دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1397 - 10:51
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در موافقت با استیضاح ربیعی:

۳۰ درصد تعاونی‌های کشور بیکار شده‌اند/ اشتغال برای جوانان سراب است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بیکاری جوانان، تعطیلی تعاونی‌ها، وضعیت کارگران و بازنشستگان و افزایش آسیب‌های اجتماعی به عنوان عوامل استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد کرد.
کد خبر : 302367

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا خانه ملت، محمود نگهبان‌سلامی، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی در آزمونی بزرگ برای سر بلندی ملت شریف ایران قرار دارد تا به دور از حاشیه‌ها و فضاسازی‌ها به رسالت تاریخی خود در برابر ملت عمل کند و اقتدار و جایگاه خویش را باز یابد. امروز این سوال در اذهان عمومی مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است.


نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون مطالبی را در حوزه اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهم داد.


وی افزود: در ابتدای کلام خداوند را شاهد می‌گیرم که جز در بیان آنچه برای احقاق حقوق ملت و رسالتی که مردم بر دوشم نهاده‌اند پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام و امیدوارم بتوانم این امانتی را که ملت به ما سپرده است پشتیبان و پاسبان خوبی باشیم و از حقوق مردم دفاع کنیم.


نگهبان‌سلامی در انتقاد از عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: شما به جای ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم‌سازی زمینه کار در جامعه و پرداخت مطالبات کارگران بیشتر از آن‌ها به عنوان ابزاری برای ابقای خود و سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های مجموعه تحت پوشش استفاده کردید.


وی یادآور شد: متاسفانه فساد در زیرمجموعه‌های اقتصادی تحت پوشش شما بیداد می‌کند و افراد بازنشسته و فرصت‌طلبی که اطراف شما را گرفته‌اند ضمن گرفتن فرصت خدمت از جوانان، زمینه‌ ثروت‌اندوزی خود، اقوام و دوستانشان را فراهم کرده‌اند.


نگهبان‌سلامی افزود: عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی به بخش خصوصی واقعی، زمینه ساز فساد در این مجموعه است. خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی، عملیاتی شود؛ نه اینکه شما را به نام شستا بشناسند.


وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس حق دارند نسبت به پول کارگرانی که در اختیار شما بوده حساس باشند. طبیعتاً توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغال زایی برای دهک‌های پایین جامعه باشد.


نگهبان‌سلامی خطاب به ربیعی در رابطه با وضعیت حوزه اجتماعی تاکید کرد: امروزه در پی عملکرد نامناسب شما آسیب‌های متعدد اجتماعی در جامعه نه تنها کاهش نداشته؛ بلکه افزایش هم یافته است. بهتر است نگاهی به آمار و ارقام طلاق، بزهکاری و امثال آن داشته باشید.


وی افزود: هم اکنون مدیریت جنابعالی باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد بیش از 20 درصد کاهش پیدا کند و یا در دوره وزارت جنابعالی حدود 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند و ممکن است استمرار وزارت شما باعث شود که تعاونی‌ها به طور کلی از عرصه اقتصاد حذف شوند.


نگهبان‌سلامی گفت: هم اکنون باید از خود بپرسیم که امروز در چه وضعیتی قرار گرفته‌ایم. آیا مردم از ما نمی‌پرسند مجلسی که استیضاح در دستورکار آن قرار گرفته است، چرا حاضر به صحبت نیست. آیا چیزی از مجلس در ذهن مردم باقی‌ می‌ماند. این چه وضعیت مدیریتی است که هر روز جامعه ما به لحاظ اجتماعی ناتوان‌تر می‌شود. رفاه در ذهن مردم به رویا بدل شده است. کار و اشتغال برای جوانانمان سرابی بیش نیست.


وی افزود: وزیری که آسیب‌های اجتماعی را نتواند مدیریت کند؛ هیچ افزایشی در رفاه ملت نداشته و کشور را به لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین کشورها مبدل کند در کجا می‌خواهد ایفای نقش کند. آیا هیچ از خودتان پرسیده‌اید چه می‌شود که بدون استیضاح کنار بروید و جوانانی جای امثال شما را بگیرند که دارای انگیزه بالاتری برای کار هستند.


نگهبان‌سلامی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این وزرا و امثال آقای ربیعی چه بر سر این مجلس آورده‌اند که تا این اندازهدر تصمیم‌گیری متزلزل شده‌ایم؟ من دو دوره در مجلس حضور دارم؛ اما هیچ‌گاه ندیده‌ام شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد.


وی خطاب به نمایندگان مجلس با یادآوری اینکه امروز برای بازسازی چهره مجلس، در آزمون سختی قرار گرفته‌اید، خطاب به وزیر کار تاکید کرد: مجلس وظیفه‌اش قانونگذاری و نظارت است. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که ما هر روز در مقابل مجلس شاهد اعتراض بخشی از جامعه کارگر و بازنشسته باشیم.


این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: آیا لازم نبود شما به جای لابی‌گری و رفتار غیرحرفه‌ای، وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید تا ما هر روز شاهد این معترضان در مقابل مجلس نباشیم.


وی افزود: در تاریخ سیاسی این کشور، یک بار بیگانگان مجلس را به توپ بستند؛ اما بارها و بارها توسط نمایندگان خودمان مجلس را به توپ بسته‌ایم و از شأن آن کاسته‌ایم. در شرایطی که بی‌اعتمادی به حاکمیت شدیداً جولان می‌دهد و شاخص‌های اعتماد مردم به مردم، مردم به کارگزاران نظام و کارگزاران به کارگزاران وضعیت مناسبی ندارد؛ چرا بی‌اعتمادی را تشدید می‌کنید.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به نمایندگان یادآور شد: امروز شما باید از شان مجلس دفاع کنید و آبرو بخرید؛ چرا که آبرو خریدن تنها با شنیدن صدای من و شما نیست؛ بلکه با رأی مثبتی است که به این استیضاح خواهید داد. ما اگر نقدی نداشتیم و ایرادی نمی‌دیدیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم. نمونه بارز ایراد به این وزارتخانه، نقش لابی‌های کثیفی است که حتی جلسه استیضاح را به تعویق انداخت.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: استیضاح ربیعی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته