دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1394 - 10:14

هدف‌گذاری 60 میلیارد دلاری در مبادلات ایران و ترکمنستان طی 10 سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : حجم مبادلات دو کشور ایران و ترکمنستان باید طی 10 سال آینده به 60 میلیارد دلار برسد.
کد خبر : 30084

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از شاتا محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به تعلقات فرهنگی و تاریخی دیرینه دو کشور افزود:‌ باید بتواتیم زمینه‌های همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم کنیم.


وی با برشمردن زمینه‌های همکاری دو جانبه از جمله گاز طبیعی و نیازمندی‌های فنی و زیربنایی و کالا و صنایع، موانع بر سر راه را نیز تشریح کرد.


نعمت‌زاده تصریح کرد: مشکلات مربوط به اخذ روادید می‌تواند با پیگیری‌های این دو سفیر رفع شود.


وی ادامه داد:‌ شرکت‌های فنی و مهندسی ما می‌توانند در زمینه پروژه‌های مربوط به برگزاری بازی‌های آسیاسی در ترکمنستان در دو سال آینده همکاری کنند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: کشور ما آمادگی دارد که 700 دستگاه خودرویی را که قبلا برای صادرات آن به توافق رسیده بودیم، با خدمات پس از فروش و تامین قطعات تحویل دهد.


احداث نیروگاه، احداث پالایشگاه‌های گاز، پروژه‌های بیمارستانی و زیرساختی، احداث و فعال‌سازی بازارچه های‌مرزی و گاز سوز کردن خودروهای سبک و اتوبوس از دیگر زمینه‌های مورد اشاره وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان بود.


مهندس نعمت زاده اضافه کرد : امروز 25 درصد از سوخت خودروهای ما از گاز است و می توانیم این پروژه را در کشور ترکمنستان نیز اجرا کنیم.


در این نشست وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: ما آماده همکاری در زمینه‌های تجارت، عمران،‌ اقتصاد و حوزه‌های فناوری و فناوری نوین هستیم.


رشید مردوف حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران را 4 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود : 1 میلیارد دلار آن واردات کالا از ایران بوده است و بر اساس آمارهای رسمی حجم مبادلات تجاری دو کشور در 6 ماهه اول سال میلادی نسبت مدت مشابه قبل از آن 4 درصد رشد داشته است.


وزیر امور خارجه ترکمنستان زمینه‌های همکاری دارای اولویت را حمل و نقل ، انرژی ، راهسازی و عمران دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب