دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل خبر داد؛

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار/ دلال‌ها عامل افزایش قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران عرضه محدود و حضور دلالان را از عوامل افزایش قیمت خودرو عنوان کرد.
کد خبر : 302574

سعید موتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو از چند روز قبل آغاز شده است، اظهار کرد: سیر نزولی قیمت‌ها طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت تا اختلاف قیمت به وجود آمده بین بازار و کارخانه به یک قیمت منطقی برسد.


رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران درباره چرایی افزایش قیمت‌ها افزود: هنگامی که عرضه به صورت محدود در بازار وجود داشته باشد بالطبع قیمت‌ها افزایش می‌یابد.


وی گفت: طی 20 روز گذشته در گروه خودروهای سمند، دنا و پژو اعلام شد که با کمبود قطعه برای تولید خودرو مواجه هستیم اما، سئوال این است که آیا برای خودروهای چینی هم کمبود قطعه وجود داشت که عرضه کم شد و قیمت بالا رفت.


رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران تصریح کرد: هر کالایی از جمله خودرو که محدودیت در آن به وجود بیاید مورد هجوم پول‌های سرگردان قرار می‌گیرد.


وی افزود: در حال حاضرخودروهای 20 میلیون تومانی، چهار تا پنج میلیون تومان، خودروهای 30 تا 45 میلیون تومانی، هشت تا 19 میلیون تومان و خودروهای 45 تا 60 میلیون تومانی حدود 12 تا 25 میلیون اختلاف قیمت دارند.


موتمنی با بیان اینکه زمانی که قیمت ارز ثبات پیدا می‌کند، واسطه‌ها اقدام به خرید نمی‌کنند، ادامه داد: هنگامی که قیمت رو به کاهش است واسطه‌ها از بازار خارج می‌شوند به عنوان مثال در روزهایی که پژو 206 از 38 میلیون تومان به رقم 52 میلیون تومان رسید تقاضا برای آن زیاد شد و حتی افرادی عادی که نیاز هم نداشتند اقدام به خرید می‌کردند اما، هنگامی که روند قیمت‌ها نزولی شد، تقاضا هم کاهش یافته است.


وی درباره وضعیت خرید و فروش خودرو نیز گفت: با توجه به کاهش قیمت خودروهای خارجی و کافی بودن خودرو در بازار اما، تقاضای خرید برای خودروهای خارجی صفر است و خریداری وجود ندارد.


رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران با بیان اینکه خودروهای داخلی بازار خود را دارند، تاکید کرد: خریدار واقعی خودروی خود را از بازار تهیه می‌کند و در انتظار ثبت‌نام و پیش‌فروش نمی‌ماند.


موتمنی خاطرنشان کرد: اگر عرضه محدود نباشد نباید اختلاف آنچنانی بین قیمت کارخانه و بازار به وجود بیاید، عرضه محدود موجب دونرخی شده و حاشیه بازار را به وجود می‌آورد.


رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران با بیان اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید، تقاضا برای خودروهای مونتاژی زیاد است، اظهار کرد: افرادی که سال قبل خودروی خارجی می‌خریدند اکنون ترجیح می‌دهند خودروهای مونتاژی زیر 200 میلیون تومان بخرند.


موتمنی درباره تاثیر تحریم‌ها بر بازار خودرو گفت: شرکت‌ها به اندازه کافی قطعه وارد کردند و تحریم‌ها اثری بر بازار خودرو نمی‌گذارد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب