دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آب پاکی خودروسازان روی دست مشتریان: خودرو ارزان نمی‌شود

در حالی که انعقاد توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی امیدها را برای رونق تولید و کاهش قیمت ها زنده کرده بود، امروز خودروسازان حرف‌های تعجب برانگیزی در خصوص سرنوشت تولیداتشان زده‌اند.
کد خبر : 30176

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از مهام، در حالی محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است شرکت‌های خودروساز فرانسوی باید تاوان بدعهدی‌های گذشته را بدهند که فرانسوی ها عزم جدی برای حضور در بازار ایران را دارند. در همین حال و در آستانه سفر فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، حدود 10 تا 12 نفر از کارشناسان شرکت پژو فرانسه جلوتر از وزیر خارجه این کشور به ایران آمدند و در ایران خودرو مستقر شدند. بر این اساس کارشناسان شرکت پژو در برخی بخش‌های ایران خودرو از جمله ساپکو مستقر شده‌اند. این اتفاق طی هفته جاری رخ داده و کارشناسان پژو قبل از انعقاد قرارداد بین ایران خودرو و این خودروساز فرانسوی به ایران آمده و کار خود را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، کارشناسان پژو یک شبه ایران را ترک کردند و بابت خسارت 3.2 تریلیون تومانی که از این محل به ایران وارد شد نیز هیچ خسارتی پرداخت نشد.


گذشته از این اما هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو همچنین در نشستی که باهدف تبیین رویکرد این شرکت در قبال شرکای خارجی برگزار می شد، گفت:شرکت رنو یکی از شرکای اصلی ما در همکاری‌های بین المللی به شمار می آید البته این شرکت هم اکنون در قالب شرکت رنو پارس با ایران خودرو و سایپا همکاری می‌کند.ممکن استدر اینده ای نزدیک رنو جایگزین پژو در ایران شود.


وی با بیان اینکه قرار بود براساس مذاکرات قبلی 200 هزار دستگاه ال90 توسط سایپا و 150 هزار دستگاه توسط ایران خودرو و 150 هزار دستگاه توسط رنو پارس تولید شود، افزود: در مجموع براساس توافقات گذشته قرار بود 500 هزار دستگاه ال90 در داخل تولید و راهی بازار شود اما این موضوع اجرایی نشد.


مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه براساس توافقات قبلی باید سرمایه گذاری‌های مشترکی توسط شرکت رنو در ایران انجام می‌شد، گفت: به اعتقاد من صرف گرفتن یک دفتر در ایران سرمایه گذاری نیست. بلکه باید شرکت به صورت مستقیم در ایران سرمایه گذاری نماید.


یکه زارع در رابطه با ابهامات افزایش قیمت خودرو که این روزها در سطح بازار مطرح می‌شود نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در شرایط فعلی دولت به سمت ثبات قیمت ارز حرکت می‌کند که به نظر می‌رسد در آینده با ثبات قیمت دلار واحدهای تولیدی فعال و رونق در سطح بازار بوجود آید.


وی با اشاره به اینکه در شرایط رونق توان خرید مردم افزایش خواهد یافت، افزود: من اعتقاد دارم کلا کاهش قیمتی در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد.


مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: در شرایط تحریم عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما با رفع تحریم‌های بین المللی درصدهای دیگری به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده که این موضوع در نهایت به ارزانی قیمت‌ها منتهی نخواهد شد.


گذشته از این اما یکی از مهمترین انتظارات مردم در دوران پساتحریم، ارزانی برخی تولیداتی بوده است که به تبع تحریم ها و و آثار زیان بار آن گران تر از حالت معمول به دست مصرف کنندگان می رسد، اما چنان که مشخص است خودروسازان قصد ارزانی محصولات شان را ندارند و قرار است بازار انحصاری این محصول تا اطلاع ثانوی در دست این دو خودروساز بماند.


ناگفته نماند علی علیلو رئیس کمیته تحقیق و تفحص صنعت خودرو هم چندی پیش گفته بود: بی تعارف مدیریت صنعت خودرو دست گروه خاصی است که اصطلاحا به آنها مافیا می گویند و اینها جا پاهای خیلی خوبی در دولت قبل و فعلی دارند که خط و خطوط را به وزارت صنعت می دهند و ما از وزیر صنعت خواهش می کنیم به منافع مردم توجه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته