دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1397 - 18:43
کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی:

به دنبال کشاندن ایران پای یک مذاکره طولانی و بی‌هدف هستند/ تناقض کمک به منافقین و سخن از مذاکره مشخص است

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: وحدت کلام و یکپارچگی مواضع حسن روحانی و فرماندهان نیروهای مسلح در پاسخ به تهدیدهای آمریکا باعث شد تا ترامپ نظر خودش را تغییر دهد و شیوه به ظاهر مسالمت‌جویانه‌ای برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره اتخاذ کند.
کد خبر : 300230

حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزار‌ی آنا با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط با رئیس جمهوری ایران گفت :اظهارات شگفت‌انگیز دونالد ترامپ دو گمانه‌زنی را در ذهن متبادر می‌کند.


اول اینکه انسجام داخلی و وحدت کلام حسن روحانی و فرماندهان نیروهای مسلح در پاسخ به تهدیدهای آمریکا باعث شد ترامپ نظر خودش را تغییر دهد و شیوه به ظاهر مسالمت‌جویانه‌ای برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره اتخاذ کند که در حقیقت این یک شیوه زیرکانه‌ای است که ترامپ سعی می‌کند با این کار ایران را برای یک مذاکرات طولانی و بی‌هدف به پای میز مذاکره بکشاند تا شرایط خودش را بر ایران تحمیل کند. دوم اینکه با توجه به شرایط موجود و فشارهای اقتصادی داخلی، ترامپ توپ را به زمین دولت ایران انداخته تا اگر ایران پای میز مذاکره حاضر نشود، وانمود کند این ایران است که نمی‌خواهد به یک راه‌حل سیاسی با آمریکا برسد.


وی افزود: اگر واقعا رئیس‌جمهور آمریکا خواهان مذاکره حقیقی با ایران است، باید به طور رسمی به توافقنامه برجام اعتراف کند و تحریم‌ها را لغو کند. این به عنوان اولین گام عملی برای ابراز حسن‌نیت نسبت به ایران تلقی می‌شود، در غیر این صورت هرگونه مذاکره با آمریکا بدون هدف و بی‌نتیجه است.


هانی‌زاده به مذاکرات سال‌های اخیر میان تهران و واشنگتن اشاره کرد و گفت:‌ طی سال‌های گذشته ایران به صورت دوجانبه و چندجانبه با آمریکا و اروپا مذاکره داشته و نتیجه آن توافقنامه برجام بود که ترامپ آن را به صورت یکجانبه لغو کرد. رئیس‌جمهور آمریکا از یک طرف ایران را تهدید می‌کند و از طرفی دیگر درخواست مذاکره می‌کند. این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا هم چندی پیش با سران گروهک تروریستی منافقین دیدار داشت و قول همکاری برای جریان‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران را به آنها داد. همه اینها نشان از رفتار غیرمنطقی و متناقض کاخ سفید نسبت به ایران دارد و تا آمریکا یک گام عملی برندارد، هرگونه مذاکره بی‌فایده است.


به گزارش آنا، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که از موضعش درباره مذاکره با ایران سوال کرده بود گفت: حاضرم بدون هیچ پیش شرطی با رئیس‌جمهور روحانی ملاقات کنم.


ترامپ با انداختن توپ در زمین ایران افزود: اگر آنها حاضر باشند، بنده بی‌تردید با مقامات ایران دیدار خواهم کرد. نمی‌دانم آیا آنها هنوز آماده هستند. آنها در حال حاضر شرایط سختی دارند. بنده به توافق (هسته‌ای) ایران پایان دادم زیرا توافقی مسخره بود. بنده اعتقاد راسخ دارم که احتمالا آنها درنهایت خواهان دیدار خواهند بود. من حاضرم هر وقت که آنها بخواهند دیدار کنیم. بنده این کار را از روی قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم بلکه این کار، کار درستی است که باید انجام شود. اگر ما بتوانیم کار دیگری انجام بدهیم که معنادار باشد و نه اینکه هدردادن کاغذ باشد مثل همان توافق دیگر (برجام) که بود، بی تردید بنده حاضر به ملاقات هستم.


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته