دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1397 - 11:17
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

امکانات دانشگاه‌های علمی‌کاربردی جوابگوی آموزش دانشجویان نیست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دانشگاه‌های علمی‌کاربردی از امکانات لازم جهت آموزش و توانمندی دانشجویان و دستیابی آنان به شغل مناسب برخوردار نیستند.
کد خبر : 301737

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، داود محمدی با بیان اینکه تاسیس دانشگاه علمی‌‌کاربردی شتاب‌زده و بدون برنامه‌ریزی بوده‌ است، اظهار کرد: این دانشگاه براساس مبنا و اهدافی تعریف و تاسیس شد که در برخی موارد به نیازسنجی توجه شد اما در اغلب موارد این مهم مورد غفلت قرار گرفته است.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه علمی‌کاربردی بدون توجه به زیرساخت‌ها تاسیس شد، بنابراین در حال حاضر این دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای روبرو است زیرا مجوز تاسیس برخی از آنها به صورت حساب‌شده صادر نشده است.


وی با انتقاد از اینکه امکانات برخی از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی جوابگوی آموزش دانشجویان نیست، ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود فضای مناسب در برخی دانشگاه‌های علمی و کاربری دانشجویان وقت خود را در خیابان‌های اطراف سپری و به بطالت می‌گذرانند و این معضل در تهران نمود بیشتری دارد.


محمدی تصریح کرد: باید برای دانشجویان علمی‌کاربردی کارگاه‌های پیشرفته آموزشی برگزار شود، علمی کاربردی به معنای کار علمی کردن است اما متاسفانه به این مهم کمتر پرداخته شده است.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تعداد دانشگاه‌های علمی‌کاربردی را مناسب دانست و گفت: وزارت علوم باید با دقت و توجه مناسب گامی جدی در جهت کیفی‌سازی این دانشگاه‌ها بردارد. تعداد استادان، امکانات و تجهیزات این دانشگاه‌ها و همچنین وضعیت سنجش و جوابگو بودن مدارک برای کاریابی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: از استادان و افرادی که در این دانشگاه‌ها نهایت اهتمام خود را برای ارتقای آموزش دانشجویان به کار می‌برند سپاسگزاری می‌کنیم اما باید نقاط ضعف را نیز به آنان گوشزد کرد.


محمدی با بیان اینکه اغلب دانشگاه‌های علمی کاربردی از کمبود فضا و امکانات رنج می‌برند، اظهار کرد: متاسفانه این دانشگاه‌ها از امکانات لازم جهت آموزش و توانمندی دانشجویان و دستیابی آنان به شغل مناسب برخوردار نیستند و نیروی هیات علمی به اندازه کافی ندارد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر قرار است دانشگاه علمی‌کاربردی به فعالیت خود ادامه دهد باید به دنبال رفع مشکلات موجود باشد و امکاناتش را ارتقا و توسعه دهد.


وی با بیان اینکه اغلب دانشجویان علمی‌کاربردی شاغل بوده و تنها به دنبال گرفتن مدرک هستند تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که هدف اصلی افراد تنها مدرک‌گرایی نباشد و باید با کسب توانایی و مهارت‌های لازم از لحاظ علمی توانمند شوند.


محمدی بر ضرورت نظارت جدی وزارت علوم بر عملکرد دانشگاه علمی‌کاربردی تاکید کرد و افزود: متاسفانه نظارت وزارت علوم بر عملکرد این دانشگاه ضعیف بوده و مطلوب نیست بنابراین باید نظارت کافی انجام شود تا سطح علمی آن حفظ شود.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: از مسئولان وزارت علوم در قالب طرحی درخواست کرده‌ایم آموزش‌های مهارتی را هدایت کنند و در واقع رئیس جمهور در سطح بالا و سایرین در سطوح پایین بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطابق این طرح نظارت کنند.


وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر آموزش‌های مهارتی جوابگوی نیازهای کشور نیست بنابراین هنرستان‌ها باید تقویت، امکانات آنها باید به‌روز و دانش‌آموزان باهوش و توانمند باید به سمت رشته‌های مهارتی ترغیب شوند.


محمدی در پایان گفت: زمینه، زیرساخت و پایه‌گذاری اصلی و بنیادین دانشگاه علمی‌کاربردی خوب تعریف نشده است، در اجرا نیز ضعف زیادی وجود دارد و ساماندهی آن در دستور کار قرار نگرفته و همچنین برخی دانشگاه‌ها از اساتید متخصص و مجرب بهره‌مند نیستند.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته