دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1397 - 18:23
رئیس مجلس شورای اسلامی:

کنکور کارآفرینی کشور را به صفر می‌رساند/ هیات امنای دانشگاه‌ها سیاسی اداره نشود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کنکور کارآفرینی در کشور را به صفر می‌رساند، گفت: دانش‌آموزان از دوران ابتدایی نگران کنکور هستند، کنکور کارآمدی را کاهش داده و باعث کاسبی برخی از این طریق شده است.
کد خبر : 301580

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، علی لاریجانی عصر امروز در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد و درباره شورای انقلاب فرهنگی و رابطه آن با مجلس گفت: اصل قانون‌گذاری بر عهده مجلس است و شورای انقلاب فرهنگی صرفا کار سیاست‌گذاری و هماهنگی را انجام می دهد، البته در مواردی قانون‌گذاری‌هایی صورت گرفت که ایجاد اشکال کرد.


شورای انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری می‌کند، مجلس قانون‌گذاری


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که گاهی مجلس نیز در حوزه راهبردی ورود می‌کند قرار شد با شورای انقلاب فرهنگی تقسیم کار صورت گرفته تا موازی کاری نشود، در غیر این صورت تکلیف قانون‌گذاری روشن است.


وی در ادامه درباره نظارت بر اجرای برنامه وزیران دولت اظهار کرد: در تغییراتی که در آیین‌نامه داخلی مجلس داده شده، سازوکاری درنظر گرفتیم که وزرا به صورت سالیانه بر اساس برنامه گزارش ارائه کنند. همچنین تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که مجلس انجام داد در حال پیگیری است.


عدم تناسب نیروی انسانی در حوزه آموزش، پرورش و تحقیقات باعث واگرایی می‌شود


لاریجانی در ادامه آموزش و پرورش و تحقیقات را باعث اعتلای کشور دانست و گفت: روی این موارد کار زیادی شده اما حلقه‌های آن هنوز جای کار دارد. چنانچه شاهد عدم تناسب نیروی انسانی هستیم که باید متناسب با دستگاه‌ها ساماندهی شود تا ثروت از بین نرفته و واگرایی به وجود نیاید.


رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه محور تحول در دانشگاه‌ها باید مشخص باشد، اذعان کرد: ممکن است این کار در ایران امکان‌پذیر نباشد، چرا که ساختار آموزش و پرورش ما حجیم بوده و یک وزیر از پس تمامی کار آن برنمی‌آید،چون امور آموزشی و پژوهشی مردمی نیست.


هیات امنای دانشگاه‌ها، سیاسی اداره نشود


وی در ادامه استقلال دانشگاه ها را مهم دانست و افزود: قرار شده بود طبق قانون دانشگاه‌ها به صورت هیات امنایی اداره شود که در حال حاضر صوری بوده و قدرت ابتکار از دانشگاه‌ها گرفته شده است، ضمن اینکه گاهی با این مساله سیاسی برخورد می‌شود که اشتباه است، چرا که دانشگاه محیطی علمی است.


لاریجانی همچنین درباره درآمدهای پایدار در حوزه آموزش عنوان کرد: باید دید این درآمد از چه طریقی حاصل می‌شود. چنانچه در خارج از کشور دانشگاه‌ها از طریق موقوفات هزینه‌های خود را تامین می‌کنند اما اصل کار دانشگاه کسب درآمد از طریق پژوهش است، به این شکل که اساتید و دانشجویان طرح پژوهشی را انجام می‌دهند و با پول آن دانشگاه اداره می‌شود. البته اغلب دانشگاه‌ها منتظر درآمدهای نفتی هستند.


پژوهش در شرکت‌ها به جای مالیات لحاظ شود


رئیس قوه مقننه در ادامه با انتقاد از عدم ارتباط بخش دانشگاهی با صنعت، اقتصاد و تولید در کشور بیان کرد: کمیسیون آموزش مجلس باید این مشکل را حل کند، البته دو مشکل در این مسیر وجود دارد. اول اینکه انگیزه برای بخش خصوصی جهت همکاری با دانشگاه وجود ندارد که باید انگیزه سازی شود مثلا کارهای پژوهشی شرکت‌ها به جای مالیات از آنها پذیرفته شود یا اساتید با انجام طرح‌های پژوهشی ارتقا یابند. مشکل دوم این است که سازمان تامین اجتماعی هر جایی که می‌بیند کار پژوهشی قرار است انجام شود، آنها را ملزم به بیمه کردن کارشان می‌کند که این موضوع پروژه‌های پژوهشی و علمی را گرفتار کرده است.


کنکور کارآفرینی در کشور را به صفر می‌رساند


لاریجانی در ادامه درباره بحث کنکور تصریح کرد: کنکور کارآفرینی در کشور را به صفر می‌رساند. چنانچه در حال حاضر دانش‌آموزان از دوران ابتدایی نگران کنکور هستند در حالی که هر دانشگاهی می‌تواند خودش اقدام به پذیرش دانشجو کند. فردی که قرار است در مقطع دکتری تحصیل کند نیاز به ذهن خلاق دارد که باید دانشگاه‌ها خودشان این افراد را گزینش و پذیرش کنند، لذا کنکور کارآمدی را کاهش داده و باعث کاسبی برخی از این طریق می‌شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر تقویت کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون از انجمن‌های علمی استفاده کند و بداند هزینه‌هایی که در این زمینه می‌شود هدر نرفته و کیفیت کار را بالا می‌برد.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب