وزارت علوم دخالتی در تشخیص صلاحیت اعضای هیات علمی ندارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدرضا رضوانطلب اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ تا پایان اردیبهشت سال جاری، ۲۴۵۴۶ پرونده متقاضیان جذب پیمانی از دانشگاهها برای تایید نهایی به وزارت علوم ارجاع شده است که صرفاً ۴۹۶ مورد از آن در وزارت متبوع تایید نگردیده و طبق این آمار ۹۸ درصد موارد تایید شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص میزان استقلال دانشگاهها در مسئله جذب اظهار کرد: کنشگر اصلی و قطعی جذب اعضای هیأت علمی، دانشگاهها هستند که اعلام نیاز میکنند و صلاحیتها را بهصورت ورود ماهوی تعیین میکنند. وزارت علوم صلاحیتها را بررسی نمیکند بلکه صحت کار دانشگاهها و انطباق آن را بر موازین و بر آیین وحدت رویه بررسی میکند.
رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم افزود: انتخاب اعضای هیأت علمی باید صرفاً بر اساس شاخصهای علمی و صلاحیتهای حرفهای و شایستگی برای منصب استادی صورت گیرد؛ این شاخصها حتی در بخش صلاحیتهای عمومی، تعاریف بینالمللی دارد و مورد وفاق همه دانشگاههای جهان است. وزارت علوم دخالتی در کار تشخیص صلاحیتها نمیکند ولی حق نظارت، در مدل مدیریتی جهانی برای رده ستادی همهجا محفوظ است.
قانون حق نظارتی برای وزارت علوم پیشبینی کرده است
وی درخصوص اینکه چه مرجعی باید به دادخواهی داوطلبان رسیدگی کند، تصریح کرد: در قانون، حق نظارتی که برای وزارت علوم پیشبینیشده است، به منظور دادخواهی و رسیدگی به شکایت و اعمال وحدت رویه و تقسیم عادلانه فرصتهاست.
رضوانطلب در پاسخ به سئوالی درباره مدت زمان دوره رسیدگی به درخواست متقاضیان عضویت هیأت علمی گفت: از شهریورماه سال ۱۳۹۴ همه فرایندهای جذب بر اساس سامانه انجام میشود و همه مراحل شامل توقفهای منطبق با جدول زمانی مجاز در آن بهصورت سبز و توقفهای مازاد بر جدول زمانی نیز بارنگ قرمز در آن نمایش داده میشود.
به گفته رضوانطلب، کل دوره رسیدگی پس از فراخوان جذب ۴.۵ ماه تعیینشده است که ۳ ماه دوره رسیدگی در دانشگاهها و ۱.۵ ماه در وزارت علوم است.
265 روز؛ میانگین دوره رسیدگی در دانشگاهها
وی خاطرنشان کرد: میانگین دوره رسیدگی در دانشگاهها در مورد ۴ هزار و ۲۵۹ پرونده که در سال ۱۳۹۶ به آنان ارجاع شده است؛ برحسب آمار دقیق سامانه ۲۶۵ روز بوده است و میانگین توقف همین پروندهها در وزارت علوم ۳۵ روز بوده است.
رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم درخصوص روند پاسخ به اعتراضهای فرآیند جذب اعضای هیأت علمی عنوان کرد: حسب مقررات جذب و آییننامه رسیدگی به شکایات مصوب هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر پرونده داوطلبی در هیأت اجرایی جذب در دانشگاه مواجه با رای عدم اولویت شد، داوطلب میتواند از همان هیأت اجرایی در فاصله دو ماه از ابلاغ رای به وی، درخواست تجدیدنظر و اعمال ماده ۲۰ کند.
وی افزود: برحسب این ماده هیأت اجرایی مجدداً با ترکیبی که دو نفر از اعضا را هیأت مرکزی تغییر میدهد تشکیل جلسه میدهد و اگر رای قبلی تایید شد، متقاضی میتواند درخواست اعمال ماده ۲۱ کند و پرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت مرکزی در وزارت علوم ارجاع میشود و اگر این رای هم به نفع داوطلب نبود، میتواند از هیأت عالی جذب درخواست تجدیدنظر نماید. پس از پایان مراحل اگر رایی برحسب فرایند جذب به نفع متقاضی صادر شد اما دانشگاه از انجام آن رای هیأت مرکزی یا هیأت عالی جذب خودداری کرد، از نظر ما داوطلب در این مرحله میتواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند.
بهترین و مهمترین راه پیگیری از طریق سامانه جذب است
رضوانطلب در پاسخ به پرسشی مبنی نحوه پاسخگویی به سئوالات متقاضیان جذب هیأت علمی اظهار کرد: بهترین و مهمترین راه پیگیری از طریق سامانه جذب است که سؤال و جوابها و اعتراضات از این طریق پاسخ گفته میشود؛ مسئول تنظیم جوابها و پاسخگویی همه موارد دبیر هیأت اجرایی جذب در دانشگاه است و باید از روی سامانه بهدقت هیچ سؤال و اعتراضی را بیپاسخ نگذارند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم فقط باید به رابطان دبیرخانههای جذب پاسخ دهد تصریح کرد: یک بخش پاسخگویی نیز در وزارت علوم وجود دارد که کلیه مراجعات آنچه بهصورت تلفنی یا حضوری، ضبط و تصویربرداری میشود و کارشناسان موظف به پاسخگویی صحیح و کامل متقاضیان هستند و روزانه علاوه بر پاسخهای تلفنی و حضوری، صدها Task نوشتاری را نیز پاسخ میدهند.
رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به استناد چه مقرراتی فارغالتحصیلان بورسیه پس از اتمام دوره بورسیه برای عضویت هیأت علمی باید فرآیند جذب را طی کنند، گفت: در وظایف هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی مصوب هیأت عالی جذب، در بند ۷ آن به بررسی و تایید صلاحیت علمی و عمومی راتبههای متقاضی عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشاره شده و واضح است که عضویت هیأت علمی و اخذ بورسیه تحصیلی دو مقوله کاملاً جدا از هم هستند.
وی خاطرنشان کرد: امور بورسیهها در یک سازمان مستقل به نام سازمان امور دانشجویان و اداره کل بورسها انجام میشود و امور اعضای هیأت علمی در یک مرکز یا معاونت دیگر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام مرکز جذب انجام میگیرد که هر دو، مسئولیت، وظایف و شأن مستقل دارند.
رضوان طلب افزود: همچنین در سند محضری که تمام بورسیهها با اداره کل بورسها امضا میکنند این جمله آمده است که تحصیل در مقطع مندرج در این سند و کلیه مزایای ناشی از آن را برای صرفاً امتیازی اعطایی از سوی وزارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی دانسته و آن را حقی برای خود تلقی نمینمایند. بر همین اساس حق سلب این امتیاز و فسخ یک جانبه این قرارداد و مزایای ناشی از آن برای وزارت و سازمان در هر زمانی وجود داشته و متقابلاً حق هرگونه اعتراض نسبت به تصمیمات مأخوذه دراین حوزه را از خود سلب میکنم.
راتبهها کمک هزینه تحصیلی میگیرند
وی خاطرنشان کرد: راتبهها کمک هزینه تحصیلی میگیرند تا بتوانند دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند و وقتی فراغت از تحصیل یافتند و مدرک تحصیلی دکترا برای آنان صادر شد، در این زمان به بلوغی رسیدهاند که بتوانند متقاضی عضویت هیأت علمی شوند.
رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم افزود: راتبهها با مأمورین به تحصیل این تفاوت را دارند که مأمورین به تحصیل ابتدا رابطه استخدامی بین آنان و تشکیلات برقرار میشود سپس مأمور به تحصیل میگردند و پس از پایان دوره تحصیلی برمیگردند و روی صندلی استخدامی قبلی خود قرار میگیرند؛ اما برای راتبهها نه تنها این رابطه برقرار نمیگردد بلکه از آنها تعهد ستانده میشود چنین توقعی در آینده نداشته باشند.
وی در خاتمه تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون تعداد ۱۷۴۶ نفر از دریافتکنندگان بورس در هیأت مرکزی جذب تبدیل وضعیت شده و تاییدیه آنان صادر شده است و در هر جلسه تعدادی از این پروندهها مطرح میشود و به تصویب و تایید نهایی میرسد.
انتهای پیام/4040
انتهای پیام/