ذوقزدگی بزککنندگان برجام از ورود هواپیمای ملخی!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «این برجام نیمه جان هنوز نفع دارد» نوشت: «با وجود هر آنچه که درباره برجام از سوی افراد و گروههای مختلف در داخل و خارج از کشور گفته شد، این توافق در شرایط حساس حال حاضر منجر به ورود پنج فروند هواپیمای ATR به ناوگان مسن هواپیمایی ایران شد که در جایگاه خود موفقیت چشمگیری محسوب میشود».
«حسین دهباشی» فعال رسانهای درباره خرید نقدی پنج فروند هواپیما نوشت: «امروز پنج فروند ملخی به ایران آمدند. خریداری شده با پول نقد! و این یعنی بیخاصیت بودن برجام حتی قبل از اجرای تحریمهای آمریکا در مهمترین وعده اش که امور بانکی بود؛ و یک سوال: حالا خرید هواپیماهای جت و نو طول میکشید، چرا قطعات یدکی نخریدند برای پرواز ۱۱۷ هواپیمای زمینگیر؟»
گفتنی است بعد از آنکه اعلام شد آلمان (مهمترین عضو اتحادیه اروپا) از انتقال ۴۰۰ میلیون دلار از پول ایران جلوگیری میکند، به جای وعده هواپیماهای غولپیکر ایرباس و بوئینگ، پنج هواپیمای کوچک و متوسط ATR وارد کشور شد.
بعد از امضای برجام ادعای برداشته شدن تحریمهای اقتصادی، دولت امضای قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با شرکتهای هواپیماسازی همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ایتیآر را رسانهای کرد.
از این ۲۰۰ فروند هواپیما، ۸۰ هواپیما مربوط به بوئینگ، ۱۰۰ فروند مربوط به ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط مربوط به ATR بود که هماکنون با ورود این پنج فروند هواپیمای جدید به ایران، تعداد کل هواپیماهای خریداری و تحویل داده شده به عدد ۱۶ میرسد که از این تعداد تنها سه فروند مربوط به ایرباس و هشت فروند مربوط به ایتیآر است.
«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات-اسفند ۹۶- در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «با روی کار آمدن دولت یازدهم و توافق برجام که بند مشخص برای خرید هواپیماهای نو داشت، این امیدواری ایجاد شد که نیاز کشور یعنی حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای جدید در مسیرهای کوتاه، متوسط و طولانی به کشور وارد شود».
«اصغر فخریه کاشان» قائممقام وقت وزیر راه و شهرسازی نیز- اسفند ۹۶- (پیش از خروج ترامپ از برجام) در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «متأسفانه شرکتهای سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به دلیل ترس و وحشت از تحریمها و جرائم آمریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکتهای هواپیمایی ایران نمیتوانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».
لازم به ذکر است که بر طبق ماده ۲۲ برجام و پیوستهای دو و پنج برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگاندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند. اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد.
پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیسجمهور کنونی ایالات متحده آمریکا، از برجام خارج شد، شرکتهای بوئینگ و ایرباس رسما اعلام کردند که امکان اجرایی کردن قراردادشان با ایران را ندارند و ایتیآر نیز نسبت به قابل اجرا بودن این قرارداد تردیدهای جدی را مطرح کرد.
منبع: مشرق
انتهای پیام/4001
انتهای پیام/