دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1397 - 10:09
سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس:

خطر طوفان نمک پایتخت را تهدید می‌کند/ مسئولان برای نجات دریاچه قم برنامه تدوین کنند

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه‌پایدار مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان محیط زیست، وزارتخانه صنعت‌ومعدن و کشاورزی برای نجات دریاچه نمک قم برنامه موثری تدوین کنند.
کد خبر : 300861

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، سیدکاظم دلخوش با اشاره به خشک شدن کامل دریاچه قم و خطر طوفان نمک برای تهران، گفت: طی سالیان گذشته خشک‌سالی در اکثر مناطق کشور ایجاد شده است، ضمن اینکه هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم میزان خشک‌سالی در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا افزایش بیشتری خواهد داشت؛ لذا اگر در مورد مصرف بهینه آب و چاه‌های مصرفی مدیریت واحد ایجاد نشود، شرایط بهتر از این نخواهد شد و باید منتظر خشکی کامل تمام دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور بود.


نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دریاچه نمک قم نمونه‌ای از وضعیت فعلی خشکسالی در کشور است، افزود: در شرایطی که چاه‌ها خشک شده و دسترسی به منابع زیرزمینی هم به دلیل افزایش دما امکان‌پذیر نیست. به طورحتم خطر خشک‌سالی دریاچه‌های کشور را تهدید می‌کند؛ حتی در استان‌های شمالی کشور هم که به ادعای برخی آب فراوانی وجود دارد، رودخانه‌ها و تالاب‌های مختلفی دچار خشکسالی شدند؛ بنابراین بحران خشکی برای منابع آبی کشور در تمامی استان‌ها وجود دارد.


وی با تاکید بر اینکه برای نجات جان دریاچه‌نمک قم سازمان محیط زیست، وزارتخانه صنعت‌ومعدن و کشاورزی باید برنامه موثری تدوین کنند، تصریح کرد: نمک یک کالای صنعتی بوده و می‌توان با راهکارهایی حداقل از خشکی صددرصدی دریاچه نمک جلوگیری کرد؛ البته احیای این دریاچه کار تخصصی مجلس نیست؛ اما می‌توان با استفاده از معادن نمک حاصل از فعالیت‌های این دریاچه درحوزه صادرات استفاده کرد. هر چند دولت نه تنها برای جلوگیری از خشکی دریاچه نمک اقدامی نکرده، بلکه جهت جلوگیری از خشکی تالاب‌ها و منابع آبی دیگر نیز برنامه‌ای ارایه نکرده است.


سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس با اشاره به اینکه ضرورت دارد سازمان محیط‌زیست، منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی برای احیا و صیانت از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور از جمله دریاچه ارومیه و نمک در استان قم برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند، گفت: دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور جزء منابع حیاتی کشور محسوب شده و بی‌توجهی به حفظ ارکان زیست‌محیطی کشور به نفع نسل‌های آینده کشور نیست.


اضافه می‌شود که دریاچه نمک حوض‌سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که در کنار دریاچه نمک، از جمله مهم‌ترین دریاچه‌های بخش مرکزی ایران به شمار می‌رود. این دو دریاچه از جمله دریاچه‌های شور کشور هستند و مقادیر زیادی نمک در خود جای داده‌اند.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته