دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1397 - 11:19
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

اسقاط کامیون‌های آلاینده و فرسوده لطمه‌ای به حمل و نقل بار نمی‌زند/ بیکاری یک سوم خودروهای سنگین در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون یک سوم خودروهای سنگین در کشور بار و کالایی برای جابه‌جایی وجود ندارد، گفت: اگر برخی کامیون‌های فرسوده و آلاینده را از رده خارج کنیم، مشکلی برای کریدورهای مواصلاتی و سیستم حمل‌ونقل بار ایجاد نمی‌شود.
کد خبر : 300377

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مسعود تجریشی، پیش‌از ظهر روز چهارشنبه در نشست خبری، در خصوص آلایندگی خودروهای سنگین توضیح داد: هم اکنون خودروهای سنگینی در کشور داریم که از جنگ جهانی دوم تاکنون تردد کرده و حجم زیادی از آلایندگی‌ها و ذرات معلق را وارد هوا می‌کنند.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سالانه ۳ تا ۶ هزار مرگ مستقیم مرتبط با ذرات معلق در کشور ثبت شده است.


تجریشی در ادامه این نشست، به دستور عیسی کلانتری برای شفاف‌سازی اشاره و اظهار کرد: بر اساس این اطلاعات می‌توان دید، چه نهادهایی وظیفه خود را انجام داده و چه کسانی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.


وی ادامه داد: بسیاری از مدیران همیشه کمبود اعتبارات و منابع مالی را برای عدم اجرای مصوبات بهانه می‌کنند در حالی‌که مدیر خوب عملکرد خود را وقتی که پول نیست، با منابع موجود می‌تواند نشان بدهد. به عنوان مثال شاید پول نداشته باشیم اتوبوس جدید بخریم اما باید ببینیم روی همین اتوبوس چگونه می‌توانیم فیلتر نصب کنیم. چگونه می‌توانیم وقتی به شرایط اضطرار می‌رسیم، با توجه به اینکه همه زیرساخت‌ها را داریم عوامل بازدارنده را فعال کنیم.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: هم اکنون ۵۰ درصد گازوییل تولیدی در کشور استاندارد است و برهمین اساس باید ببینیم با همین ۵۰ درصد چه کار می‌توانیم کنیم که به بهترین نحو از این ظرفیت بهره ببریم؛ باید با بررسی اقداماتی که می‌توانستیم ولی انجام نداده‌ایم، از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.


وی در ادامه با اشاره به تهیه و تدوین ۱۱ آیین نامه مربوط به قانون هوای پاک در روزهای پایانی اسفندماه ۹۶ گفت: این آیین‌نامه‌ها در هیات وزیران مورد بررسی قرار گرفت و دو دستگاه اعلام کردند که نمی‌توانند در شرایط موجود به تعهدات خود عمل کنند برهمین اساس با تغییر تعهدات در حد یک تا سه ماه این دستگاه‌ها خود را موظف کردند به وظایف خود عمل کنند.


وی درمورد جریمه اتوبوس‌های روشن بدون حرکت تصریح کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته هر اتوبوس به دلیل کارکرد درجا به طور سالانه معادل دو میلیون تومان اتلاف سوخت دارد بنابراین این مصوبه بدون نیاز به اعتبار مالی و بودجه قابل اجراست.


تجریشی در پاسخ به خبرنگار آنا در مورد شناسایی کانون‌های ریزگرد داخلی گفت: ما موظفیم کانون‌های بالقوه داخلی بروز ریزدگرد را مشخص کنیم که البته ۵۰ درصد این مساله انجام شده است به طوری که از مجموع ۳۱ استان در ۵۰ درصد استان‌ها کانون‌های گرد و غبار شناسایی و اقدامات لازم برای مقابله با این پدیده احصا شده است.


وی ادامه داد: نیاز زیست محیطی تالاب‌ها نیز در این استان‌ها تعیین شده است، همچنین براساس برنامه باید تا پایان شهریورماه امسال در همه استان‌ها کانون‌های گرد و غبار شناسایی و اقدامات لازم برای مقابله با آن مشخص شود.


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کنترل برنامه گرد و غبار کشور در یک بازه زمانی 10 ساله گفت: برای دستیابی به این امر مهم نیازمند برنامه‌های دقیق و جلب مشارکت مردم و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم.


وی تصریح کرد: همچنین در زمین‌های کشاورزی نیز قانونا موظفیم تعیین تکلیف کنیم و در پی برنامه ریزی‌های صورت گرفته از نتیجه نهایی این تحقیقات در ۶ ماهه دوم سال شاهد اجرایی شدن برنامه مهار کانون‌های ریزگرد داخلی خواهیم بود.


تجریشی یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست در بحث گرد وغبار وارد بحث‌های اجرایی مهم شده است و ۱۰۰ میلیون دلار برای مدیریت گرد و غبار خوزستان به این سازمان اختصاص داده شده است.


انتهای پیام/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته