دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس اقتصادی:

مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخته‌اند تا از پاسخگویی فرار کنند

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه مشکلات امروز کشور ناشی از خارج از مرز‌های کشور نیست گفت: عدم مدیریت برخی از دست اندرکاران سیستم اقتصادی، کشور را وارد این بحران اقتصادی کرده است.
کد خبر : 300261

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سید رضا میرزائی کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس اقتصاد در گفت‌وگویی در خصوص علت به وجود آمدن شرایط اقتصادی فعلی در کشور اظهار داشت: مشکلات اقتصادی امروز چیزی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و در مرحله اول زمان زیادی از مشکلات مختلف گذشته تا به این مرحله رسیده است و در مرحله دوم مباحث مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا چنین شرایطی را برای اقتصاد کشور رقم زده‌اند.


وی با اشاره به سیاست‌های کلانی که از سوی دولت برای اقتصاد کشور ترسیم شده عنوان کرد: بی‌توجهی دولت و مسئولان به موضوعات مختلف اقتصادی یکی دیگر از دلایل رسیدن به شرایط اقتصادی فعلی در جامعه است.


این کارشناس مسائل اقتصادی با برشمردن علل مشکلات اقتصادی امروز عنوان کرد: برنامه‌های اقتصادی بلندمدت در کنار عدم توانایی مدیران و همچنین اتفاقات روز سه دلیل عمده مشکلاتی هستند که امروز برای اقتصاد کشور به وجود آمده است.


میرزائی در ادامه افزود: در بحث طولانی‌مدت هر کشوری برای خود برنامه‌هایی دارد که اگر این برنامه‌ها به خوبی تدوین و اجرا شوند آن کشور نباید به این سرعت وارد چالش شده باشد.


غالب مدیران اقتصادی از روحیه خدمت برخوردار نیستند


وی با بیان اینکه برخی از برنامه‌های بلندمدت در کشور ایراد داشته‌اند عنوان کرد: برخی از این برنامه‌ها هم صحیح هستند اما به خوبی اجرا نمی‌شوند؛ مدیری که امروز در منصبی قرار گرفته است اگر اقتدار داشته و از روحیه خدمت برخوردار باشد می‌تواند مسائل را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند.


این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه مشکلات امروز کشور ناشی از خارج از مرز‌های کشور نیست عنوان کرد: عدم مدیریت برخی از دست اندرکاران سیستم اقتصادی، کشور را وارد این بحران اقتصادی کرده است.


برای فرار از پاسخگویی مشکلات را به گردن تحریم‌ها می‌اندازند


میرزایی با بیان اینکه برخی عادت دارند هرچه که اتفاق می‌افتد به گردن اتفاقات خارجی و تحریم می‌اندازند تصریح کرد: بزرگترین مشکل مدیران امروز کشور این است که تمام توجه و نگاه خود را به خارج از مرز‌ها دوخته‌اند.


وی در ادامه افزود: اتفاقات اخیر در مساله طلا، سکه و ارز اگرچه متاثر از تحریم‌ها نیست، اما بیشتر آن ناشی از سوء‌مدیریت‌ها در داخل کشور است؛ رهبر انقلاب سال‌هاست که می‌گویند ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و راه کار آن را اقتصاد مقاومتی می‌دانند.


سوء‌مدیریت در اقتصاد کشور را به این نقطه رسانده است


این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به سخنان برخی مبنی بر اینکه این بحران ناشی از فعل و انفعالات اقتصادی در دنیاست عنوان کرد: این بحران‌ها ناشی از عرضه و تقاضا نیست؛ اگر جریانات اقتصادی امروز مدیریت می‌شد این اتفاقات نمی‌افتاد چرا که دهه ۶۰ جریاناتی به مراتب بدتر از این اتفاقات رخ داد، اما با مدیریت صحیح از آن بحران عبور کردیم.


میرزایی همچنین گفت: عبور ما از مشکلات اقتصادی در دهه ۶۰ باعث حیرت دنیا شد تا جایی که یک جنگ تمام عیار علیه ایران به راه انداختند؛ آمریکایی که امروز دیگر بسیاری از کشور‌ها از اطراف آن پراکنده شده‌اند یک روز به صورت مستقیم با ایران وارد جنگ نظامی، اقتصادی و فرهنگی شد، اما در نهایت عقب نشینی کرد.


هنوز هم برای نجات اقتصاد کشور دیر نشده است/ تحریم‌ها وضع نشده تیم اقتصادی دولت عقب‌نشینی کرده است


وی با تأکید بر اینکه هنوز تحریم‌ها وضع نشده مسئولان عقب‌نشینی کرده‌اند تصریح کرد: اگر مدیران اقتصادی ما خوب مدیریت می‌کردند، تمام دنیا هم جمع بشود نمی‌توانند در قبال ایران کاری از پیش ببرند؛ هنوز هم دیر نشده است و می‌توان اقتصاد کشور را نجات داد.


ضمن تأکید بر این نکته که اگر مدیران امروز خود را نبازند و به خوبی شرایط را مدیریت کنند بسیاری مشکلات اقتصادی حل می‌شود بیان داشت: اگر میبینیم بازار سکه، ارز، مسکن و ... به هم ریخته است به خاطر سوء مدیریت اقتصادی از سوی دولت است.


مدیران اقتصادی نه می‌توانند بحران را مدیریت کنند و نه به جوانان اجازه دخالت می‌دهند


این کارشناس مسائل اقتصادی در ابتدای عمر دولت برخی از وزرا از وارات مدیر حرف می‌زدند، اما حقیقت این است که ما در کشور کمبود مدیر نداریم، اما مشکل برخی از مدیران این است که به توان ملی کشور و جوانان اعتماد و اعتقادی ندارند. این مدیران نه می‌توانند اوضاع اقتصاد را درست کنند و نه می‌خواهند فرصت را به دیگران به ویژه جوانان بدهند تا آن‌ها مشکلات را حل کنند.


میرزایی در پایان تصریح کرد: اگر از توان جوانان کشور به خوبی استفاده شود و در خصوص مشکلات پیش آمده مردم را در جریان بگذارند از طرف دیگر به راهبرد‌های رهبری در موضوع اقتصاد توجه ویژه کرده و آن‌ها را اجرایی کنند شاهد خواهیم بود که بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.


منبع: راه دانا


انتهای پیام/4001


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب