دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی یادداشت‌های قاتل در شبکه‌های اجتماعی نشان داد

انگیزه‌های زن‌ستیزانه، عامل کشتار اخیر در سالن سینما + تصاویر

فردی که جمعه گذشته به سوی تماشاگران یک سالن سینما در شهر لافایت ایالت لوییزیانا در آمریکا آتش گشود، عمداً فیلم خاصی را انتخاب کرده و پیش از خودکشی یادداشت‌هایی زن‌ستیزانه در شبکه اجتماعی منتشر کرده بود.
کد خبر : 30141

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا یادداشت‌های چند روز پیش جان راسل هاوزر، قاتلی که در صحنه جرم خودکشی کرد، در شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که این مرد 59 ساله‌ عمداً فیلمی با مضامین فمینیستی را برای کشتار تماشاگران انتخاب کرده است.



جان راسل هاوزر


جان راسل هاوزر پنجشنبه شب به وقت محلی (صبح جمعه به وقت تهران) در سالن سینما گرند تیه‌تر در شهر لافایت لوییزیانا، ایالات متحده آمریکا به سوی تماشاگران فیلم «قطار شکسته» (Trainwreck) به کارگردانی جاد آپاتو و با فیلمنامه و بازی ایمی شومر آتش گشود و سبب مرگ 3 نفر (از جمله خودش) و مجروح شدن 9 نفر دیگر شد. در هنگام تیراندازی وی حدود یکصد نفر در سالن سینما حضور داشتند.


به گزارش هالیوود ریپورتر، جان راسل هاوزر پیش از این نیز به واسطه انتشار مطالب مردم‌گریزانه در شبکه اجتماعی شناخته شده بود و قبل از حمله مطالب زن‌ستیزانه‌ای منتشر کرده بود. پلیس شهر لافایت لوییزیانا در تحقیقات خود برای یافتن انگیزه‌های این قاتل که گفته می‌شود مشکلات جدی روانی داشته است، به سرنخ‌های تازه‌ای رسیده است.



سرهنگ مایکل ادمانسن از اداره پلیس ایالت لوییزیانا روز یکشنبه اعلام کرد که زمان، ساعت، مکان و عنوان فیلم نشان می دهد که قاتل پیش از این کشتار به کار خود فکر کرده است.


جزئیاتی از گذشته پر مسأله هاوزر نیز در رسانه‌ها منتشر شده است که نشان می‌دهد او با همسر و دختر خود مشکل داشته است و این دو زن علیه او به دادگاه اقامه دعوا کرده بودند.



به نوشته واشنگتن پست، جان راسل هاوزر بارها در محل کار خود علیه زنان صحبت کرده بود و در دهه 1990 چندین بار در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی شرکت کرده بود و جمله‌هایی زن‌ستیزانه بر زبان آورده بود. وی افکار افراطی دست راستی داشته و با دادن حقوق برابر به زنان مخالفت کرده بود.


کالوین فلوید، مجری سابق برنامه تلویزیونی گفت‌و‌گوی زنده Rise and Shine که در جورجیا پخش می‌شد، به واشنگتن پست گفته است: «راستی (Rusty لقب جان راسل هاوزر) با مسائل حقوق زنان و افکار فمینیستی








قاتل با مسائل حقوق زنان و افکار فمینیستی مشکل داشت؛ او با هر موردی که زنان در آن حرفی برای گفتن داشته باشند، مخالف بود

مشکل داشت. او با هر موردی که زنان در آن حرفی برای گفتن داشته باشند، مخالف بود.»


همسر هاوزر و دخترش در سال 2008 در یک دادخواست حقوقی به دادگاه توانسته بودند از امکانات اداره پلیس برای حفاظت از خود در مقابل این مرد برخوردار شوند. همسر هاوزر در ماه مارس (فروردین) امسال تقاضای طلاق کرده بود که این پرونده حقوقی با کشته شدن هاوزر نافرجام ماند.


به گزارش روزنامه کلمبوس-لجر اسکویر، جان راسل هاوزر همچنین متهم بوده است که در اواخر دهه 1980 تلاش کرده تا یک آدمکش را برای حمله به یک دفتر حقوقی که واکالت سازندگان و نمایش‌دهندگان فیلم‌های مستهجن را بر عهده داشته، اجیر کند.


همچنین به گزارش هالیوود ریپورتر، جان راسل هاوزر پیش از این در پُست‌های خود در شبکه اجتماعی بارها از آدولف هیتلر، پیشوای آلمان نازی تقدیر کرده بود و احتمال می‌رود که قومیت ایمی شومر، نویسنده و بازیگر نقش اصلی «قطارشکسته» نیز عامل دیگری بوده که باعث شده است تا وی این فیلم را برای اقدام خود انتخاب کرده باشد. بر اساس این گزارش، جان راسل هاوزر همچنین در پُست‌های شبکه اجتماعی خود از ستایشگران تیموتی مک‌وی از پیروان افراطی کلیسای باپتیست که در شهر اوکلاهما بمب‌گذاری کرد، بوده است.


گزارش پلیس شهر لافایت بر اساس اظهارات شاهدان عینی نشان می‌دهد که هاوزر در مورد تک تک جزئیات اقدام جنایتکارانه خود از پیش برنامه‌ریزی کرده بود. به گفته افراد حاضر در سالن سینما در ماجرای کشتار گرند تیه‌تر لافایت، هاوزر با بروز نخستین خنده‌های فیلم کمدی «قطارشکسته» اقدام به شلیک به تماشاگران کرده بود. هر دو نفری که غیر از خود هاوزر در این ماجرا کشته شده‌اند، زن بوده‌اند و در مجموع پنج زن در این اقدام هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند.



متل محل اقامت هاوزر که به فاصله ده دقیقه پیاده‌روی از سالن سینمای محل کشتار قرار داشت.



یکی از شاهدان به شبکه خبری ABC گفته است که هاوزر یک نیمدایره در مقابل خود را برای کشتار انتخاب کرده و با دقت نشانه‌گیری کرده است.



باب جیندال فرماندار هنگام سرکشی به محل جنایت


باب جیندال فرماندار لوییزیانا نیز اقدام او را «آهسته و روش‌مندانه» عنوان کرده است. هاوزر قبلاً سالن سینما را بازدید کرده بود و وسایل تغییر چهره را در خودویش قرار داده و احتمالاً به قصد فرار خودرو را باز و با سوییچ آماده روی آن پارک کرده بود. سالن سینمایی که وی انتخاب کرده بود، نزدیکترین سالن به پارکینگ نبود و بزرگترین سالن در آن محدوده نیز محسوب نمی‌شد و این نشان می‌دهد که وی آن فیلم خاص را عموداً انتخاب کرده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته