دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1397 - 04:27

راهنمای ایمنی کار با مواد شیمیایی خطرناک در آزمایشگاه‌ها منتشر شد

کتاب راهنمای ایمنی کار با مواد شیمیایی خطرناک در آزمایشگاه‌ها تألیف آوات علی‌پورامجد توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد مهاباد) منتشر شد.
کد خبر : 301898

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، هدف از برقراری سیستم ایمنی در آزمایشگاه‌ها فراهم‌ ساختن شرایط محیط کار به صورتی است که همه کارکنان بتوانند تحت آن شرایط با حداکثر ایمنی ممکن به کار خود ادامه دهند و آزمایشگاه، تجهیزات و مواد موجود در آن وضعیت مطلوب خود را داشته و دچار خسارات مختلف نشوند.


توجه به اصول ایمنی آزمایشگاه در انجام آزمایش لازم و ضروری است. این اصول ایمنی در نحوه انجام آزمایش، کار با دستگاه و مواد شیمیایی و توانایی مقابله در برابر حوادث احتمالی خلاصه می‌شود. رعایت این نکات به تنهایی سلامت آزمایش‌کننده را تضمین نمی‌کند، اما احتمال بروز خطرات را به حداقل کاهش می‌دهد.


خطرهای متعددی در آزمایشگاه به طور طبیعی وجود دارد، بنابراین لازم است همواره در آزمایشگاه و در طول انجام آزمایش، با هوشیاری و دقت، خطرات را نیز تا حد مطلوبی کاهش داد. یا به عبارتی دیگر، کار کردن در آزمایشگاه بسته به ماهیت نمونه‌های مورد آزمایش، مواد به‌کار‌ رفته در روش آزمایش و ابزارهای مورد استفاده می‌تواند متضمن خطرات مختلفی باشد.


این خطرات می‌تواند فقط متوجه شخص آزمایش‌کننده باشد یا سلامت سایر افراد جامعه را به خطر بیندازد و باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی شود. آگاهی و شناخت این عوامل خطرآفرین و تهدیدکننده سلامت را حفظ می‌کند و اندیشیدن برای ایجاد تمهیدات و در پیش گرفتن شیوه‌های پیشگیری، از بروز مخاطرات می‌کاهد.


از مطالب ذکر شده در این کتاب می‌توان به آیین‌نامه ایمنی در آزمایشگاه‌های ایزو، هودهای بیولوژیک، الکتروفورز، سانتریفیوژ، مخاطرات آتش‌سوزی، مخاطرات الکتریکی و ... اشاره کرد.


کتاب راهنمای ایمنی کار با مواد شیمیایی خطرناک در آزمایشگاه‌ها تألیف آوات علی‌پور امجد، کارشناسی ارشد شیمی تجزیه در 359 صفحه و شمارگاه 500 نسخه توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد) منتشر شد.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته