دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 43

حسن آقا کریمی: حضور دو فیلم از جشنواره اصفهان در جشنواره فجر به اقدامی علیه خودش تبدیل شد

حسن آقاکریمی گفت: «حضور دو فیلم از جشنواره فیلم کودک اصفهان در جشنواره فجر امسال به اقدامی علیه خودش تبدیل شد، چرا که به ما به چشم سهمیه نگاه شد.»
کد خبر : 3002

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «فرار از قلعه رودخان» با حضور غلامرضا رمضانی کارگردان، حسن آقاکریمی تهیه‌کننده، محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، کاوه ایمانی تدوینگر، بهزاد عبدی آهنگساز، شکرخدا گودرزی، سیروس همتی و محمد بحرانی برگزار شد.


در ابتدای این نشست رمضانی اظهار کرد: «اگر فیلمی را برای کودکان و نوجوانان امروزی می‌سازیم باید ویژگی‌های آنها را در نظر بگیریم. بسیاری از ما ممکن است به بچه‌ها وعده و وعیدهایی بدهیم یا آنها را سرکوب کنیم که این کار عواقب خطرناک بسیاری دارد.»


سیروس همتی بازیگر فیلم درباره لهجه خود گفت: «با توجه به لهجه آذری که دارم، ابتدا قرار بود این ته لهجه را حفظ کنم اما وقتی با بچه‌ها ارتباط برقرار کردم متوجه شدم باید برای نزدیکی به آنها لهجه یزدی بگیرم.»


شکرخدا گودرزی بازیگر دیگر این فیلم عنوان کرد: «کارگردان فضا را برای گفت‌وگو کردن در کار فراهم کرده است و این گفت‌وگو ما را به جایی رساند که بازیگران بزرگسال احساس رهایی و آزادی کردند.»


وی این شیوه بازیگری را در سینمای ایران پذیرفته شده دانست و افزود: «بر اساس ایده کارگردان ما واکنش‌های در لحظه داشتیم و قرار نبود بازی کنیم. بچه‌ها نیز استعداد فوق‌العاده‌ای داشتند. امیدوارم آموزش و پرورش برای استعداد این بچه‌ها برنامه‌ریزی کند.»


رمضانی درباره تاثیرپذیری از ادبیات کودک گفت: «نمی‌توان تاثیر نویسندگان ادبیات کودک به ویژه نوشته‌های عامیانه را نادیده گرفت. من هم به شدت به این ادبیات علاقه‌مندم. در استان‌های کشور همچون یزد یا خراسان ادبیات خاصی وجود دارد و افرادی مثل محمود دولت‌آبادی توجه ویژه‌ای به فرهنگ این منطقه داشته‌اند. امیدوارم توانسته باشم بارقه‌ای از این ادبیات را به نمایش بگذارم.»


محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری «فرار از قلعه رودخان» با بیان اینکه هر کاری ارزش و مرتبه خود را دارد، عنوان کرد: «به نظرم این فیلم یکی از آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران خواهد بود. این فیلم سومین تجربه مشترک من با غلامرضا رمضانی است و به خاطر همدلی که بین ما وجود دارد، به خوبی نگاه و حس وی را درک می‌کنم.»


وی درباره سختی‌های کار توضیح داد: «فیلمبرداری در اتوبوس در فصل گرما و با ۲۵ کودک که تابه حال مقابل دوربین نبوده‌اند کاری بسیار دشوار بود، اما هدایت کارگردان و سایر عوامل فنی شرایط را هموار کرد.»


این فیلمبردار اضافه کرد: «با وجود محدودیت بودجه در سینمای کودک، به خاطر اهمیتی که کارگردان به فیلم می‌داد، ما از بهترین دوربین‌ها استفاده کردیم.»


وی نسبت به زمان پخش فیلم اعتراض کرد و گفت: «یک فیلم کودک در سانس اول روز نخست و دومی در آخرین سانس روز آخر برگزاری جشنواره به نمایش در آمد. در حالی که به نظرم اگر فیلم در زمان مناسب‌تری عرضه می‌شد، به طور قطع مخاطب بیشتری داشت.»


در ادامه رمضانی درباره تغییر فیلمنامه مطابق با روحیه کودکان گفت: «در حین کار برخی دیالوگ‌ها را تغییر دادم، زیرا احساس کردم به دنیای من و کودکی من مربوط است و باید به فضای بچه‌های امروز نزدیک شود.»
وی افزود: «من فیلم‌های داخلی و خارجی بسیاری می‌بینم و قطعا در ناخودآگاه علاقه‌ای نسبت به برخی فضاها و صحنه‌ها احساس می‌کنم، اما در نهایت آنچه که در ذهن من وجود دارد ساخته می‌شود.


وی همچنین درباره انتخاب بازیگران نوجوان فیلم اظهار کرد: «از میان بچه‌های اردکان و میبد انتخاب‌های بسیاری کردیم و طی هفته‌ها تعدادی از آنها ریزش کردند تا به این جمع رسیدیم. من معتقد به تست بازیگری نیستم و مهمترین فاکتور برای انتخاب بچه‌ها، نزدیکی به تیپ و کاراکتر و بعد از آن استعداد، اشتیاق و همدلی آنها بود.»


محمد بحرانی بازیگر فیلم «فرار از قلعه رودخان» درباره حضور در فیلم‌های جدی گفت: «اگر کمدی و نقش جدی خوب پیشنهاد شود، هر دو را بازی می‌کنم، به شرط آنکه نقشی باشد که خروجی و پشت صحنه خوبی داشته باشد.»


وی در ادامه قهرمان اصلی این فیلم را ۲۵ کودک یزدی دانست و گفت: «در یکی از شهرهای میبد سینما وجود ندارد و کودکانی که در این فیلم بازی کرده‌اند بیش از همه باید دیده شوند.»


وی خطاب به مسوولان سینمایی و امور اجرایی کشور عنوان کرد: «این کودکان و خانواده‌های آنها دوست دارند روی پرده سینما دیده شوند. در کشورهای پیشرفته بیشتر به بچه‌ها بها داده می‌شود، در حالی که اوضاع سینمای کودک ما اصلا خوب نیست.»


حسن آقاکریمی تهیه‌کننده «فرار از قلعه رودخان» به همکاری بنیاد فارابی برای تهیه این فیلم اشاره کرد و گفت: «بودجه ساخت این فیلم معمولی و در حد کف تولیدات ۹۳ بود و حمایت سازمان میراث فرهنگی از اثر هنوز مشخص نیست. این فیلم در کمتر از ۵۶ روز تولید شد. البته ما برای اینکه به جشنواره فیلم کودک اصفهان برسیم زمان کمی داشتیم، از این رو به نظرم اگر فرصت بیشتری داشتیم، کیفیت کار قطعا بهتر می‌شد.»


آقاکریمی درباره حضور دو فیلم از جشنواره فیلم کودک اصفهان در جشنواره فجر امسال عنوان کرد: «این کار به اقدامی علیه خودش تبدیل شد، چرا که به ما به چشم سهیمه نگاه شد.»


کاوه ایمانی تدوینگر فیلم به اینکه این چهارمین تجربه همکاری‌اش با رمضانی است اشاره کرد و گفت: «فیلم اثری بسیار یکدست و بدون سکانس اضافه بود و ما با همفکری هم توانستیم به کاری خوب دست پیدا کنیم. البته در جشنواره اصفهان فیلم کمی طولانی‌تر بود که در تدوین مجدد بخش‌هایی از آن حذف شد. به نظرم برای بیینده خسته‌کننده نیست و می‌تواند تا آخر با فیلم همراه شود.»


بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم نیز درباره نزدیکی کار به موسیقی کودکانه عنوان کرد: «زبان موسیقی کودکانه در ایران کمی محدود به بلز، ارف و چند ساز دیگر است، در صورتی که کارهای بزرگی در دنیا وجود دارند مثل تام و جری که از ارکستر سمفونیک استفاده می‌شود.»


وی ادامه داد: «ما برای مخاطب کودک کار می‌کنیم اما عوامل کار کودک نیستند، به همین دلیل نباید کارهای کودک را ساده‌انگارانه نگریست.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته