دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1397 - 03:59
هشدار متخصص پوست و مو؛

عفونت‌ قارچی ناخن را جدی بگیرید

یک متخصص پوست و مو بیان کرد: عفونت‌ قارچی ناخن اگر در مراحل اولیه یعنی قبل از وارد شدن آسیب به ریشه ناخن تشخیص داده شود، قابل درمان است.
کد خبر : 300408

یلدا صداقت در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره عفونت‌های قارچی ناخن، گفت: عفونت‌های قارچی ناخن به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند اما بیشتر افرادی را که در محیط‌های مرطوب فعالیت می‌کنند؛ درگیر می‌کند. برای مثال شناگر‌ها و افرادی که در شالیزارها فعالیت می‌کنند، در معرض خطر هستند.


وی با بیان اینکه عفونت‌های قارچی ناخن به سه دسته کاندیدا، درماتوفیت‌ها و کپک‌ها تقسیم می‌شود، افزود: افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی کاندیدا هستند.


این متخصص پوست و مو یادآور شد: عفونت قارچی ناخن دست در زنان و عفونت قارچی ناخن پا در مردان شایع‌تر است.


صداقت با بیان اینکه ابتلا به عفونت قارچی کف یا انگشتان پا نیز احتمال بروز عفونت قارچی ناخن را افزایش می‌دهد، گفت: علاوه بر افرادی که در محیط مرطوب فعالیت می‌کنند، عفونت قارچی ناخن در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن یا سالمند هستند، نیز بروز می‌یابد.


این عضو انجمن متخصصان پوست ایران بیان کرد: اگر عفونت قارچی ناخن در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است اما اگر بیماری و عفونت پیشرفت کرده باشد درمان به سختی انجام می‌شود و یا گاه فرد برای همیشه ناخن‌های خود را از دست می‌دهد.


وی افزود: اگر ماتریکس یا ریشه ناخن دچار آسیب نشده باشد حتی در صورتی که بر اثر بیماری تمام صفحه ناخن فرد سیاه شده باشد، درمان امکانپذیر است در غیر این صورت یعنی زمانیکه که ماتریکس ناخن دچار آسیب شده باشد احتمال رشد مجدد ناخن به شدت کاهش می‌یابد.


صداقت درباره روش‌های درمانی عفونت قارچی ناخن، گفت: درمان با تجویز داروهای خوراکی صورت می‌گیرد، اما مدت بهبودی طولانی است؛ برای مثال ناخن‌های دست، پس از 6 هفته و ناخن‌های پا، پس از 3 ماه مصرف دارو بهبود می‌یابد.


این متخصص پوست و مو در پاسخ به اینکه آیا عفونت قارچی ناخن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: عفونت قارچی ناخن در تماس‌های کوتاه از فرد آلوده به فرد سالم منتقل نمی‌شود، اما اگر تماس یا ارتباط طولانی مدت باشد امکان انتقال وجود دارد بر همین اساس به افراد توصیه می‌شود دمپایی، کفش، جوراب و ... افرادی را که دچار عفونت قارچی ناخن پا شده‌اند را استفاده نکنند.


وی افزود: به افرادی که دچار عفونت قارچی ناخن دست شده‌اند توصیه می‌شود در محل کار و یا منزل از دستکش استفاده کنند.


انتهای پیام/4009/4038


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته