دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1397 - 04:33
عضو کمیسیون آموزش مجلس :

فوق دیپلمه‌های تکنسین‌ راحت‌تر از یقه سفیدها جذب بازار کار می‌شوند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با استقبال از رایزنی مسئولان آموزشی با دستگاه‌های متولی مهارت، گفت: فوق دیپلمه‌های تکنسین‌ راحت‌تر از یقه سفیدها جذب بازار کار می‌شوند.
کد خبر : 300639

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به رایزنی مسئولان آموزشی با دستگاه‌های متولی برای گسترش مهارت در کشور و درآمدزایی از طریق آن، گفت: به روزآوری رشته‌های تحصیلی در هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها با توجه به نیاز جامعه، تقویت رشته‌های کنونی، توسعه رشته‌های درسی جدید در حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری از جمله مسائل مهمی است که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است.


تلاش برای گرایش جامعه به رشته‌های مهارتی و درک درآمدزایی مناسب از طریق آن‌ها


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید برای گرایش جامعه به این رشته‌ها و درک این موضوع که تحصیل در رشته‌های فنی و مهارتی درآمدزایی مناسبی خواهد داشت تلاش شود و از طرفی باید شرایط رونق و خط تولید این رشته‌ها فراهم کرد.


وی با بیان اینکه کشور به تکنسین و استادکار در حوزه‌های مختلف نیاز دارد، ادامه داد: حجم وسیعی از افراد طی دهه‌های گذشته از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند که مهارت و توانمندی آن‌ها بسیار ناچیز است و از طرفی فضای اداری و کارمندی یا همان پشت میز‌نشینی دولتی برای جذب آن‌ها وجود ندارد.


بازار کار از تکنسین و افراد دارای مهارت در حوزه‌های مختلف اشباع نشده


ابطحی با اشاره به اینکه بازار کار از تکنسین و افراد دارای مهارت در حوزه‌های مختلف اشباع نشده و افراد دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم فنی راحت‌تر از یقه سفیدها جذب بازار کار می‌شوند، افزود: رایزنی مسئولان مربوطه با دستگاه‌های متولی مهارت رویکرد مبارکی است که در طرح تحول سلامت و برنامه ششم توسعه نیز بر آن تاکید شده است.


ایجاد بازار کار برای افراد مهارتی مقاومت خانواده‌ها را در مقابل این رشته‌ها می‌شکند


این نماینده با بیان اینکه باید تا پایان برنامه ششم 50 درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای بروند، اضافه کرد: اگر بازار کار مناسب برای افراد مهارتی به خوبی ایجاد شود به‌یقین مقاومت خانواده‌ها نیز برای ادامه تحصیل فرزندان‌شان در رشته‌های تئوری شکسته خواهد شد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با یادآوری اینکه 260 هزار نفر در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده‌اند اما از میان آن‌ها تنها 25 هزار نفر حداقل نمره قبولی را با وجود سخت نبودن سوالات کسب کرده‌اند، اضافه کرد: درواقع این مسئله نشان می‌دهد در آموزش افراد حتی در حوزه‌های تئوری نیز ضعف داریم.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته