دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1394 - 12:23

آنتی‌وار:‌ طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ابهامات فراوان دارد

آمریکا و ترکیه در حال بررسی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه به مساحت 60 مایل هستند.
کد خبر : 30091

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری‌ آنا به نقل از پایگاه خبری آنتی‌وار،‌ هر روز جزئیات بیشتری از طرح ترکیه در این باره فاش می‌شود و این در حالی است که این مسئله سوالات بسیاری را درباره قرارداد میان دو کشور به وجود آورده است، اما تنها در موارد معدودی به این سوالات و تردیدها پاسخ داده شده است.


بر اساس این گزارش، دو طرف توافق کرده‌اند که مساحت منطقه پرواز ممنوع ایجادشده بر فراز آسمان سوریه 60 مایل باشد، این در حالی است که هنوز تصمیم قطعی برای اجرای این طرح اتخاذ نشده است. دو طرف مدعی شده‌اند که قصد دارند این منطقه را در کنترل گروه‌های شورشی میانه‌رو قرار دهند، با وجود این مشخص نیست که آیا چنین گروه‌هایی که مورد ادعای آمریکا و ترکیه هستند، وجود خارجی دارند یا خیر و اینکه با در نظر گرفتن این نکته که هم واشنگتن و هم آنکارا بر اعزام نشدن از نیروی زمینی در سوریه تاکید دارند، این دو کشور چگونه میانه‌رو بودن این گروه‌ها را تشخیص می‌دهند و چگونه به آنان کمک می‌کنند.


ترکیه بارها تاکید کرده است که هرگز حضور داعش در مرزهای خود را تحمل نمی‌کند. با وجود این مشخص است که آنان تحمل تسلط کردها بر مناطق مرزی خود را نیز ندارند. همچنین به نظر می‌رسد ترکیه در قبال حضور گروه القاعده در مرزهایش نیز مشکل چندانی ندارد و با این مسئله تا حدی کنار آمده است.


اما به نظر نمی‌رسد که طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع به مساحت 60 مایل بخش‌های محدودی از مواضع گروه‌های شورشی را در بر می‌گیرد، البته گروه القاعده در این محدوده قرار نمی‌گیرد.


از سوی دیگر مقامات آمریکا مدعی شده‌اند که قصد ندارند در مکانی که منطقه زندگی بیش از 1.8 میلیون آواره سوری است، منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند. در این حال آنان تصدیق می‌کنند که ممکن است این طرح در صورت خروج آوارگان از این منطقه اجرایی شود.


ترکیه آشکارا خواهان آن است که از مشکل مربوط به آوارگان سوری خلاصی یابد و این بخشی از طرح بزرگ آنان در زمینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع است که در نتیجه آن آوارگان سوری منطقه مرزی این کشور را ترک کنند. اما نحوه اجرای این طرح با توجه به گسترش حملات هوایی به مواضع داعش کاملا نامشخص است و ترکیه نیز تاکنون در این رابطه توضیح واضح و روشنی نداده است.


توجه به این نکته نیز ضروری است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر شب گذشته توافق با ترکیه در این زمینه را رد، اما تاکید کرد که گفت‌وگو در این زمینه میان دو طرف در جریان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته