دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1397 - 11:37
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

نمی‌دانم چرا محیط‌بان شهید جلیقه ضد گلوله نداشت!/ گرانی گوشت عامل شکار غیرمجاز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی‌دانم چرا محیط‌بان شهید در استان کرمان جلیقه ضد گلوله نداشت؛ البته در نظر داریم هیچ محیط‌بانی را تا قبل از طی دوره‌های آموزشی کامل به منطقه عملیاتی و ماموریت اعزام نکنیم.
کد خبر : 302085

به گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عیسی کلانتری در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک این روز اظهار کرد: امیدوارم خبرنگاران با ایجاد شفافیت، اطلاعات دقیق و درستی به جامعه ارائه دهند تا مردم بتواند قضاوت درستی در مورد مسائل کشور در اختیار داشته باشد.


وی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت محیط‌بان علی خواجویی که روز گذشته توسط شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسید، افزود: ساعت ۱۶:۳۰ روز گذشته شکارچیان غیرمجاز، محیط‌بان را در ارتفاعات مورد اصابت گلوله قرار دادند و حدود ساعت ۱۲ شب پیکر او را به پایین منتقل کردند، همین جا از نمایندگان مجلس می‌خواهم لایحه‌ای که اکنون بیش از یک سال است در کمیسیون‌های مجلس در حال رفت و آمد است برای محیط‌بانانی که واقعاً جان بر کف هستند و واقعاً هیچ حمایتی نمی‌شوند را هرچه سریع‌تر تصویب کنند تا این جان برکفان بتوانند با خیال راحت‌تری از طرف مردم ایران از محیط زیست دفاع کنند.


وی در پاسخ به این که چرا این محیط‌بان جلیقه نجات نداشته است، گفت: نمی‌دانم چرا این محیط‌بان جلیقه ضدگلوله نداشته است زیرا ما سال گذشته جلیقه‌ها را در استان‌ها توزیع کردیم.


کلانتری یادآور شد: این محیط‌بان شهید ۱۰ سال سابقه کار داشته اما فقط دو تا سه ماه آموزش دیده بود بنابر این در نظر داریم محیط‌بانان قبل از اعزام به ماموریت به صورت کامل مسائل اجتماعی، فرهنگی و مهارتی را در دانشکده محیط زیست آموزش ببینند و تا زمانی که دوره‌های دو تا چهار ساله آموزشی را نگذرانده‌اند آنها را راهی عملیات نکنیم.


وی یکی از دلایل افزایش درگیری‌های محیط‌بانان و شکارچیان متخلف نسبت به سال‌های گذشته را ناشی از مسائل و مشکلات اقتصادی کنونی کشور دانست و گفت: شاید چون قیمت گوشت بالاست برخی از شکارچیان نسبت به شکار حیوانات وحشی اقدام کرده و گوشت این حیوان را جایگزین گوشت قرمز می‌کنند.


۸۰ طرح برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از یک سال پیش شاهدیم مشکلات عمده‌ای در کشور در بخش توسعه وجود دارد زیرا متاسفانه در برخی موارد که دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند بهانه محیط زیست را می‌آورند. از ابتدای فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس دستور رئیس جمهور موظف شدیم که طی فرصت 6 ماهه همه طرح‌های توسعه‌ای که به دست محیط زیست رسیده بود را ارزیابی و بررسی کنیم تا طرح‌ها و پروژه‌ها تعیین تکلیف شود.


وی یادآور شد: با تلاش شبانه‌روزی سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه معاونت محیط زیست انسانی در بازه شش ماهه بیش از ۲۶۳ طرح مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۹ مورد مردود اعلام شدند و ۸۰ طرح برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد. در این طرح‌ها ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی وجود دارد و با اجرای این طرح‌ها ۱۷۰ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. به همین علت از دستگاه‌ها درخواست کردیم که با هدف کمک به اشتغال و تولید ملی طرح‌هایی را که مجوز ارزیابی زیست محیطی دریافت کرده‌اند را شروع کنند.


مجلس دست ما را در ساماندهی پسماند بست


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در مورد پسماندها که یکی از اولویت‌های دولت بود مجلس دست ما را بست زیرا دولت پیش‌بینی کرده بود ۱.۳ میلیارد دلار از محل صندوق به ویژه در استان‌های شمالی کشور سرمایه‌گذاری شود اما مجلس به هر دلیلی اجازه چنین استفاده‌ای از صندوق را به دولت نداد و در این زمینه خاص با مشکلات فراوان به ویژه در استان‌های شمالی کشور رو به رو هستیم. رودخانه‌ها آلوده است جنگل‌ها آلوده است و جای مناسبی برای دفن پسماند وجود ندارد و امیدوارم امسال در بودجه پیشنهادی مشکل سال گذشته برطرف شود.


وزیر محیط زیست عراق از حریق تالاب هورالعظیم بی‌اطلاع بود


کلانتری در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی بر اینکه چه تمهیدات و اقداماتی در راستای بهبود وضعیت هورالعظیم انجام داده‌اید، گفت: یک‌سوم هورالعظیم در خاک ایران و دو سوم آن در خاک عراق است اما دولت عراق نسبت به موضوع محیط زیست بی تفاوت است و هیچ تلاشی برای کاهش و کنترل آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم ندارند.


وی ادامه داد: آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در 10 تا 15 کیلومتری از خاک ایران اتفاق افتاده و براساس اعلام مرزبانی احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی هورالعظیم را مطرح می‌کنند، روز گذشته نیز در مورد آتش‌سوزی هورالعظیم با وزیر محیط زیست عراق صحبت تلفنی داشتم و درخواست همکاری در این زمینه داشتم البته هنوز در جریان این آتش‌سوزی نبود و خواست که اطلاعات و جزئیات بیشتر را از معاون خود دریافت کند.


تکنولوژی تولید موتورسیکلت یورو 4 را نداریم


رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی براینکه سال گذشته صنعت را نوکر مردم خواندید که موظف است نسبت به رفع آلودگی خودرو و موتورسیکلت اقدام کند، اما امروز با توجه به بروز تحریم‌ها معتقدید نباید از صنعت توقع زیادی داشت، آیا مردم و محیط‌زیست باید تاوان ناتوانی صنعت در ارتقاء کیفیت خودرو سازان را بدهد، گفت: ما تکنولوژی تولید موتور سیکلت یورو 4 را نداریم و کیفیت موتورهای ما حتی یورو 2 هم نیست با توجه به شرایط تحریم تلاش می‌کنیم یورو 4 را حفظ کنیم.


کلانتری اظهار کرد: تلاش بر این بود که موتور یورو 5 از کشور چین به ایران بیاوریم تا به جای استهلاک هفت ساله در طول پنج سال مستهلک شود البته وزیر صنعت نیز قول‌هایی در این زمینه داده بودند اما شرکت‌های خودرو سازی رنو و پژو جا زدند و ما هم تکنولوژی داخلی برای تولید این موتورها نداریم.


وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ پرسنلی دستگاه فقیری به حساب می‌آید، گفت: محیط زیست جزء دو دستگاه آخر دولت در زمینه دریافت حقوق و مزایا است بنابراین تلاش کردیم این موضوع را تا حدی جبران کنیم. امسال وضعیت حقوقی پرسنل محیط زیست اندکی بهتر شده است. دستمزد محیط بانان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه دولت مشکلات مالی دارد اما باید بدانیم که محیط زیست جزء سازمان‌های کوچک دولت است و صرفا سه در هزار بودجه دولت در بخش محیط زیست هزینه می‌شود.


انتهای پیام/4044/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته