دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1394 - 17:31
وزیر بهداشت توضیح داد:

هیچ کس برای انجام زایمان طبیعی مجبور نمی‌شود/ نصیحت مقام معظم رهبری درباره رشد جمعیت

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ کس به اجبار هیچ خدمتی را انجام نمی‌دهد، گفت: شاید یک عده‌ در مورد این مسائل نگران باشند باید برای آنها توضیح دهیم اما نباید شایع پراکنی کنیم. در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هیچ کس مجبور به انجام زایمان طبیعی نمی‌شود و بیمار، پزشک، نوع و روش زایمان را تعیین می‌کند.
کد خبر : 30026

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: آمار سزارین در کشور از سال 70 تا 92 از 37 درصد به 56 درصد افزایش یافت به طوری که ما جزو معدود کشورها با شیوع بالای سزارین بودیم.


وی افزود: در قالب طرح تحول نظام سلامت با تغییر تعرفه‌های زایمان طبیعی و تشویق ماماها و متخصصان، محدود کردن امتیازات و اعتبارات برای مراکز خصوصی و دولتی که شیوع سزارین در آنها بالا بود و با رایگان کردن زایمان طبیعی شاهد کاهش 10 درصدی میزان سزارین بودیم.


وزیر بهداشت با بیان اینکه نباید افراد را به انجام زایمان طبیعی اجبار کنیم، گفت: بلکه باید افراد را راهنمایی کرد. البته در مواردی که پزشک تشخیص دهد که انجام زایمان طبیعی مخاطره‌آمیز است، نباید به این موضوع اصرار کرد.


دکتر هاشمی افزود: در زایمان اولیه هم در مراکز دولتی و هم در مراکز خصوصی باید به سمتی پیش رویم که شیوع سزارین به عدد بین‌المللی نزدیک شود.


آغاز تشویق مادران به زایمان بدون درد


وی عنوان کرد: خوشبختانه در بیمارستان‌های دولتی به خصوص در مناطق حاشیه‌ای و محروم کشور شیوع سزارین به زیر 20 درصد کاهش یافته است. باید در شهرهای بزرگ مادران را به زایمان بدون درد تشویق کنیم که این مساله بهداشت کودک و مادر را به همراه دارد.


وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در راستای حفظ سلامت مادر و فرزند، گفت: در سالجاری 365 مرکز برای زایمان بدون درد را راه اندازی کردیم تا در آینده مادران و فرزندان سالم‌تری داشته باشیم.


وی افزود: در معاونت بهداشت نیز در راستای ترویج زایمان طبیعی و ایمن‌سازی مادران استفاده از مکمل‌های غذایی برای مادران باردار، نوزادان متولد شده، کودکان زیر 2 سال آغاز شد که این برنامه ادامه خواهد داشت.


افزایش واکسن‌های ایمن‌سازی


هاشمی ادامه داد: در جهت ایمن‌سازی نیز تعداد واکسن‌هایی را که در گذشته وجود داشتند، ادامه خواهیم داد. در عین حال امیدوارم بتوانیم دو واکسن جدید نیز به این برنامه بیفزایم.


وزیر بهداشت، گفت: هیچکس به اجبار هیچ خدمتی را انجام نمی‌دهد اما یک عده‌ ممکن است همینطوری نگران باشند که باید به آنها توضیح دهیم اما نباید شایعه پراکنی کنیم. متاسفانه مراکزی وجود دارد که در بیش از 90 درصد موارد زایمان را به روش سزارین انجام می‌دهد که این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های نظارتی باید در نوع نظارت‌های خود تجدید نظر کنند، البته مبنای نظارت باید کاهش شیوع آمار سال گذشته زایمان در بیمارستان باشد.


وی در خصوص اقدامات انجام شده در بیمارستان‌های خصوصی برای ترویج زایمان طبیعی گفت: در عین حال از جهت اعتباربخشی برای بیمارستان‌های خصوصی مشوق‌هایی را تدارک دیدند که در کنار آن نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است. باید بین مراکزی که شیوع سزارین در آنها کاهش می‌یابد با مراکزی که شیوع سزارین آنها افزایش می‌یابد تفاوت وجود داشته باشد.


باید آمار زایمان‌ها به طور دقیق ثبت شود


وزیر بهداشت یکی از مشکلات موجود در زمینه زایمان‌ها را ثبت دقیق آنها عنوان کرد و گفت: باید زایمان‌ها به طور دقیق ثبت شوند و بازخورد آنها نیز به جراحان و مراکز زایمان داده شود. بیمارستان باید بداند چه تعداد زایمان سزارین و چه تعداد زایمان طبیعی در آنجا انجام شده؛ چرا که دانستن این موضوع مسیر را مشخص می‌کند. بنابراین ثبت تولد‌ها باید به صورت دقیق انجام شود. البته به دلیل شیوع زیاد سزارین در کشور نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت آمار سزارین به عدد مورد انتظار ما متمایل شود.


نصیحت مقام معظم رهبری به وزیر بهداشت


وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فرمایش اخیر مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های جمعیتی و نقش وزارت بهداشت در آن گفت: مقام معظم رهبری در این مورد نه ناراحت بودند و نه معترض، بلکه یک نصیحت کردند و به من فرمودند شما مثل ما فکر می‌کنید، اما زیر مجموعه خود را نیز باید هماهنگ کنید. در همین خصوص من گزارشی را تنظیم کردم تا خدمت ایشان ارائه دهم که این گزارش نشان می‌دهد در حوزه بهداشت تلاش‌های بسیاری در در حوزه سیاست‌های جمعیتی انجام داده‌ایم.


وی افزود: افزایش آمار موالید کشور کار اقناعی است و با بخشنامه حل نمی‌شود، زیرا فرهنگ‌سازی این مساله نیاز به متقاعد کردن مردم و تغییر در تفکر آنها دارد که انجام این مهم نیاز به همکاری بین بخشی وزارتخانه‌ها، مجلس و دولت دارد.


دارایی‌های بلوکه شده باید صرف اشتغال‌زایی شود


وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه دارای‌های بلوکه شده ایران در حال آزاد سازی است، آیا از این دارایی وزارت بهداشت نیز سهمی خواهد داشت یا خیر، گفت: شخصا انتظار ندارم که دولت از این دارایی‌ها در حوزه سلامت هزینه کند؛ چرا که این دارایی‌ها باید صرف ایجاد اشتغال و رواج تولید در کشور شود و ما باید توقعات خود را مدیریت کنیم.


وی افزود: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید زیر ساخت‌ها را درست کنیم. ای کاش یارانه‌ها به این صورتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، داده نمی‌شد و بخشی از آن صرف زیر ساخت‌ها و ایجاد اشتغال می‌شد. چرا که باید باور کنیم بیکاری یک معضل بزرگ در جامعه و در خانواده‌های ماست.


وزیر بهداشت ادامه داد: ما در همین حد اعتباراتی که برایمان پیش‌بینی می‌شود راضی هستیم و اگر 60 تا 70 درصد همین اعتبارات نیز تخصیص داده شود به اقداماتی که به مردم قول انجامش را داده‌ایم، عمل می‌کنیم. البته به شرط اینکه این رونق ایجاد شود و ضمن توجه به اقتصاد درون‌زا سرمایه‌گذاری خارجی را هم آغاز کنیم. پس همه دستگاه‌ها و گروه‌ها باید به این موضوع فکر کنند.


وی با بیان اینکه در فرصت جدید کمپانی‌های خارجی مختلف باید در حوزه‌های متفاوت فعالیت کنند، گفت: ما بسته‌ای را برای سرمایه گذاری خارجی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و در ایجاد شرکت‌های دارویی مشترک پیش بینی کردیم. بنابراین شرایط جدیدی که برای ما ایجاد می‌شود بسیار کمک کننده است.


آینده حوزه بهداشت کشور پس از توافق هسته‌ای


وزیر بهداشت هم چنین درباره تغییراتی که بعد از توافق هسته‌ای برای وزارت بهداشت حاصل خواهد شد، گفت: گشایش بهتری خواهیم داشت و ما می‌توانیم مواد اولیه بهتری برای تولید دارو وارد کنیم که اثر بخشی زیادی داشته باشد و عوارض کمی داشته باشد. هم چنین در زمینه آموزش و پژوهش نیز بسیار موثر خواهد بود زیرا دسترسی به منابع تحقیق و روابط بین الملل افزایش می‌یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
۰
من در یک بیمارستان مشغول به کارم. زی مان طبیعی اجباری است.
دریا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
۰
چرا اطلاعات دروغین به مردم میدین زایمان طبیعی اجباری هست طوری هم هست که در بعضی مواقع جان مادر و فرزند ب خطر میفته اما باز هم اصرار به زایمان طبیعی میکنن این چه قانون هست چرا نمیذارین مادر خودش نوع زایماتش را انتخاب کند???????
Maryam m
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
۰
خیلی بی عدالتیه که مادر نتونه نوع زایمانش رو خودش انتخاب کنه و به اجبار همه رو به طبیعی وادار میکنن من تو هیچ کشوری چنین قانون مسخره ای ندیدم
هلدینگ شایسته