده است اما با این حال در چهار استان، هر کدام یک نامزد جایگزین نامزد دیگری از همان لیست انتخاباتی شده است.


نتایج انتخابات در استان بغداد فقط با یک تغییر در کل نتایج تغییر ایجاد کرد. احزاب برنده هنوز در مورد تشکیل ائتلاف حاکم بعدی بعد از سه ماه پس از رای‌گیری مذاکرات نکرده‌اند و هیچ نشانه‌ای از نتیجه‌گیری قریب الوقوع وجود ندارد.


هنوز میزان تفاوت احتمالی این نتایج با نتایج رسمی که چند روز پیش از برگزاری انتخابات از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات اعلام شد، مشخص نیست.


این کمیسیون همچنین اعلام کرد: سیستم دیجیتالی رأی‌گیری برای کمک به تنظیم و سرعت شمارش آراء در نظر گرفته شد. با این حال، منتقدان ادعا کرده‌اند که سیستم جدول‌بندی در ماشین‌های رأی‌گیری الکترونیکی که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفتند، به اندازه کافی ایمن و قابل اعتماد نیستند.


برخی منتقدان گفته‌اند کمیسیون مستقل انتخابات هشدار دادگاه ضد فساد را درباره عدم اعتبار دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده در انتخابات نادیده گرفته است.


دستگاه‌های ارائه شده توسط شرکت "میرو سیستم" کره جنوبی، متهم به انجام تقلب هستند که منجر به بازنگری دستی آراء انتخابات شده است.


نگرانی در مورد شمارش انتخابات و اختلاف برای بازشماری آراء عمدتاً مربوط به استان سلیمانیه و استان کرکوک هستند.


در ابتدا سازمان ملل متحد نگرانی‌های خود در مورد این شمارش الکترونیکی با این دستگاه‌ها و احتمال اشکال در رای‌ مردم را به‌ویژه در کرکوک را مطرح کرد که نتیجه آن انجام بازشماری و بازنگری در آراء شد. با این حال، نتایج بازنگری در کرکوک تغییری نکرد و تغییرات بسیار محدودی در سلیمانیه داشت.


نتایج اعلام شده در روز جمعه می‌تواند توسط احزاب مورد هجوم قرار گیرد اما باید توسط دادگاه عالی فدرال عراق تصمیم‌گیری شود تا مجدداً به تصویب برسد.


زمانی که دادگاه نتیجه را تصویب کند، یک جدول 90 روزه برای تشکیل دولت در قانون اساسی اجرا می‌شود. قانون‌گذاران برای انتخاب سخنگو، سپس رئیس جمهور، و در نهایت نخست‌وزیر و کابینه خود جلسه تشکیل خواهند داد.


براساس نتایج رسمی در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست‌های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته‌اند.


دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.


انتهای پیام/4077/4068/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب