دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1397 - 07:15
آنا از فاجعه محیط زیستی در باغ وحش مشهد گزارش می‌دهد؛

کشتار قوچ‌ها در ویلای رئیس باغ وحش

پوست و جمجمه چند قلاده ببر با قدمتی 60 ساله در حالی در باغ وحش مشهد کشف شد که با ورود سازمان حفاظت محیط زیست و دادستانی مشهد به این محل، مشخص شد این باغ زیبا به ویلای شخصی مالک باغ وحش و کشتارگاه قوچ‌های بربری و ببرها تبدیل شده بود.
کد خبر : 301420

به گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چندی پیش تصاویری از هفت تخته پوست ببر و چهار جمجمه ببر در باغ‌ وحش وکیل‌آباد مشهد در فضای مجازی منتشر شد که پرده از مرگ این حیوانات برداشت؛ در حالی که این خبر بلافاصله از سوی مدیرکل محیط زیست مشهد تکذیب و رد شد اما دادستانی مرکز استان خراسان رضوی با مستندات کشف شده در این محل، مرگ ببرهای باغ‌ وحش را تائید کرد.


به گفته محمد بخشی‌محبی معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی، تنها در زمستان ‌سال گذشته هفت ببر در وکیل‌آباد تلف شده‌اند و برخلاف نظر مسئولان باغ‌ وحش که ببرها بر اثر کهولت سن تلف شده‌اند، به نظر کارشناس دادستانی، جمجمه‌های پیداشده جوان بوده‌اند برهمین اساس به دستور مقامات قضایی باغ وحش مشهد برای بررسی بیشتر مهر و موم شد.



تصور عمومی این بود که پس از پلمب باغ‌ وحش مشهد که در پی مرگ این هفت قلاده ببر رخ داد، سایر حیوانات این مجموعه در امان هستند اما فعالان محیط زیست مشهد و تصاویری که در فضای مجازی منتشر می‌شود، خبر از جنایت‌های جدیدی در این ملک دارد به طوری که علی کشمیری فعال محیط زیست در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: حال «ارس»، پلنگ ایرانی ساکن در باغ وحش مشهد، به شدت وخیم است و روزها بی‌حرکت و ناتوان کنج قفس افتاده و هیچ اقدام تشخیصی و درمانی از سوی مسئولان باغ‌ وحش برای این پلنگ نادر ایرانی انجام نشده است.


وی ادامه می‌دهد: این توله پلنگ نر سه ماهه ایرانی به نام ارس در سال 91 از سوی یگان حفاظت محیط زیست در جریان یک معامله صوری از یک قاچاقچی کشف و به صورت امانی به باغ وحش مشهد تحویل داده شد و در سال 93 در طرح ملی پایش پلنگ ایرانی، توسط دکتر ایمان معماریان بیهوش می‌شود تا ابعاد بدن و نمونه خون او را بگیرند اما متاسفانه شش ماه بعد این حیوان دچار تشنج می‌شود.


این فعال محیط زیست با اشاره به این که ارس در فواصل زمانی طولانی دچار حملات عصبی می‌شد، افزود:‌ این حملات عصبی و تشنج‌‌ها در سال 95 تشدید شد و با توجه به اینکه مالک این حیوان باغ وحش مشهد بود، موضوع را به اداره‌کل محیط زیست خراسان رضوی اطلاع داد اما تاکنون که دو سال از این ماجرا می‌گذرد هنوز هیچ اقدامی از سوی سازمان محیط زیست صورت نگرفته است.


به گفته کشمیری پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد کمتر از 400 قلاده پلنگ در کشور موجود است اما تلخی ماجرا اینجاست که برای نگهداری پلنگ با کاهش زیستگاه مناسب روبه‌رو هستیم و خطر تصادفات جاده‌ای این گونه در حال انقراض حیات وحش را تهدید می‌کند و نمی‌توانیم همه این مسائل را کنترل کنیم، این درحالی‌ است که این بهانه‌ها برای پلنگی که چهار کیلومتر دورتر از اداره کل محیط زیست استان و در فضای بسته و محصور نگهداری می‌شود، قابل پذیرش نیست.


وی با اشاره به اینکه پذیرفته نیست که این حیوانِ در حال انقراض به فراموشی سپرده شود و به وضعیتی برسد که مرگ آرام بهترین هدیه انسان‌ها به این حیوان باشد، گفت: هم اکنون در باغ وحش مشهد دو قلاده پلنگ نگهداری می‌شود که یکی از آنها پلنگ آفریقایی است و بومی ایران محسوب نمی‌شود البته سازمان محیط زیست خود را نسبت به سرنوشت حیواناتی که غیربومی کنار می‌کشد در حالی که این‌کار نوعی رفع تکلیف است.


این فعال محیط زیست به وضعیت نامناسب سگ‌ها اشاره و بیان کرد: اگر گونه‌های ایرانی حیات وحش برای سازمان حفاظت محیط زیست قابل اهمیت است چرا برای سگ‌های ایرانی رفتارهای وحشتناک کشتار را در پیش گرفته و چرا نوبت سگ ایرانی که می‌رسد نمی‌گویم گونه ایرانی است و آن را یک موجود ولگرد معرفی می‌کنیم و به شهرداری می‌سپاریم.


وی با اشاره به اینکه این بهانه‌ها فقط شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است، گفت: براساس آماری که پیش از این اعلام شده بود حدود 26 راس قوچ خارجی بربری(آئوداد) در باغ وحش مشهد وجود داشت که متاسفانه پنجشنبه شب گذشته 11 مرداد ذبح چهار قوچ بربری‌(آئوداد) را گزارش کردند.


کشمیری یادآور شد:‌حدود ساعت 21 پنجشنبه شب گذشته مشخص شد چهار راس قوچ بربری از سوی مالک باغ وحش ذبح شده است در حالی که وقتی با اداره کل محیط زیست خراسان رضوی و دامپزشک باغ وحش تماس گرفتم، هر دو نسبت به این خبر بی‌اطلاع بودند.


این فعال محیط زیست ادامه داد: دیروز اعلام کردند که مالک باغ وحش مشهد در آذرماه سال 96 مجوزی برای ذبح گوزن‌های اروپایی و آئوداد مازاد دریافت کرده است زیرا آنها جزو حیوانات حلال گوشت به شمار می‌آید، البته صراحتاً در این مجوز قید شده که هنگام ذبح حیوان در باغ وحش نماینده محیط زیست باید حضور داشته باشد؛ بنابراین ذبح این حیوانات در شرایط پلمب باغ وحش نوعی دهن کجی آشکار به سیستم نظارتی محسوب می‌شود.


کشمیری تصریح کرد: به نظر می‌رسد دستگاه نظارتی چنان به وظیفه خود ضعیف عمل کرده است که مالک باغ وحش با توجه به پول و زور و پارتی هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد و کسی نمی‌تواند مانع اقدامات غیر اخلاقی او شود؛ همچنین این رفتارها باعث می‌شود تصور کنیم ببرها هم کشته شده‌اند و قربانی همین تفکر هستند.



وی که روز گذشته به منظور پیگیری موضوع پلنگ ایرانی در دادسرای مرکز استان حضور داشته، معتقد است: مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی دیروز موضوع وخامت حال پلنگ ایرانی و ذبح آئوداد را از من شنید که البته باتوجه به حضور کوتاه مدت ایشان در این اداره کل نمی‌‌توان توقع چندانی از وی داشته باشیم اما ناظران باغ وحش در اداره کل و معاونان مدیرکل محیط زیست در ارائه اطلاعات و گزارش وضعیت بسیار ضعیف عمل کردند.


این فعال محیط زیست با بیان اینکه باغ وحش مشهد به شیوه قاجار مدیریت می‌شود، ادامه داد: پیرمرد نگهبان ورودی باغ وحش با چرتکه بهتر از مالک باغ وحش می‌تواند نسبت به نگهداری از این ملک اقدام کند، چرا یک سازمان عریض و طویل تکالیف خود را در حد حضور و غیاب حیوانات انجام می‌دهد.


کشمیری تصریح کرد: قانون به استناد ماده 70 آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 این اجازه را داده که هروقت سازمان محیط زیست و دامپزشکی متوجه شوند که در حوزه آنها تخلفی رخ می‌دهد و آنها نمی‌توانند کاری انجام دهند می‌توانند موضوع را به دادستان شهر خود منعکس کنند.


وی به نبود درمانگاه و تجهیزات پزشکی در باغ وحش مشهد اشاره و بیان کرد: باغ وحش مشهد درمانگاه و وسایل و دستگاه استرلیزاتور تجهیزات پزشکی و حتی وسایل ابتدایی جراحی را هم ندارد برهمین اساس وسایل جراحی حیوانات استریل نمی‌شود و یک دستگاه سونوگرافی پرتابل برای تشخیص بیماری حیوانات در این درمانگاه موجود نیست.


کشمیری با تاکید براینکه بدنه سازمان حفاظت محیط زیست بیمار است، افزود: زمانی که خبر مرگ ببرهای باغ وحش مشهد رسانه‌ای شد مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بلافاصله آن را تکذیب کرد و حتی عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم روز محیط بان گفت مگر باغ وحش مشهد چند ببر دارد که 7 قلاده آن بمیرد؟


این فعال محیط زیست ادامه داد: خردادماه که شاهد صدور مجوزهای شکار در خراسان بودیم در جلسه‌‌ای با حضور یکی از معاونان محیط‌زیست استان نسبت به این موضوع هشدار دادم اما اعلام کردند که تا این لحظه هیچ شکارچی وارد استان نشده و ما فقط آمار حیوانات مازاد استان را ارائه کرده‌ایم اما همان موقع سر قوچ‌های حیدری شکار شده در منازل شکارچی آمریکایی روی دیوار نصب شده بود که بازهم مسئولان این موضوع را تکذیب کردند تا اینکه فیلم‌ها و تصاویر خندان شکارچیان آمریکایی در فضایی مجازی منتشر شد و ناچار به پذیرش این موضوع شدند.


براساس این گزارش در حالی مالک باغ وحش یکی از دلایل مدیریت نامناسب بر باغ وحش را کمبود وسعت و محدودیت فضای این محل اعلام کرده بود که ویلای شخصی مالک باغ وحش از سوی دادستانی مشهد کشف و مشخص شد فضای وسیعی در انتهای باغ وحش به عنوان ویلای شخصی مالک ساخته و تجهیز شده است به طوری که فضای سبز وسیع و مفرح و استخر بزرگی در این باغ وحش برای مالک فراهم شده بود که مالک باغ وحش اکثر اوقات خود را در آن می‌گذراند.


بازدیدکنندگان از این باغ وحش به دلیل دیوارکشی و حصار اطراف ویلا و نصب تابلو ورود ممنوع موفق به رویت و کشف این ویلا نشده بودند. براساس اعلام دادستانی مشهد، طی این سال‌ها، کارشناس اداره کل محیط زیست فقط در حد حضور و غیاب حیوانات کار انجام می‌داده و آن هم در این حد که فلان حیوان زنده است یا نه. حتی به دنبال چرایی مرگ یک حیوان هم نمی‌رفتند. بنابراین حتی نسبت به ایجاد ویلای شخصی در باغ وحش هیچ واکنش و نظارتی صورت نگرفته بود.


انتهای پیام/4009/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته