دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان دپو شده!

رئیس انجمن خودروسازان با بیان اینکه اکنون ۵۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خودرو‌سازان وجود دارد، گفت: بی‌تدبیری سیاست‌گذاران ارزی موجب اتفاقات اخیر در بازار خودرو شد.
کد خبر : 300745

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بازار خودرو از ابتدای سال جاری وارد فاز جدید از نوسان قیمتی شد و این وضعیت تا امروز ادامه داشته است تا جایی که قیمت برخی خودرو‌های داخلی و خارجی سر به فلک کشیده است.


در این بین فاصله قیمت برخی خودرو‌های داخلی از درب کارخانه تا بازار تا 100میلیون تومان هم رسید و برخی از آن‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران شدند.


نوسانات بازار ارز و سیل نقدینگی سرگردان که نتیجه سیاستگذاری‌های دولتی در سال‌های گذشته بوده، از عوامل بروز این وضعیت آشفته بازار خودرو محسوب می‌گردد، اما خودروسازان هم استفاده تمام و کمال را از این نابسامانی‌ها برده‌اند.


در هفته‌های گذشته نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس طی چند مصاحبه تأکید کرد که خودروسازان با تولیدات روزانه خود تعداد بیشتری را برای انبار خود تولید کرده تا بتوانند در زمان افزایش قیمت خودرو‌ها از آن‌ها برای فروش با سود بیشتر بهره ببرند.
او با تاکید بر احتکار ۶۰ هزار دستگاه خودرو از جانب سایپا و ۳۰ هزار دستگاه خودرو از جانب ایران خودرو اظهار کرد که از محل دقیق احتکار این خودرو‌ها مطلع است.


این خبر‌ها در تأیید و تکذیب‌های گوناگون فراموش شد، تا اینکه روز گذشته رئیس انجمن خودروسازان در حین دفاع از عملکرد خودروسازان، اظهارات عجیبی درمورد خودرو‌های احتکار شده اظهار کرد.


احمد نعمت‌بخش، با بیان اینکه اکنون ۵۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خودرو‌سازان وجود دارد، گفت: بی‌تدبیری سیاستگذاران ارزی موجب اتفاقات اخیر در بازار خودرو شد و خودرو سازان تمایلی به تزریق قطره‌چکانی خودرو ندارند.


وی با رد تزریق قطره‌چکانی خودرو توسط خودروسازان، اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودروی داخلی در بازار، پول‌های سرگردانی است که مردم نمی‌دانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند. دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که چطور کارخانه‌های خودر‌وساز که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، اجازه دارند خودروی خود را با قیمت حاشیه بازار بفروشند، افزود: در این شرایط سازمان حمایت از مصرف‌کنند‌گان می‌تواند در صورتی که کارخانه سود کلانی به دست آورده، میزان اضافی آن را به خزانه دولت واریز کند.


نعمت‌بخش با تاکید بر این موضوع که خودرو سازان از گرانی خودرو سود آنچنانی نبرده‌اند (!) اذعان کرد: ممکن است تعدادی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازی د‌پو شده باشد، اما دلیل این موضوع نبود قطعات برای تکمیل این خودرو‌ها و ناقص بودن آن‌ها است.


دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه اکنون ۵۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خودرو‌سازان وجود دارد، گفت: بی‌تدبیری سیاست‌گذاران ارزی موجب اتفاقات اخیر در بازار خودرو شد و خودروسازان تمایلی به این کار ندارند.


اظهارات رئیس انجمن خودروسازان واقعا تعجب‌آور است، چرا که او توضیح نداده که اگر این خودرو‌ها ناقص هستند، چرا از خط تولید خارج شده و در پارکینگ خودروسازان انبار شده است!


سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم در واکنش به بازار خودرو، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: علت اصلی گرانی خودرو در سه ماه گذشته این بوده که شرکت‌های خودروسازی، ماشین‌های خود را به مردم و بازار نمی‌دهند و اگر بدهند در اختیار نمایندگی‌ها به صورت کار‌تکس و موردی قرار می‌دهند.


وی با اشاره به افزایش ۷۰ تا ۷۵ درصدی اختلاف قیمت کارخانه تا بازار در چند ماه گذشته گفت: پژو پارس LX از ۱۷ فروردین تا کنون ۳۲ میلیون، پژو ۴۰۵ LX حدود ۲۰ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۰ میلیون، تندر پلاس اتوماتیک ۴۲ میلیون و ۲۰۷ اتومات ۴۵ میلیون گران‌تر شده است.


این فعال حوزه خودرو یادآور شد: اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو چند روز پیش موارد افزایش قیمت و تخلفات را به سازمان حمایت اطلاع داد، اما متاسفانه این سازمان در مقابل این موضوع از خود واکنشی نشان نداده و سکوت کرده‌اند.


منبع: کیهان


انتهای پیام/4001


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب