۱۹/ اسفند /۱۴۰۳
17:17 10 / 05 /1397
کامبیز کامکاری*

بررسی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

ارزیابی سوالات تیزهوشان که در ایران برگزار شد نشان می‌دهد سوالات دارای شاخص دشواری مطلوب نبوده است.

در ایالات متحده آمریکا قانونی در سال ۱۹۶۰ تحت عنوان «آموزش و پرورش دفاع ملی» تصویب شده است که به موجب آن باید دانش‌­آموزان تیزهوش را شناسایی کرده و در راستای پرورش نیروهای ذهنی و استعدادهای تحصیلی به ناسا واگذار کرد تا بتوانند با تولیدات برتر، توان نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این کشور را توسعه دهند. تشخیص و پرورش کودکان تیزهوش در هر کشوری، به­ عنوان یک اولویت محسوب می­‌شود؛ به طوری که توانمندی­ کشور بر شانه­‌های استوار قابلیت­‌های ذهنی تیزهوشان استوار است.


متاسفانه در کشورمان وزیر آموزش و پرورش این اولویت را فراموش کرده است؛ زیرا نه شناخت دقیقی از تیزهوشی دارد و نه می­‌تواند دانش­‌آموزان تیزهوش را شناسایی کند. فاجعه تا بدان جا توسعه یافته است که از آزمون‌­های هوشی ۸۰ سال پیش برای انتخاب دانش‌­آموزان تیزهوش بهره‌مند می­‌‌شود.


آزمون هوش ریون که وزیر آموزش و پرورش آن را به­ عنوان تنها آزمون استاندارد هوش معرفی می‌کند، در سال ۱۹۳۸ از سازمان­‌های دولتی کشور انگلستان کنار گذاشته شد و نسخه دوم آن در سال ۱۹۶۲ منتشر شده است. متأسفانه وزیر آموزش و پرورش کشورمان و دیگر مشاوران وی که در سنجش و آموزش دانش­‌آموزان تیزهوش تخصصی ندارند و گویی از علم روان­سنجی به دور هستند، هیچ‌گونه شناختی از نسخه دوم آزمون هوش ریون که تحت­ عنوان «ماتریس­‌های پیشرونده پیشرفته ریون» شناخته می­‌شود، نداشته و به نادرست از نسخه اول این آزمون که با ۶۰ سؤال تدوین شده است، استفاده کرده‌­اند.


لازم به ذکر است، نسخه دوم آزمون هوش ریون (ماتریس­‌های پیشرونده پیشرفته ریون) دارای ۳۶ سؤال بوده و در راستای طراحی دانش‌­آموزان ممتاز بازنگری شده است؛ در حالی‌ که نسخه قبلی در راستای غربالگری کم­ توانی ذهنی به کار برده می­‌شد. با ارزیابی نقادانه آزمون به کار رفته در ایران می­‌توان دریافت که از سؤالات یک تا ۴۸ را تمامی دانش­‌آموزان مقطع ابتدایی می­‌توانند پاسخگو باشند و دارای شاخص دشواری مطلوب نیست.


در جواب پاسخ وزیر آموزش و پرورش که ادعا کرده است آزمون هوش ریون تنها آزمون استاندارد این کشور است، می­‌توان مطرح کرد که در سال ۱۳۴۴ این آزمون توسط، دکتر براهنی و دکتر هوشیار در ایران استاندارد شد و برای دانش­‌آموزان دبیرستان البرز به کار رفت. با توجه به سال تحصیلی جاری (۱۳۹۷) که بیش از ۵۰ سال از هنجاریابی این آزمون می­‌گذرد و با شروع قرن ۲۱ این آزمون در هیچ جای دنیا کاربرد ندارد، می­‌توان به آزمون­‌های استاندارد هوش در ایران اشاره کرد که از جمله آن­ها نسخه چهارم مقیاس­‌های هوشی وودکاک (۲۰۱۲)، نسخه پنجم مقیاس­‌های هوشی استانفورد- بینه (۲۰۰۵)، نسخه پنجم مقیاس­‌های هوشی وکسلر کودکان (۲۰۱۶) و نسخه دوم مقیاس­‌های هوشی رینولدز (۲۰۱۶) است که توسط اینجانب و گروهی از متخصصان دانشگاهی در ایران استاندارد شده است. همچنین، از آزمون­‌های گروهی هوش می­‌توان به آزمون هوش مختصر کافمن (۲۰۱۵) اشاره کرد که آن هم در ایران استاندارد شده است.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

با بررسی نقادانه محتوای آزمون ۶۰ سؤالی ریون یا آزمون ماتریس‌­های پیشرونده ریون (۱۹۳۸) و حتی آزمون ماتریس‌­های پیشرونده پیشرفته ریون (۱۹۶۲) می­‌توان دریافت که تنها استدلال سیال غیرکلامی را اندازه‌­گیری می­‌کند. بنابراین، ابزار مزبور توانایی سنجش استعداد تحصیلی را نداشته و فقط یکی از عوامل دهگانه هوش را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد. هرگز از این آزمون نمی­‌توان برای تشخیص استعداد تحصیلی استفاده کرد و هرگز سازندگان این آزمون ادعا نکرده‌­اند که آزمون ۶۰ سؤالی ریون برای سنجش استعداد تحصیلی است.


ای کاش وزیر آموزش و پرورش و مشاوران وی، دانش و مهارت مرتبط با آزمون­‌های هوش را از طریق مطالعه کتاب­‌های دانشگاهی و نشست­‌های تخصصی در دانشگاه­‌های معتبر ایران به دست می‌آوردند تا مدارس سمپاد را دستخوش مدیریت نادرست خویش قرار ندهند.


*متخصص سنجش هوش و مشاور سازمان سمپاد و سازمان استثنایی


انتهای پیام/

ارسال نظر