دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1397 - 18:46
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

مهارت‌آموزی و تربیت دانشجوی کارآمد هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: مهارت‌آموزی و تربیت دانشجوی کارآمد هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
کد خبر : 302242

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دوره سه روزه دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی به میزبانی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی، روز گذشته با حضور مسئولین و اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای شروع به کار کرد.


در آیین افتتاحیه این مراسم، صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این دوره به بیان اهداف برگزاری این دوره‌ها پرداخت و اظهار کرد:حضور و فعالیت همه ما در دانشگاه، این است که شرایط و الزاماتی را از لحاظ آموزشی، تربیتی، رفاهی و قانونی فراهم آوریم تا یک مربی و یا یک هیأت علمی در کلاس، آزمایشگاه و به ویژه کارگاه‌ها تدریس کند و مهارت را منتقل کند.


وی ادامه داد: دانشجو محور کار است و همه ما برای این هستیم که دانشجو سر کلاس برود و کار یادبگیرد و اگر این انتقال مهارت که هدف نهائی ماست به درستی صورت نگیرد، شاید همه این تشکیلات از لحاظ مشروع بودن مورد تردید قرار گیرد و این سوال پیش آید که آیا ماواقعا کارمان را درست انجام داده ایم.


صالحی عمران افزود: دانشگاه فنی وحرفه‌ای با پرورش نیروی انسانی و تاکید برمهارت‌آموزی می‌تواند کمک کننده خوبی باشد.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانمندسازی مدرسان و منابع انسانی را مهم ارزیابی کرد و گفت:در تمام سایت‌های دانشگاه‌های معتبر دنیا دوره‌هایی در راستای توانمندسازی و توسعه اعضای هیأت علمی و مدرسان برگزار می‌شود و حتی برنامه سالانه خود را در سایت اعلام می‌کنند؛ این نشان دهنده ضروری بودن این مبحث در تمام جهان است.


وی با معرفی چهار عنصر برای فراهم کردن شرایط بهسازی و آموزش نیروی انسانی، افزود: از میان این چهار عنصر، مدرسان و دانشجو و فعل و انفعالاتی که بین این دو عنصر صورت می‌گیرد از همه مهم‌تر است. عنصر سوم تجهیزات و عنصر چهارم، برنامه درسی منعطف است.


صالحی عمران اضافه کرد: البته عناصر دیگری هم مثل شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز مهم است و بر آموزش اثر دارد که در خارج سیستم ما است و کنترل آن دست ما نیست. شرایطی که اختیار آن برعهده ما است و باید ایفای نقش کنیم، ایجاد برنامه‌های درسی منعطف همراه با درک شرایط اقتصادی و اجتماعی و فناوری جدید است که باعث تغییر کیفیت در آموزش می‌شود.


وی خطاب به مدرسان و اعضای هیأت علمی اظهار کرد: اینجا دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و باید استادان در کارگاه‌ها نقش و حضور فعال داشته باشند و کارگاه‌ها باید زیباتر و باکیفیت‌تر از کلاس‌ها به دانشجویان ارائه شود و عنصر بعدی که بسیار مهم است، تجهیزات است. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، باید محیط کار واقعی در نمونه‌های کوچک داشته باشیم و یا باید با صنعت ارتباط برقرار کنیم تا کارآموز درس‌های تئوری خود را در یک محیط واقعی تجربه کند که در این راستا برنامه‌های جدی برای تجهیز کارگاه‌ها داریم تا بتوانیم به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنیم.


صالحی عمران ضمن بیان برقراری تعامل و ارتباط با صندوق نوآوری و شکوفایی و دادن نوید حمایت مالی از استادان موسس شرکت‌های دانش‌بنیان، جهت تقویت به‌سازی و توانمندسازی مدرسان و سرمایه‌های انسانی تاکید کرد: برنامه درسی فعال و منعطف، کارگاه‌های مجهز و جذاب و حضور اعضای هیأت علمی در کارگاه‌ها باید لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتواند رسالت اصلی خود را به درستی انجام دهد و دانشجوی ماهر و کارآمد تربیت کند.


وی اضافه کرد: یک استاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید کارآفرین باشد تا بتواند الگوی دانشجو قرار گیرد و دانشجو نیز باید علاقمند و مستعد باشد که دراین راستا برآنیم تا نگرش خانواده‌ها و دانشجویان را به این دانشگاه تغییر دهیم چرا که یادگیری مهارت، اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این آموزش‌ها، شکل می‌گیرد.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته