توجه به آینده شغلی جایگزین علاقه در انتخاب رشته است
جعفر ثمریصفا در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: در مشاوره رشته مهمترین مساله بعد شخصیتی داوطلبان است برای اینکه مشخص شود که برای چه مشاغلی ساخته شدهاند. این کار یک کار تخصصی است و کسی که مشاوره تحصیلی خوانده باشد میتواند از عهده آن برآید.
مشاور تحصیلی کنکور ادامه داد: موضوع دیگری که باید در اولویت قرار گیرد علاقه داوطلبان است، داوطلبان اگر رشتهای را دوست نداشته باشند نمیتوانند در آن موفق شوند، اگر هم به رشتهای نامناسب علاقه داشته باشند باید به کمک خانواده و مشاوره به مسیر صحیحی هدایت شود.
وی گفت: توانمندی دانشآموزان در اولویت بعدی قرار دارد، کسی که میخواهد مکانیک بخواند باید مهارت انجام کار فنی داشته باشد و کسی که میخواهد روانشناسی بخواند باید هوش هیجانی و مهارت بیان داشته باشد، پس هر رشته توانمندی خاص خود را میخواهد.
ثمریصفا بیان کرد: البته در این میان باید به بازار کار رشتهها هم توجه شود، در بیشتر رشتهها پیدا کردن شغل سخت شده است، باید دید که بازارکار کدام رشتهها بهتر است. مثلا زمانی میگفتند که رشتههایی مانند تاریخ، فلسفه، باغبانی بازارکار ندارند اما در آمارهای امسال بیشترین بیکاران از گروه فنی و مهندسی هستند و در مرتبه بعدی رشتههای انسانی قرار دارند و بعد از آن مشاغل گروه تجربی است. به همین دلیل است که امسال میبینیم که 630 هزار داوطلب گروه تجربی را انتخاب کردهاند.
مشاور تحصیلی کنکور گفت: قبلا رشتههای مانند مکانیک، برق و مهندسی صنایع بازارکار خوبی داشتند ولی اکنون میبینم که اینگونه نیست و بیشترین بیکاران از گروه فنی و مهندسی هستند. بیشترین بازارکار اکنون در اختیار رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. ولی نکتهای که این خیل علاقهمندان به آن توجه نکردند این است که ظرفیت این رشتههای بیش از 8 تا 9 هزار نفر نیست، آنهایی هم که میمانند سرخورده میشود.
وی تاکید کرد: متاسفانه اکنون رشتهها براساس علاقه انتخاب نمیشوند بلکه براساس بازارکار انتخاب میکنند.
ثمریصفا اضافه کرد: در این میان وضعیت اقتصادی خانواده هم بسیار اثرگذار شده است. برخی از خانوادهها که وضعیت اقتصادی خوبی دارند داوطلبان با ریسک کمتری رشتهها را انتخاب میکنند چراکه اگر فردا کاری هم پیدا نکردند والدین برایشان دفتر و شرکتی تاسیس میکنند و در آنجا مشغول میشوند. ولی آنهایی که وضعیت مالی ضعیفتری دارند دنبال رشتههای اقتصادی هستند، مثلا رشتههای دانشگاه فرهنگیان را انتخاب میکنند که بعد از فارغالتحصیلی بتوانند استخدام شوند.
مشاور تحصیلی کنکور بیان کرد: با این وجود داوطلبان به جای اینکه علاقه خود را در نظر بگیرند وضعیت اقتصادی خانواده را نیز لحاظ میکنند. جوانان امروزه بیشتر به دنبال کار هستند و میخواهند که منبع درآمدی داشته باشند و باری از دوش خانواده بردارند.
وی گفت: برخی هم به خاطر شرایط بد اقتصادی خانواده فقط دورههای روزانه را انتخاب میکنند، مثلا میتوانند در رشتههای خوب دانشگاه آزاد یا سایر دانشگاهها پذیرفته شوند ولی اصرار دارند که هر طور شده دورههای روزانه را قبول شوند، اکنون در شهر تهران، عیاننشینان براساس علاقه انتخاب میکنند و متوسطنشینان براساس شرایط تصمیم میگیرند.
ثمریصفا ادامه داد: برخی میگویند در انتخاب رشته رتبه و تراز بسیار مهم است ولی من میگویم که رتبه و تراز دیگر مهم نیست چراکه سازمان سنجش امکان انتخاب 150 کدرشتهمحل را به داوطلبان داده است، خیلیها هم این تعداد را انتخاب نمیکنند و در نهایت 40 تا 50 اولویت دارند، سازمان سنجش با این تعداد انتخاب به داوطلبان این پیام را میدهد که شما رشتهها و دانشگاههای مورد علاقه خود را وارد کنید سرانجام در یکی پذیرفته خواهید شد. با این وجود عدهای مشاورهنما به داوطلبان میگویند که ما براساس رتبه و تراز برای شما انتخاب رشته میکنیم.
مشاور تحصیلی کنکور توصیه کرد: داوطلبان در هنگام وارد کردن کدرشتهمحلها باید به این نکته توجه داشته باشند که تلفیقی از شهر و رشته را وارد کنند، برخی اصرار دارند که دانشگاه و شهر مهم است و هر طور شده میخواهند تهران قبول شوند در صورتی که این نگرش درست نیست. توانمندی افراد به خاطر دانشگاههای محل تحصیل سنجیده نمیشود به خاطر رشتهها و آنچه که یاد گرفتهاند اندازهگیری میشود. درست است نمیتوان منکر این شد کسی که دانشگاه تهران، شهید بهشتی یا علامه درس خوانده فرد موفقی نیست بلکه مهمتر از این اینکه چه خوانده و چه توانایی و مهارتی کسب کرده مهم است. داوطلبان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که رشته از شهر و دانشگاه مهمتر است و ترکیبی از این دو درنظر گرفته شود.
وی بیان کرد: در این میان برخی فقط یک دانشگاه را مدنظر دارند و همه رشتههای یک دانشگاه را انتخاب میکنند که درست نیست، همه ما علاقه و توانمندی یکسانی نداریم، خیلی از دانشجویان به خاطر انتخابهایشان شکست میخورند، آمارها نشان میدهد که 30 درصد از دانشجویان، سال اول دوره کارشناسی یا در دوره کارشناسی ارشد تغییر رشته میدهند.
ثمریصفا گفت: شناخت از رشتهها هم خیلی مهم است، داوطلبان باید هم از رشتهها و هم از خود شناخت لازم کسب کنند، برای شناخت رشتهها میتوانند فیلمهای آموزشی که در بازار وجود دارد را ببینند، در آنها اعضای هیأت علمی و صاحبان مشاغل نظرات خود را بیان کردهاند. همچنین میتوانند به منابع مکتوب مانند کتابهای معرفی مشاغل براساس رشتهها مراجعه کنند. در گام آخر با یک جستجوی اینترنتی میتوانند از رشتهها آگاهی یابند. سایت دانشگاهها هم منابع خوبی هستند که داوطلبان میتوانند به آنها مراجعه کنند.
مشاور تحصیلی کنکور اضافه کرد: به نظر شما داوطلبانی که رتبه خوبی کسب نکردند بمانند یا هر طور شده انتخاب رشته کنند و بروند، گفت: همواره داوطلبان این سوال را میپرسند، دانشآموزان این دوره زمانه آنقدر راحتطلب شدهاند که اکثرا میخواهند هر طور شده بروند و ادامه تحصیل دهند، به نظر من آنهایی که میتوانند و هدف دارند بمانند، برنامهریزی کنند و هدفدار پیش روند تا حتما نتیجه بهتری بگیرند. ولی آنهایی که در خود این توانایی را نمیبینند و میدانند که نمیتوانند خوب درس بخوانند حتما انتخابهای منطقی داشته باشند تا بتوانند قبول شوند.
وی اظهار کرد: داوطلبان در انتخاب بینرشتههایی هم دقت لازم را داشته باشند، آنهایی که تکلیفشان با خودشان روشن است و در هر یک از گروههای آزمایشی اصرار دارند حتما رشتههای منحصر به خود را انتخاب کنند ولی آنهایی که در در دبیرستان بین این رشته و آن رشته مانده بودند میتوانند به این رشتهها هم توجه کنند فرصت خوبی است که میتوانند از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/4060/4040
انتهای پیام/