دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جست‌وجوی زندگی در سیاره‌ای دیگر با استفاده از نور فرابنفش

دانشمندان روش جدیدی برای جست‌وجوی زندگی در خارج از منظومه شمسی ارائه کردند.
کد خبر : 300760

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شانس زندگی در سطح یک سیاره سنگی مانند زمین به نوع و میزان نور دریافتی توسط ستاره میزبان بستگی دارد.


محققان دانشگاه کمبریج طرحی پیشنهاد کردند به این صورت که ستاره‌هایی که از نور کافی فرابنفش استفاده می‌کنند قابلیت زندگی به شیوه‌ای مشابه زمین را دارند، چون فرابنفش مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است که محیط زندگی ایجاد می‌کند.


محققان اظهار کردند: «کربن از شهاب‌سنگ‌های آسمانی به زمین اصابت می‌کند و با نیتروژن موجود در اتمسفر جو فعل و انفعالاتی ایجاد می‌کند، سیانور هیدروژن را تشکیل می‌دهد و سپس سیانور هیدروژن به سطح نفوذ می‌کند و با سایر عناصر به شیوه‌های مختلف با نیروی نور فرابنفش خورشید واکنش می‌دهد.


مواد شیمیایی تولید شده از این تعامل، RNA که به DNA نزدیک است را تشکیل می‌دهد که به عقیده زیست‌شناسان اولین مولکول زندگی و حامل اطلاعات است.


محققان طیف وسیعی از سیاره‌ها با این عملکرد شیمیایی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند در چنین سیاراتی آب نیز وجود دارد.


پژوهشگران دریافتند ستارگان سرد که نور کافی خورشید را دریافت نمی‌کنند توانایی چنین واکنشی و ساخت RNA را ندارند، مگر اینکه نور کافی از خورشید دریافت کنند.


سیاراتی که به اندازه کافی نور برای فعال کردن این واکنش شیمیایی را داشته باشند آب مایع نیز در سط‌ح خود دارند که آن را منطقه تولید خودبه‌خودی موجودات زنده می‌نامند.


سیاره‌ «Kepler 452b» که توسط تلسکوپ کپلر با چنین ویژگی‌هایی شناسایی شده است به نام «پسر عموی» کره زمین شناخته می‌شود.


مبنع: ایسنا


انتهای پیام/4021



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته