دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1394 - 11:52

افشای نقشه عربستان برای دخالت در امور داخلی لبنان

روزنامه‌ای لبنانی به‌نقل از منابع سیاسی آگاه از طرح عربستان سعودی برای تغییر ترکیب جمعیتی لبنان به سود اهل‌سنت خبر داد.
کد خبر : 30120

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الدیار» گزارش کرد: بر هیچ‌کس پوشیده نیست آنچه امروز در لبنان و منطقه مشاهده می‌شود همچون تنش‌ها و درگیری‌های امنیتی با هدف تسلط هریک از طرف‌ها بر بخش‌های بیشتری از کشورهای منطقه خاورمیانه انجام می‌شود. ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند که در این درگیری‌ها به نوعی خط‌دهنده و حامی بخشی از طرف‌های درگیری محسوب می‌شوند.


براساس این گزارش، روزنامه لبنانی نوشت: ناظران سیاسی معتقدند که پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به‌سرعت گرد و خاک ناشی از این تنش‌ها می‌خوابد و آرامش در منطقه از جمله مرزهای لبنان با سوریه و حتی در داخل بیروت برقرار می‌شود.


ناظران سیاسی می‌گویند عربستان سعودی پیش از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، درصدد تغییر بافت جمعیتی لبنان، یمن، عراق و سوریه بوده است.


روزنامه «الدیار» به‌نقل از برخی سیاسیون نوشت: در بحبوحه درگیری میان اهل‌سنت و شیعه، لبنان در قبال آنچه در خاکش روی می‌دهد از جمله تلاش‌ برای اسکان دادن بیگانگانی از فلسطین، سوریه و عراق بر اساس منطق طائفه‌ای سرگردان است. نگرانی سابق برخی‌ها درباره «گسترش نفوذ شیعیان»، امروزه ‌بعد از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به دغدغه عربستان تبدیل شده است، زیرا ریاض می‌خواست ترکیب جمعیتی برخی کشورها را به سود اهل‌سنت تغییر دهد.


گزارش‌های منتشرشده در سال 2011 نشان می‌داد که شیعیان محدوده مشخصی از منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که اهل‌سنت حدود سه‌چهارم مسلمانان را تشکیل می‌دهند. جدول پراکندگی منتشر شده نشان می‌دهد که 90 تا 95 درصد شیعیان در ایران. حضور دارند.


باقی پراکندگی شیعیان در منطقه عبارت است از:


65 تا 75 درصد در بحرین


65 تا 75 درصد در جمهوری آذربایجان


65 تا 70 درصد در عراق


40 تا 50 درصد در لبنان


35 تا 40 درصد در یمن


20 تا 25 درصد در کویت


15 تا 20 درصد در سوریه


10 تا 15 درصد در افغانستان


10 تا 15 درصد در پاکستان


10 تا 15 درصد در عربستان


10 تا 15 درصد در ترکیه


5 تا 10 درصد در عمان


10 درصد در امارات


10 درصد در قطر


برطبق این آمار، بیشتر شیعیان منطقه در کشورهای ایران، بحرین، جمهوری آذربایجان و عراق حضور دارند. همچنین وقوع انفلاب‌ در بسیاری از این کشورها باعث شده است تا خطری بزرگ فراروی اهل‌ سنت قرار بگیرد و آن‌ها را دچار ضعف جمعیتی در مقابل شیعیان کند تا جایی‌ که اخرین آمار حاکی از کاهش جمعیت 50 درصدی اهل‌سنت در مقابل شیعیان دارد.








ناظران سیاسی می‌گویند عربستان سعودی پیش از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، درصدد تغییر بافت جمعیتی لبنان، یمن، عراق و سوریه بوده است.

«الدیار نوشت: عربستان سعودی که تلاش می‌کند شمار شیعیان در برخی کشورها را برای جلوگیری از اکثریت شدن آن‌ها کاهش دهد و با تندروهای داعش و جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تروریستی بر سر اشغال بخش‌هایی از آن کشورها به توافق دست یافته است، اکنون همانند تحولاتی که در عراق و سوریه رخ دادند، تلاش می‌کند که در لبنان نیز اهل‌سنت قدرت را به دست بگیرند و از موضوع خلأ سیاسی و سایر اختلافات سیاسی سوء استفاده می‌کند.


منابع سیاسی با بیان اینکه عربستان در راستای اسکان دادن اهل‌سنت از همه کشورها در لبنان فشار می‌آورد، هدف این طرح ریاض را «رویارویی با شیعیان لبنان به‌وسیله عامل اکثریت جمعیتی» برشمردند.


جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دست‌کم در برهه فعلی طرح عربستان را متوقف ساخت و بهترین دلیل این امر، متوقف شدن درگیری‌ها در منطقه مرزی «عرسال» لبنان و «قلمون» سوریه و در برخی دیگر مناطق است. در همین راستا، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران سفر منطقه‌ای خود به کشورهای عربی را آغاز کرده است تا پیام خود را با واسطه‌های عربی به گوش عربستان برساند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته