دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1397 - 13:29
ظریف:

مذاکره با آمریکا ارزش وقت‌ گذاشتن ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکره با آمریکا ارزش وقت‌ گذاشتن ندارد چرا که دیگر کسی با آنها همراه نیست، از طرفی آمریکا نمونه خشونت و بی‌اعتمادی در دنیا شده است.
کد خبر : 301793

به گزارش خبرنگار دیپلماسی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف ضمن گرامیداشت یاد شهید صارمی و دیگر شهدای حادثه حمله به کنسول‌گری جمهوری اسلامی در مزارشریف گفت : سال گذشته در این‌روز در مورد نقش مهم رسانه در فضای روابط بین‌الملل گفتم، اکنون هم تکرار می‌کنم، مهم این است این نقش خود در رسانه را به خوبی بشناسیم و اهمیت آن را در شرایط دشوار و‌حساس کنونی بدانیم.


وی با بیان اینکه ما ۴۰ سال پیش تصمیم گرفتیم به‌گونه دیگر و‌ مدلی جدید باشیم اظهار کرد: این یک واقعیت است، لذا همه لحظات ما حساس است، اما نکته مهمی وجود دارد که ما نقاط حساس زیادی را پشت سر گذاشتیم و این بار اول نیست. شرایط بحرانی زیادی مانند موشک‌باران عراق، تحریم‌های غیر قانونی آمریکا که هر روز علیه ایران تصویب می‌شد و‌ همراهی همه کشورهای دنیا که با آمریکا هم‌صدا شده بودند را داشتیم.


ظریف تصریح کرد: به خاطر دارید در پایان دهه ۸۰ و دهه ۹۰ برخی تحریم‌ها در حوزه اتحادیه اروپا سنگین‌تر از تحریم‌های آمریکا بود اما با قدرت همه اینها را پشت سر گذاشتیم که در نهایت ۶ قدرت بزرگ پای میز مذاکره آمدند.


وزیر امور خارجه تاکید کرد: این ما نبودیم که پای مذاکره رفتیم بلکه این غرب بود که پای مذاکره آمد چرا که فهمیده بود با این فشارها نمی‌تواند سیاست ما را تغییر دهد.


ظریف با تاکید بر اینکه وظیفه ما و‌ سیاست‌خارجی است که باری را از دوش مردم برداریم نه اینکه باری بر دوش آنان بگذاریم خاطرنشان کرد: درست است که هنوز هم در نقطه حساس هستیم اما نکته مهم این است که همه کشورهای دنیا دیگر آمریکا را همراهی نمی‌کنند ‌و این واقعیت است که امروز ایالات متحده در دنیا منزوی است و کسی از انزوای ایران حرفی نمی‌زند.


وی ادامه داد: مذاکره با آمریکا ارزش وقت گذاشتن ندارد، چرا که دیگر کسی با آنها همراه نیست، از طرفی آمریکا نمونه خشونت و بی‌اعتمادی در دنیا شده است.


ظریف ادامه داد: الان همه از انزوای آمریکا، نتانیاهو و بن‌‌سلمان حرف می‌زنند، کشوری که نخست‌وزیر کشوری دیگر را زندانی می‌کند، به قراردادهای بین‌المللی پشت پا می‌زند، کسی که هر روز حقوق فلسطینیان را نقض می‌کند. این سه برای سیاست ایران‌هراسی‌شان در دنیا منزوی شده‌اند.


وزیر امور خارجه تصریح کرد: درست که این سه کشور توان تبلیغات و فشار اقتصادی وارد کردن را دارند، اما بدون‌شک ما از این مقطع حساس عبور خواهیم کرد. در سراسر طول انقلاب مجموعه کشورهای خارجی در برابر ما ایستادند اما اکنون فقط این سه کشور مقابل ما ایستادند. این واقعیت دنیاست، آنها میلیون‌ها دلار هزینه کردند که این وضعیت را به شکل دیگری منعکس کنند، وزیر امور خارجه آمریکا جلسه‌ای گذاشت و برای ایران خط و نشان کشید، جلسه‌ای که خود آمریکایی‌ها گفتند ۸۰ درصد میهمان‌ها آمریکایی بودند.
ظریف با بیان اینکه همه نمایش آمریکا برای این است که بگوید ما برای مردم ایران تلاش می‌کنیم، اظهار کرد: آنها ادعای دوستی با مردم ایران‌ را دارند اما برای کارهای خود پاسخی نمی‌دهند. بیشتر کار آنها آثار روانی بود. چرا مجوز فروش هواپیما را باطل کردند؟ مگر خودشان آن مجوز را صادر نکردند؟ مگر غیر از این بود که هواپیما قرار بود برای مردم ایران مصرف شود؟
ظریف تاکید کرد: تمام تلاش آنها بازی روانی است وگرنه چه دلیلی داشت قبل از فلزات و‌ خودرو مجوز ۲۰۰ هواپیمای اروپایی و آمریکایی را لغو‌کردند؟ آنچه که در این شرایط باید به آن توجه کرد این است که نسبت به این واقعیت با چشم‌ باز حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه آمریکا تلاش کرد فضایی را ایجاد کند که بر وضعیت اقتصادی ما اثر بگذارد گفت: ما نمی‌گوییم مشکلی وجود ندارد و فضای کشور بدون اشکال است، اما چه شد که وضعیت تغییر کرد؟ قطعا فضای روانی بود.


ظریف با تاکید بر اینکه متاسفانه ما در فضای رسانه و سیاست به این فضای روانی ایجاد شده دامن زده‌ایم گفت: در این شرایط چه کسی باور می‌کند ترامپ ‌بخواهد با ایران مذاکره کند، مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات قبلا خط‌مشی مشخص کردند و فرمودند اگر در این مذاکرات حسن‌نیت داشته باشند ممکن است باب مذاکرات بعدی هم باز شود، در برجام مذاکره کردیم اما آمریکا چه کرد؟
وزیر امور خارجه با اشاره به ایام مذاکرات برجام در ژنو‌ گفت: آنها برای مذاکره با ایران اصرار داشتند، جان کری ۱۸روز از هتل ما تکان نخورد تا با ما مذاکره کند. این علامت قدرت ماست، ما دو‌سال مذاکره کردیم که طولانی‌ترین مذاکره وزیر خارجه آمریکا بود. اما آمریکا جواب مذاکره را چه داد؟


وی خطاب به دولت آمربکا اظهار کرد: مردم آمریکا قبول داشتند که نباید آمریکا از برجام خارج شود، شما فضاسازی می‌کنید که اهل مذاکره هستید اما چه کسی می‌پذیرد؟


وزیر امور خارجه نقش رسانه‌ها را بر شکل‌دهی افکار عمومی نقشی بی‌بدیل دانست و گفت: شما اصحاب رسانه قدرت دارید، قدرت خود را به عنوان رسانه دست‌کم نگیرید. امروز در کشور مخالف نظام‌ نداریم، آنچه که رژیم‌صهیونیستی بر نابودی آن کمر بسته و سایر دشمنان تلاش می‌کنند آن را نابود کنند موجودیت کشوری به نام ایران است که این خیال خامی بیشتر نیست.
ظریف با بیان اینکه عامل قدرت ما مردم کشورمان است تاکید کرد: ما به دنیا اتکا نمی‌کنیم. ملت ما عامل قدرت ماست. رعایت حقوق مردم، ارزش گذاشتن و‌ پاسخگو‌ بودن به حقوق مردم، بهبود معیشت ‌مردم، نگرانی برای نگرانی مردم، هیچ‌کدام ادعای تجملاتی نیست بلکه ضرورت امنیت‌ملی ماست.
وی تصریح کرد: باید به یاد داشته باشیم این اجماع جهانی قبلا علیه ما بود و ما با آنها مذاکره کردیم. قطعاً آنچه که ما را پیروز کرد مردم ما بودند. اهمیت مردم را فراموش نکنیم، سیاه‌نمایی برای این مردم را کنار بگذاریم کشور ما در شرایط خوبی است اجازه ندهیم فضایی بحرانی از کشور ما بسازند.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وضعیت ملتهب بازار و اقتصاد کشور تصریح کرد: التهابات بازار ارز در رسانه‌ها و فضای‌ مجازی شکل گرفت این‌ها هیچ‌کدام در واقعیت ما وجود ندارد، التهاب در فضای افکار شکل گرفته است، من اقتصاد نمی‌فهمم اما میزان صادرات و‌ درآمد ارزی به مراتب بیشتر از نیاز وارداتی ماست.
وی همچنین گفت: آنچه که باعث این التهابات شده عدم اعتماد مردم به آینده است. ‌شکل‌دادن و جهت‌ دادن از واقعیات وظیفه رسانه است. پس این وظیفه را جدی بگیریم.


ظریف در پایان با مزاح خطاب به خبرنگاران گفت: اصحاب رسانه ارزش و قدرت خود را جدی بگیرند. در آن حمله افغانستان، جمهوری اسلامی در کنسول‌گری خود ۱۱ شهید داد که یک‌ نفر آنها از شما بود، همه از وزارت‌ امور خارجه بودند و همان شهید صارمی خبرنگار بود و آن روز شد روز خبرنگار، حالا در تقویم بگردید یک‌روز دیپلمات پیدا کنید. ارزش و قدرت رسانه را باور کنید.


انتهای پیام/4077/4068/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب