بازرسی ویژه از 16 خط معاینه فنی خودروهای سنگین فرسوده در تهران و البرز
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، وحید حسینی پیشاز ظهر چهارشنبه در نشست خبری در مورد اقدامات سازمان محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: دبیر خانه کارگروه ملی کاهش الودگی هوا کلانشهرها در دی ماه ۹۶ طی حکمی از سوی نهاد ریاست جمهوری در سازمان محیط زیست آغاز به کار کرد؛ دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور هم به صورت ماهانه یک جلسه اصلی برگزار کرده است.
وی ادامه داد: محیط زیست در راستای وظیفه نظارتی خود به منظور رصد تکالیف مندرج در مصوبات هیات وزیران در سالهای ۹۳ و ۹۵ با موضوعیت کاهش الودگی هوا سعی در پایش مداوم فعالیتهای دستگاههای اجرایی دارد.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: برهمین اساس از دیماه تاکنون پنج جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و ۲۲ جلسه کمیته تخصصی با دستگاههای مسئول برگزار شده است.
حسینی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی شهرداریها و سازمان راهداری از مهرماه امسال ۱۶ خط معاینه فنی خودروهای سنگین فرسوده را در تهران و البرز به صورت ویژه بازرسی میکند.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این جلسه گفت: با توجه به اهمیت موضوع موتورسیکلتهای برقی تاکنون سه جلسه کمیته تخصصی در این زمینه برگزار شده اما متأسفانه پیشرفت خاصی در مورد موتورسیکلت برقی صورت نگرفته است و ما همچنان در حال پیگیری این موضوع هستیم، با توجه به عدم اجرای مصوبات دولت توسط وزارت صمت و تدوین برنامه جامع توسعه استفاده از موتورسیکلت برقی، کمیته تخصصی موتورسیکلت برقی نسبت به تدوین برنامه مذکور اقدام میکنند.
وی با اشاره به برگزاری یک جلسه در مورد سیاهه انتشار گفت: قراردادی بین سازمان حفاظت محیط زیست و کنسرسیوم دانشگاههای برتر به منظور تدیون سیاهه انتشار کلان شهرهای کشور منعقد شده است.
حسینی با اشاره به برگزاری دو جلسه کمیته تخصصی در مورد فیلتر دوده ادامه داد: در مورد استفاده خودروهای نو شماره از فیلتر دوده، مصوبه دولت همچنان برقرار و الزامی است و با ایجاد شبکه توزیع مناسب سوخت دیزل یورو چهار مشکل کیفیت سوخت نیز مرتفع شده است.
وی افزود: متأسفانه کمیته نوسازی ناوگان حمل و نقل با عدم همکاری خودروسازان داخلی قفل شده و پیشرفت نمیکند در حالیکه هم اکنون 17 هزار تاکسی فرسوده در تهران و 70 هزار در کل کشور داریم هماکنون رایزنیهایی با ستاد مدیریت حمل و نقل و سخت و سازمان شهرداریها و دهیاریها جهت ارائه طرح صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سیستم نوسازی ناوگان حمل و نقل در سال 96 به خوبی در حال ادامه بود، یادآور شد: یکی از سختترین اقدامات راجعبه خودروهای دیزلی بود که مطابق مصوبه سال 93 خودروهای دیزلی عمومی و ناوگان حمل و نقل باید فیلتر داشته باشند. پیرو نتایج کمیته سوخت مشکل کیفیت سوخت دیزلی مرتفع شده است.
به گفته حسینی مطابق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای این قانون از سوی همه دستگاهها است و در این راستا به صورت جدی وارد شدیم.
وی ادامه داد: سازمان محیطزیست پیشنهاداتی مبنیبر اجرای اصلاحاتی بر مواد پنج، 6، هفت و هشت قانون هوای پاک دارد زیرا در مورد خودروهای فرسوده سن معاینه فنی خودرو در قانون چهار سال است در حالیکه ما تأکید داریم دوره معافیت از معاینه فنی از چهار سال به دو سال برای خودروهای شخصی و دولتی کاهش پیدا کند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از راهاندازی سایت سنجش عملکرد دستگاههای مختلف در زمینه آلودگی هوا خبر داد و گفت: در سایت dabir.doi.ir اطلاعرسانیها به صورت اطلاعات مصوبات دستگاههای مختلف در زمینه آلودگی هوا با جزئیات به ثبت رسیده به طور مثال تاکنون هفت مصوبه برای وزارت صمت در نظر گرفتهایم که پنج مصوبه را انجام ندادهاند و همچنین برای وزارت کشور 9 مصوبه در نظر گرفته شده که چهار مصوبه آن عملیاتی نشده است برهمین اساس عموم مردم میتوانند با مراجعه به این سایت از آخرین عملکرد دستگاههای مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا مطلع شوند.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای اجرای مصوبات سازمان حفاظت محیط زیست عدم همکاری برخی دستگاههای اجرایی است بهطوری که با تغییر مدیریتها، برنامهها اجرایی نمیشود.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا یکی از مشکلات عدم اجرای برنامههای سازمان حفاظت محیط زیست را برخورد سلیقهای مدیران دانست و گفت: متاسفانه برخی از مصوبات به دلیل نگاه سلیقهای مدیران به برنامه اجرا نمیشود و حتی با تغییر مدیریت شاهد تغییر در اجرای برنامهها هستیم به عنوان مثال وزارت کشور در مورد نصب فیلتر معتقد است شنیدهایم این فیلترها خوب نیست و کار نمیکند در حالی که وقتی مصوبه داریم شنیدن ملاک نیست و باید به مصوبه عمل کنند.
حسینی ادامه داد: اجرای ناقص و غیرکاربردی مصوبات نیز یکی دیگر از مشکلات اجرای مصوبات است، به عنوان مثال وزارت صنعت معدن و تجارت به ارائه برنامه جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی و توسعه تولید و عرضه موتور سیکلت برقی موظف بوده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سوخت دیزل یورو ۴ در ۱۶۰ جایگاه کل کشور توزیع میشود، افزود: پیگیریهای خوبی در این زمینه صورت گرفت در حالی که انتقال سوخت با کامیون به جای استفاده از خط لوله بسیار سخت بود اما در نهایت به دسترسی تمام خودروهای مجهز به سوخت استاندارد در کل کشور منجر شد.
حسینی یادآور شد: با فشارهای سازمان محیط زیست در مورد اسقاط موتورسیکلتها، در نهایت موتورسیکلتهای کاربوراتوری حذف شده و در صورتی که تعداد باقی مانده این موتورها در مغازهها و انبارها به پایان برسد به طور کلی در این زمینه مشکلات حل میشود.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درباره دیزلیها نیز گفت: همه خودروهای مربوط به شهرداریها باید فیلترگذاری میکردند اما متاسفانه به دلیل بهانههای رنگارنگ از انجام این موضوع سر باز زدند در حالی که این مصوبه دولت است و سازمان حفاظت محیط زیست نمیگذارد این وسایل نقلیه بدون رسیدن به سطح مطلوب آلایندگی در شهرها تردد کنند.
وی ادامه داد: براساس مصوب ۱۳۹۳ هیات وزیران همه خودروهای حمل و نقل عمومی کشور باید به فیلتر ذرات مجهز شوند و این از وظایف سازمان شهرداری ها و وزارت کشور است.
حسینی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران اگر خودرویی حتی در پایانه کارکرد درجا داشته باشد و بیش از 10 دقیقه بدون استفاده روشن باشد، پلیس میتواند برخورد کند و این مساله چنان جدی است که در برخی کشورها، حتی مردم عادی اگر ببیند خودرویی درجا روشن است، حق دارند وارد خودرو شده و آن را خاموش کنند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درباره طرح ترافیک جدید گفت: در این طرح جدید خودرو دارنده معاینه فنی برتر میتوانند از تخیف برخوردار شود و این مساله منجر به افزایش آمار معاینه فنی برتر در تهران شده است؛ ۱۷۰ هزار نفر داوطلبانه برای معاینه فنی براتر مراجعه کردهاند که این موجب کاهش آلایندگی خودرو میشود البته باید توجه داشته باشیم که اثرگذاری این طرح به مرور منجر به پالایش ناوگان حمل و نقل میشود.
انتهای پیام/4009/4044
انتهای پیام/