دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از مشکلات کشاورزان گزارش می‌دهد؛

افزایش 60 درصدی مخارج کشت گندم/ گندم‌کاران نگران ابهامات ارزی در دولت

افزایش روز افزون نرخ دلار از یک سو و عدم پرداخت 50 درصد از مطالبات گندمکاران از سوی دیگر، کشاورزان را برای کشت سال آینده با نگرانی رو‌به‌رو کرده است.
کد خبر : 300937

به گزارش خبرنگار کشاورزی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، افزایش روز افزون نرخ دلار از یک سوی و عدم پرداخت 50 درصد از مطالبات گندم‌کاران از سوی دیگر، کشاورزان را برای کشت سال آینده با نگرانی روبه‌رو کرده است.


اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که دولت پس از یک وقفه هفت ماهه با وجود اختلاف‌نظر بین وزیر جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، قیمت تضمینی گندم را اعلام و نرخ یک هزار و ۳۰۰ تومانی سال قبل را مبنای خرید این محصول در سال زراعی جاری قرار داد.


اما اعلام این قیمت به کام کشاوزارن خوش نیامد و با اما و اگرهای فراوانی همراه شد؛ زیرا دولت موظف است طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی هر ساله قیمت گندم را متناسب با هزینه‌‌های کشاورزان افزایش دهد تا کشاورزان برای تولید این محصول اساسی دچار مشکل نشوند.


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص عنوان می‌کند که سال ۹۱ قیمت هر کیلو گندم ۴۰۰ تومان بود که اکنون به ۱۳۰۰ تومان رسیده است که بیش از نرخ تورم سالانه است.


وی تصریح می‌کند که دولت فعلا توانایی پرداخت بیش از ۱۳۰۰ تومان برای گندم را ندارد.


اما آنچه در سال جاری امید را در دل کشاورزان روشن کرد تصمیم دولت مبنی بر حل مشکلات سیستم خرید تضمینی گندم بود و مقرر شد پرداخت پول گندم‌کاران در دو مرحله، انجام شود به نحوی که دولت تنها 50درصد پول گندم‌کاران را در زمان تحویل، پرداخت و مبالغ باقی مانده را در مرحله دوم تسویه حساب کند. هدف از این امر ایجاد عدالت در خرید تضمینی گندم عنوان شد.


در حال حاضر طبق گفته مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی ایران میزان خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون هفت میلیون و 300 هزار تن بوده است که این روند معمولا تا آخر شهریورماه ادامه دارد.


مومن نیافر، میزان پرداختی به گندم‌کاران را از ابتدای خرید تضمینی گندم تاکنون 9 هزار و 490 میلیارد تومان اعلام کرده است که این مبلغ شامل 50 درصد پرداختی مرحله اول می‌شود.


حسین شاه‌نظری گندم‌کار کشاورز نمونه که امسال 110 هکتار گندم کشت کرده است در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران به خبرنگار آنا می‌گوید: در حال 50 درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده و مابقی آن قرار است ظرف 10 روز تا یک ماه آینده پرداخت شود.


وی با ابزار نگرانی از شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد: زمانی که گندم را به دولت فروختیم نرخ دلار سه هزار 700 تا چهار هزار و 200 تومان بوده، اما در حال حاضر نرخ دلار 11 هزار تومان شده؛ این در حالی است که ما همچنان 50 درصد مطالبات خود را دریافت نکرده‌ایم که به ضرر ما تمام می‌شود.


شاه نظری با بیان اینکه در وضعیت سخت اقتصادی باز هم جای شکرش باقی است که دولت توانسته 50 درصد پول را پرداخت کند، افزود: کشاورزان قشر زحمت‌کش جامعه هستند و اگر قرار باشد با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، کشت نکنند، قطعا دولت با مشکل روبه‌رو خواهد شد، بنابراین دولت باید به کشاورزان بیشتر توجه کند.


وی با اشاره به نرخ ثابت خرید تضمینی گندم طی دو سال گذشته اظهار کرد: این قیمت نسبت به هزینه‌های سال جاری بسیار پایین‌تر بود. در واقع هزینه ما در سال جاری 20 درصد افزایش پیدا کرده است.


این گندم‌کار نمونه ادامه داد: با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت دلار، قطعا برای سال آینده هزینه‌های کشت 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.


وی عنوان کرد که کشاورزان سال گذشته درخواست افزایش قیمت کردند؛ اما هیچ توجهی از سوی دولت به این موضوع نشد.
شاه نظری با بیان اینکه وقوع خشکسالی، کشت گندم وی را کاهش داده است، گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و وضعیت موجود اقتصادی قطعا برای سال آینده به مشکل بر خواهیم خورد، دولت باید زودتر فکری به حال کشاورزان گندم‌کار کند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته