دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1394 - 15:05
حاج محمود‌عطار در گفت‌و‌گو با آنا:

تام‌الاختیاری قاضی دلیلی برای سلب حقوق اولیای دم نیست

یک حقوقدان با اشاره به اینکه دادگاه در تحصیل دلیل و جمع‌آوری مدارک دارای اختیارات است، گفت: قاضی به جهت تام‌الاختیار بودن نمی‌‌تواند حق ارایه مدرک برای اثبات ادعا را از اولیای دم یا متهم و یا دادستان سلب کند.
کد خبر : 30195

پیمان حاج محمود عطار در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به برگزاری آخرین جلسه دادگاه مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: با توجه اینکه یکی از اتهامات سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، دخالت در اعزام دستگیرشدگان پس از انتخابات 88 به بازداشتگاه کهریزک و نقش وی در مرگ سه نفر در آن بازداشتگاه بوده است، روح‌الامینی به عنوان شاکی و وکیل وی برای اثبات این ادعا، درخواست احضار سردار اسماعیل احمدی مقدم، سردار رادان و سردار علیپور از فرماندهان سابق نیروی انتظامی کرده بودند.


وی افزود: فرماندهان نیروی انتظامی به دفعات اعلام کرده‌اند که این دستگیری‌ها بنا به دستور مرتضوی و با قید اینکه بازداشتگاه گنجایش و شرایط نگهداری این حجم زندانی را ندارد، بوده ولی با این حال آقای مرتضوی به رغم تذکر مسئولان ناجا دستور اعزام زندانیان به آن بازداشتگاه را صادر کرده است.


این وکیل دادگستری با بیان اینکه حضور نظامیان در جلسه دادگاه و ثبت اظهارات آنها در پرونده اتهامی آقای مرتضوی مسلما اتهام انتصابی به وی را در این خصوص تایید خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد دادگاه برای تکمیل پرونده، این افراد را به عنوان شاهد به دادگاه دعوت کند و سعید مرتضوی و شکات در جلسه رسیدگی اظهارات شهود را استماع کنند و چنانچه موارد جرح و رد اظهارات گواهان را دارند از این حقوق قانونی خود نیز بهره‌مند شوند.


حاج محمود عطار با اشاره به اینکه دادگاه در تحصیل و جمع‌آوری دلایل و مدارک دارای اختیارات است، اضافه کرد: دادگاه در این موضوع که آیا باید مدرک و یا شاهدی را فرا بخواند یا خیر بنا به صلاح دید خود می‌تواند اقدام کند اما نمی‌‌توان این حق را از اولیای دم یا متهم و یا دادستان به جهت تام‌الاختیار بودن قاضی سلب کرد.


به گزارش آنا، جلسه ششم رسیدگی به پرونده‌های سعید مرتضوی به دلیل تاخیر وی در ورود به دادگاه برگزار نشد و قاضی محمدی کشکولی در خصوص احضار فرماندهان نیروی انتظامی گفته که فعلا ضرورتی به حضور آنها در دادگاه نیست و در صورتی که نیاز باشد این کار را انجام خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته