بخشنامه ساماندهی نحوه وقتدهی و پذیرش درمانگاههای تخصصی ابلاغ شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به دستور وزیر بهداشت در خصوص ساماندهی نحوه وقتدهی و پذیرش درمانگاههای تخصصی در سراسر کشور، بخشنامه ساماندهی نحوه وقتدهی و پذیرش درمانگاههای تخصصی با امضای علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.
در این بخشنامه بر برنامهریزی و نظارت دقیق بر نحوه حضور به موقع پزشکان در درمانگاه برابر وقت اعلامی به بیماران و اطلاعرسانی به بیماران وقتدهی شده در صورت عدم حضور پزشک یا تغییر ساعت پزشکان از طریق سامانه پیامکی یا تماس تلفنی تاکید شده است.
همچنین برنامهریزی برای کاهش نوبتدهی حضوری جهت عموم بیماران و الکترونیکی کردن آن از طریق ایجاد سامانه جامع وقتدهی با قابلیت دسترسی ساده و کاربری آسان و در نظر گرفتن تمهیدات لازم در سامانه وقتدهی جهت پذیرش بیماران ارجاعی از اورژانس، سالمندان، افراد ناتوان و مراجعهکنندگان سرپایی با شرایط خاص از جمله بیماران مراجعهکننده از راههای دور، شهرستانها و روستاهای مجاور از جمله مفاد این بخشنامه است.
متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است؛
معاونین محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور
با احترام، در راستای تکریم بیماران و مراجعین درمانگاههای تخصصی و دستور مقام عالی وزارت در خصوص ساماندهی موضوع در سراسر کشور، به استحضار میرساند، از آنجا که زیرساخت الکترونیکی کردن فرآیندهای درمانگاهی به خصوص در زمینه وقتدهی امکانپذیر است، خواهشمند است دستور فرمایید در راستای تامین حقوق و جلب رضایتمندی بیماران و ارتقای کیفیت خدمات درمانگاهی، با در نظر گرفتن موارد ذیل نسبت به ساماندهی موضوع از طریق استقرار سامانه جامع وقتدهی و یا تکمیل و تعیین فرآیندهای سامانههای موجود اقدام و گزارش آن را حداکثر تا پایان مردادماه به این دفتر اعلام کنند.
1- برنامهریزی برای کاهش نوبتدهی حضوری جهت عموم بیماران و الکترونیکی کردن آن از طریق ایجاد سامانه جامع وقتدهی با قابلیت دسترسی ساده و کاربری آسان
2-در نظر گرفتن تمهیدات لازم درسامانه وقتدهی جهت پذیرش بیماران ارجاعی از اورژانس، سالمندان، افراد ناتوان و مراجعهکنندگان سرپایی با شرایط خاص از جمله بیماران مراجعهکننده از راههای دور، شهرستانها و روستاهای مجاور.
3-تعیین و تسهیل فرآیند اخذ وقت مجدد جهت بیماران ارجاعی به سایر تخصصها، مراجعات بعدی بیماران به درمانگاه با تشخیص پزشک معالج بدون قرار گرفتن در لیست انتظار و یا نیاز به اخذ نوبت مجدد از طریق سامانه.
4-ایجاد امکان قرارگرفتن در لیست انتظار درمانگاههای تخصصی (در زمان تکمیل ظرفیت سامانه) و برنامهریزی لازم به منظور تعیین وقت از طریق افزایش ساعات فوقالعاده و اطلاعرسانی به بیمار توسط تماس تلفنی ویا ارسال پیامک.
5-بررسی، مطالعه و برنامهریزی فعال و مستمر بر اساس عملکرد ماهیانه درمانگاههای تخصصی و اعمال تغییرات لازم در میزان ساعت و تعداد پذیرش بیماران بالاخص در درمانگاههای فوق تخصصی با رعایت اصول ارجاع.
6-اطلاع رسانی نحوه اخذ نوبت درمانگاهها از طریق سایت اینترنتی بیمارستان، نصب بنر، چاپ بروشور.
7-فراهم کردن امکاناتی از جمله اعلام شماره تلفن یا صندوق دریافت پیشنهادات و شکایات بیماران مراجعه کننده درمانگاه جهت کاهش نواقص و ارتقای سیستم نوبت دهی (در محل درمانگاه).
8-برنامهریزی و نظارت دقیق بر نحوه حضور به موقع پزشکان در درمانگاه برابر وقت اعلامی به بیماران.
9-اطلاعرسانی به بیماران وقتدهی شده در صورت عدم حضور پزشک یا تغییر ساعت پزشکان از طریق سامانه پیامکی یا تماس تلفنی.
انتهای پیام/4009/4044/
انتهای پیام/