دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله خاتمی در دیدار مدیران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد؛

خبرنگاران رزمندگان خط مقدم مقابله با جنگ روانی/ 5 ویژگی خبرنگار تراز انقلاب اسلامی

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خبرنگاران انقلابی رزمندگان خط مقدم مقابله با جنگ روانی هستند و باید توطئه دشمن را بشناسند.
کد خبر : 301917

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری آنا، به مناسبت روز خبرنگار جمعی از مدیران رسانه‌های دانشگاه آزاد با آیت‌الله سید احمد خاتمی دیدار کردند.


امام جمعه موقت تهران در این دیدار با بیان اینکه اسلام از ابتدا تاکنون با چهار نوع جنگ مواجه بوده‌است، گفت: به نظر می‌رسد تا پایان هم این جنگ‌ها ادامه داشته‌باشد.


خاتمی با اشاره به آیه 217 سوره بقره اظهار کرد: اولین نوع جنگ، جنگ فیزیکی است که در دوران بعثت با شکنجه مسلمین شروع و در دوران حکومت پیامبر با 80 جنگ ادامه داشت.


وی دومین نوع جنگ را جنگ اقتصادی دانست و با یادآوری آیه 26 سوره انفال و 7 سوره منافقون خاطرنشان کرد: قضایای شعب ابی‌طالب در دوران بعثت و رفتار منافقان در مدینه از نمونه‌های همین جنگ اقتصادی هستند که نشان می‌دهند جنگ اقتصادی امروز بی‌سابقه نیست.


امام جمعه موقت تهران سومین نوع جنگ را فرهنگی اعلام کرد و گفت: طبق آیات 118 آل عمران و 47 توبه هدف دشمن در این جنگ متزلزل‌کردن بنیان‌های ارزشی و ایمان مردم است و در قرآن با مفهوم خبال از آن یاد می‌شود.


خاتمی با اشاره به آیه 13 احزاب و سخنان برخی منافقین در صدر اسلام مبنی بر فروپاشی حکومت پیامبر، اظهار کرد: جنگ روانی نوع چهارم جنگ‌هایی است که اسلام از ابتدا با آن درگیر بوده و هدف دشمن در این جنگ خالی کردن دل مردم است.


وی با بیان اینکه کشور ما در شرایط فعلی درگیر دو نوع جنگ اقتصادی و روانی است، گفت: خبرنگاران انقلابی رزمندگان خط مقدم مقابله با جنگ روانی هستند که باید توطئه دشمن را بشناسند و فعال باشند.


عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:‌ دشمنان در این 40 سال در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند اما ابراز نمی‌کردند. اما حالا کسانی که در آمریکا سرکار آمده‌اند با صراحت این هدف را اعلام می‌کنند.


خاتمی نقطه هدف براندازی دشمن را دو جا اعلام کرد و افزود: نخستین هدف شالوده نظام اسلامی یعنی ولایت فقه و دومین هدف اسکلت نظام یعنی نهادهای قانونی جمهوری اسلامی ایران است.


وی با اشاره به هدف اول دشمن از براندازی یعنی ولایت فقیه گفت: دشمن تلاش می‌کند مشکلات جامعه را به ولایت فقیه منتسب کند اما اگر منصفانه بنگریم باید گفت هرجا به رهنمود‌های ولایت فقیه عمل شد، موفقیت بدست آمد و هر جا عمل نشد شکست خوردیم. مقام معظم رهبری سال‌ها قبل وضعیت کنونی را پیش‌بینی می‌کردند و فریاد می‌زدند. ایشان از مدت‌ها قبل، اقتصاد را محور نامگذاری سال‌ها قرار دادند و در این زمینه رهنمودهای مختلفی ارائه کردند.


امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه دومین هدف دشمن از براندازی زدن نهادهای قانونی نظام است، افزود: دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن به سه قوه، نیروهای مسلح، شورای نگهبان و بقیه نهادهای جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.


خاتمی با اشاره به اینکه نهادهای قانونی نظام باید از درون و بیرون تقویت شوند، گفت: به طور مثال بهترین جایی که می‌تواند صدا و سیما را تقویت کند، خود صدا و سیما است و این نهاد باید توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی خود را تقویت کند و انقلابی بماند.


وی با اشاره به علکرد خوب صدا و سیما در مناسبت‌های سیاسی و اینکه در حوزه فرهنگ انتظار بیشتری از این نهاد وجود دارد، ادامه داد: اگرچه انتقاد‌هایی به صدا و سیما در مناسبت‌های مذهبی وجود دارد ولی به طور کلی این نهاد عملکرد مثبتی داشته است.


عضو مجلس خبرگان با اشاره به لزوم تقویت قوه قضائیه، انتظار مردم از این قوه را قاطعیت در مسائل مختلف دانست و گفت: عملکرد قوه قضائیه در مسائلی مانند محاکمه قاتل خیابان پاسداران انقلابی، درست و در وقت مناسب بود.


خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به پنج ویژگی خبرنگار تراز جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: اولین عنصر خبرنگاری تراز انقلاب اسلامی، صداقت است چرا که ما معتقد نیستیم هدف وسیله را توجیح می‌کند و دروغ به هیچ عنوان پذیرفته نیست.


وی دومین ویژگی خبرنگار تراز انقلاب را مستندگویی دانست و افزود:‌ انتشار کمترین مطالب سست به ویژه از رسانه‌های منتسب به نظام جمهوری اسلامی مورد انتظار نیست. پخش شایعه در شان شما نیست چنانکه در آیه 83 سوره نسا پخش شایعه از ویژگی منافقین است و خبرنگار تراز جمهوری اسلامی، یک کلمه را بدون سند منتشر نمی‌کند.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به جمله‌ای از امیرالمومنین(ع) که در نهج‌البلاغه آمده‌است، گفت: در دروغگویی آدم همین بس که هر خبری را که می‌شنود، نقل می‌کند. شما که دغدغه دین دارید نباید حتی در یک مورد این مساله پیش بیاید و البته اگر موردی هم پیش آمد و خبر درستی گفته شد، اشتباه را اصلاح و حرف درست را بگویید.


خاتمی عنصر سوم از ویژگی های خبرنگار تراز را امانتداری دانست و اظهار کرد: خبرنگار تراز هیچ خبری را از خود کم و زیاد یا ریز و درشت نمی‌کند.


وی با اشاره به انصاف به عنوان عنصر چهارم خبرنگار تراز انقلاب، گفت: سیاه‌نمایی مطلق و سفیدنمایی مطلق هر دو بی‌انصافی است. برخی چنان سیاه‌نمایی مطلق می‌کنند که انگار فساد تار و پود کشور را گرفته است و هیچ نقطه سفیدی نیست، این بی‌انصافی است چنان که سفید مطلق نشان دادن وضعیت هم درست نیست و ندیدن مشکلات هم یک بی انصافی است. اگر کار درستی انجام شد، باید تقدیر بشود و اگر اقدام بدی رخ داد، باید مورد انتقاد قرار بگیرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنجمین ویژگی خبرنگار تراز جمهوری اسلامی را انقلابی بودن و در خط تقویت نظام بودن نامید و ادامه داد: خبرنگار انقلابی، خبر نمی‌سازد و واقعیت‌ها را حفظ می‌کند. از خبرنگاران انقلابی مانند شما انتظار می‌رود این مساله را تببین کنید که فساد تار و پود کشور را نگرفته است و صدها و هزاران فرد سالم در حال خدمت‌رسانی هستند هرچند افراد فاسدی نیز در جاهای مختلف یافت می‌شوند که باید با آنها با قاطعیت برخورد شود.


خاتمی افزود: وقتی خبر یک خبرنگار انقلابی یا روزنامه آنها خوانده می‌شود نباید مردم ناامید شوند و امید است تحول در رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به این سمت باشد.


وی در پاسخ به درخواست خبرنگار آنا مبنی بر لزوم تدوین دقیق فقه‌ رسانه، گفت: اگر می‌خواهید فقه رسانه تبیین شود، سوالات ریز خود را جمع کرده و از مراجع عظام تقلید استفتاء کنید. جمع‌آوری این استفتائات در قالب کتاب می‌تواند مایه اصلی فقه رسانه باشد. من از همین جا از همه خبرگزاری‌های انقلابی می‌خواهم ریز سوالات فقهی خود در عرصه رسانه را جمع‌آوری و از مراجع عظام تقلید بپرسند.


در این دیدار صالح اسکندری رئیس سازمان چاپ و انتشارات و مدیرکل امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، حسن کربلایی مدیرعامل خبرگزاری آنا، محمدامین ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، رضا واعظی مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ایسکانیوز و جمعی از مدیران رسانه‌ها حضور داشتند.


انتهای پیام/4002/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته