دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1397 - 06:20
وکیل دادگستری در گفتگو با آنا:

افزایش قیمت سکه نباید حقوق زوجه را تضییع کند/ لزوم ایجاد محدودیت در تعیین مهریه

یک وکیل دادگستری گفت: مهریه باید ضمانت اجرایی داشته باشد به این‌صورت که اموال منقول یا غیر منقولی پشتوانه اجرایی پرداخت مهریه قرار بگیرد.
کد خبر : 302189

عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با خبرنگار قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص افزایش قیمت سکه و ارتباط آن با پرداخت مهریه گفت: درست است که افزایش قیمت سکه مشکلاتی را برای زوج در خصوص پرداخت مهریه ایجاد کرده است ولی نباید باعث تضییع حقوق زوجه شود.


وی در خصوص تلاش‌هایی که از سوی دستگاه قضا برای کاهش ورودی‌ها به زندان‌ها صورت گرفته است، افزود: قوه قضائیه بعد از سال‌ها به این نتیجه رسید که زندان مشکلی را برطرف نمی‌کند بنابراین دستورالعمل‌هایی را برای پرداخت مهریه و سقف اجرایی شدن میزان مهریه صادر کرد ولی بعضاً نتوانست مشکلات را برطرف کند.


این وکیل دادگستری ادامه داد: سال‌ها قبل پیشنهاداتی را برای حل مشکلات پرونده‌های مربوط به مهریه ارائه کردم ولی توجهی نشد؛ یکی از این راهکارها این است که مهریه باید ضمانت اجرایی داشته باشد به این‌صورت که اموال منقول یا غیر منقولی پشتوانه اجرایی پرداخت مهریه قرار بگیرد.


خرمشاهی با بیان اینکه مهریه حق زوجه بوده و عندالمطالبه است، گفت: پیشنهاد دیگر این بود که باید در زمان عقد استطاعت زوج مورد بررسی و تحقیق قرار بگبرد تا هرکسی نتواند هر میزان مهریه که دلش خواست و به زبان آورد را اعلام کند.


وی با بیان اینکه اگر در زمان عقد، زوج با پشتوانه‌سازی برای مهریه همسرش میزان آن را اعلام و پرداخت مهریه همسرش را با ضمانت اجرایی همراه کند دیگر هر کسی نمی‌تواند از مهریه‌های 500 سکه‌ای و 1000 سکه‌ای و یا تاریخ تولد صحبت کند و مهریه بر اساس توانایی زوج و استطاعت وی اعلام می‌شود.


این وکیل دادگستری با تأکید بر این نکته که مهریه باید در حدی باشد که ضمانت اجرایی پرداخت داشته باشد، در خصوص راهکارهای کنونی برای رفع مشکل پرداخت مهریه با سکه گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت سکه برای پرداخت مهریه مشکلاتی را ایجاد کرده باید قضات اجرای احکام با همکاری دادگاه‌ها زمان و مهلت بیشتری را برای پرداخت مهریه در نظر بگیرند تا در برنامه‌ریزی بلندمدت نظر حقوقدان‌ها و کارشناسان قضائی برای حل این معضل مدنظر دستگاه قضائی قرار بگیرد.


انتهای پیام/4009/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته