دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا:

ارائه خدمات مشاوره‌ای در کاهش هزینه‌های انتظامی و قضائی موثر است

معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای در کلانتری‌ها، در کاهش هزینه‌های انتظامی و قضائی موثر است.
کد خبر : 301673

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، علیرضا حمیدی‌فر در دومین روز از کارگاه تخصصی آموزشی کارشناسان دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها و مراکز انتظامی اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه عزیزانی که از استان‌های دور و نزدیک برای حضور در این کارگاه شرکت کردند تشکر کنم و امید است نتایج این کارگاه در پیشبرد اهداف اداره کل مشاوره و مددکاری ناجا موثر باشد.


وی در ادامه با بیان اینکه حوزه روانشناسی در یکصد سال اخیر 4 دوره یا 4 موج را پشت سر گذاشته است، افزود: موج اول؛ روانشناسی نگرشی (روانکاوانه) بود، پایه گذار این موج فروید بود و توسط روانشناسانی از جمله آدلر، یونگ، هورنای، فروم و ... گسترش یافت، هدف روانکاوی به آگاهی در آوردن ریشه‌های ناخودآگاه است.


معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا ادامه داد: موج دوم؛ رفتارگرایی است و افرادی چون جان واتسن، پاولف و اسکینر پایه گذار آن بودند، اساس این تئوری این است که ذهن یک دستگاه یادگیری است و مشاهدات و اطلاعاتی که در ذهن ما ثبت می‌شود پایه رفتارها و احساسات ما به حساب می‌آید.


این مقام انتظامی با اشاره به موج سوم خاطر نشان کرد: موج سوم؛ روانشناسی وجودی است، در این برهه جنبه فلسفه روانشناسی بیشتر مد نظر قرار گرفت و بیشتر به تبیین جایگاه انسان در هستی و معنای زندگی و جبر و انتخاب پرداخته شد، افرادی چون پل سارتر، آبراهام مازلو و فرانجل در شکل گیری آن نقش مهمی داشتند. گروه‌های خودیاری با عضویت و مشارکت افراد در سطح جهان محصول این موج هستند.


مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا خاطر نشان کرد: روانشناسی فرافردی؛ موج چهارم است که یونگ مفهوم "ناخودآگاه جمعی" را مطرح کرد و تأکید دارد که آگاهی یک "کیفیت فردی" نیست که تنها براساس اطلاعاتی که یک فرد از محیط می‌گیرد شکل یابد، بلکه یک "کیفیت جهانی" که تغییر آگاهی هر فرد بر سطح و محتوای آگاهی تمامی افراد تأثیرگذار است.


این مقام انتظامی تاکید کرد: قرآن کریم، نهج البلاغه، متون دینی، مذهبی، فلسفی و ادبی بزرگان و مشاهیری همچون حافظ، سعدی، مولانا و شعرای معاصر همانند شهریار، قیصر امین پور و ... می تواند برای پشتوانه تکنیک‌های روانشناختی مورد توجه مشاوران و مددکاران اجتماعی قرار بگیرد، چرا که آیات، روایات و احادیث متعددی در ارتباط با نهاد مقدس خانواده، روابط بین فردی، خانوادگی و اجتماعی وارد شده است که هر کدام می تواند در تغییر مسیر زندگی افراد به سوی رشد، تعالی و تحول بی نظیر و بی‌بدیل باشد.


وی اضافه کرد: با پویش و جستجو در نظریات روانشناسی در بسیاری از موارد به این نکته برمی‌خوریم که شاید دانشمندان غربی نیز با استعانت از مبانی دینی به ویژه قرآن و احادیث پی به ویژگی‌های مختلف انسان برده و نظریاتی به نام خود ثبت کرده‌اند، چرا که معتقدیم علم کامل از آن خداوند بوده و انسان‌ها به اندازه وسع و توان خویش از آن بهره‌برداری می‌کنند.


حمیدی فر با اشاره به جمله‌ای از گاندی ما نیامده‌ایم که جهان را تغییر بدهیم، ما آمده‌ایم خود آن تغییری باشیم که فکر می‌کنیم جهان به آن نیاز دارد، خاطر نشان کرد: شناخت در حوزه روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد؛ باید نسبت به همکاران، همراهان، همسفران، خانواده و بهتر بگوییم جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم شناخت داشته باشیم و این یک شناخت اجتماعی است.


وی تأکید کرد: شناخت اجتماعی یعنی اینکه افراد چگونه دیدگاه‌ها، احساسات، افکار و انگیزش‌های خود و دیگران در یابند و درباره روابط اجتماعی چگونه فکر کنند؛ شناخت اجتماعی یک توانایی کلیدی است.


این مقام انتظامی یادآور شد: دنیا براساس اختلافات و تفاوت‌ها بنا شده است و وجود شب و روز، روشنی و تاریکی،سفیدی و سیاهی بیانگر این اختلافات و تفاوت‌ها است و این تفاوت‌ها باعث ایجاد قدرت انتخاب در افراد می‌شود، مدیریت زندگی اساسا مدیریت تفاوت‌ها است و این تفاوت‌ها است که انسان را پخته و فرهیخته کرده و قادر به حل مشکلات و مدیریت مشکلات می‌کند.


معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا تأکید کرد: تأمین نظم و امنیت و توسعه آن در پس خدمات مشاوره‌ای و مددکاری، راهبرد و سیاست اصلی مراکز و دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا است.


حمیدی فر تاکید کرد: معتقدیم که با ارائه خدمات مشاوره‌ای و اجتماعی می‌توانیم در توسعه نظم و امنیت موثر باشیم و به نوعی از ماموریت سایر پلیس‌ها کاسته و هزینه‌های انتظامی و قضائی را کاهش داده و موجبات یک صرفه جویی معنوی و مادی را رقم بزنیم.


مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا خاطر نشان کرد: در حوزه فعالیتی باید به گونه‌ای عمل کنیم که هر فردی برای یافتن مسیر خود توانمند باشد و در واقع قدرت حل مساله را داشته باشد.


معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا تصریح کرد: برای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز تمرکز و تلاش ویژه‌ای داریم و در این راستا با سایرسازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای همکار تعامل داریم و تحقق و اجرای پروژه «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان) یکی از اقدامات مشترک پلیس با سایر سازمان‌ها در راستای کاهش آسیب‌ها است.


وی در تشریح چگونگی اجرای این پروژه عنوان کرد: بر مبنای توافق با وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و پلیس تلاش داریم دانش‌آموزان از دوره دبستان تا دبیرستان رصد و مشکلات اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی آنان را احصاء کنیم تا جامعه‌ای سالم و دارای آرامش بیشتر و پویاتری را تجربه کنیم.


این مقام انتظامی خطاب به کارشناسان حوزه مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی ناجا عنوان کرد: همواره تلاش کنید از ظرفیت‌ها بهره کافی ببرید و معتقد باشید و باور داشته باشید که ما در حوزه آسیب‌ها قدرت پیش‌بینی، پیشگیری، پیش‌دستی، برآورد و درمان و ... داریم و باید از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم.


وی با اشاره به کارکردهای موثر دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی مراکز انتظامی گفت: امروز فرصت خدمتگزاری داریم و قدردان این فرصت باشیم و باورکنیم که باید حرکت کنیم تا جامعه‌مان را بسازیم.


انتهای پیام/4009/4039


انتهای پیام/

برچسب ها: کلانتری مشاوره
ارسال نظر
هلدینگ شایسته