رطب خورده، منع رطب میکند!
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شعار «80 میلیون محیط بان» به عنوان یک شعار فرهنگی؛ که بسیار زود فراگیر و حتی به عنوان نام کانال رسمی سازمان حفاظت محیط زیست در تلگرام نیز برگزیده شد، نخستین بار در شهریورماه 1396 و در مراسم روز جهانی حفاظت از لایه ازون از سوی عیسی کلانتری معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد.
کلانتری هم زمان با اعلام این شعار، گفت: «باید بتوانیم مشکلات محیط زیست را عمومی کنیم چون بدون مردم نمیتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم برای همین قصد داریم با توسعه آموزش و فرهنگسازی محیط زیست، ۸۰ میلیون محیطبان داشته باشیم.»
موضوعی که کمی بعدتر و در گفتوگوی وی با روزنامه جامجم در مهرماه سال 1396 نیز بر آن تاکید و گفته شد: «برنامهام آگاهسازی 80 میلیون ایرانی است.»
اگرچه کلانتری بارها بر موضوع آموزش و اهمیت آن تاکید کرد اما نشانههای عملی از این گفتمان هرگز دیده نشد و در نهایت پس از حدود چهار ماه بلاتکلیفی معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، خبری منتشر شد که نه تنها به دلایل متعدد، شوک عجیبی به جامعه به ویژه اهالی محیط زیست کشور وارد کرد، بلکه به خوبی آثار منفی تضعیف معاونت مهم آموزش در سازمان متبوع کلانتری را نمایان ساخت.
روز شنبه 6 مردادماه در حالی سازمان حفاظت محیط زیست در لیست نخست دستگاههای دولتی پر مصرف و بد مصرف قرار گرفت و برق این سازمان از سوی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ قطع شد که از ابتدای پیک تابستان 1397، مردم در اقصی نقاط کشور و البته پایتخت با خاموشیهای طولانی مواجه شدند و مسئولان دولتی با ارائه آمار وضعیت بارش و میزان آب موجود در سدها، مردم را به صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف انرژی و آب دعوت کردند و بر ضرورت ارائه آموزشهای لازم به مردم در این حوزه، تاکید داشتند.سازمان محیط زیست، اتاق بازرگانی ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرکت ملی گاز، بنیاد انقلاب اسلامی، ساختمان وزارت اقتصاد، کمیته امداد، جهاد سازندگی،شرکت ملی نفت ایران، ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن از جمله این دستگاههای پرمصرف بودهاند.
موضوعی که پیش از این؛ کلانتری، معاونان، مدیران و مشاورانش نیز به طرق مختلف در مورد اهمیت آن صحبت کرده بودند اما گویی هرگز عزمی برای اجرای توصیههای خود هم نداشتند و در نهایت «از کوزه همان تراود که در اوست.»
بیشک جایگاهی که سازمان حفاظت محیط زیست در عدم اصلاح الگوی مصرف برق، مفتخر به کسب آن شد را نمیتوان تنها محصول بلاتکلیفی معاونت آموزش یا بیتوجهی مدیران ارشد آن به توصیههای خود دانست؛ چرا که یکی دیگر از بخشهایی که در چنین مواردی، انگشت اتهام به سوی آن گرفته میشود، ادارات کل روابط عمومی دستگاهها هستند؛ اداراتی که در شرایط بحرانی و سخت ملی یا به عبارت دیگر خوشی و ناخوشی ملی باید برای ایجاد وحدت رویه تلاش کنند.
تلاشی که برخی از وجوه آن به صورت اعلان و آموزش عمومی، از طریق مختلف همچون ارسال پیامک، انتشار شعار، تولید و انتشار اینفوگراف یا مدیا در وب سایت رسمی دستگاه، شبکههای مجازی است و برخی از وجوه آن به صورت درون سازمانی است و روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها در بخش اعلان و آموزش عمومی، به اذعان آنچه همه رصد و مشاهده کردند، بسیار ضعیف بود، بلکه با استناد به جایگاه کنونی دستگاهش در لیست منتشر شده از سوی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در آموزش و فرهنگ سازی درون سازمانی نیز کارنامهای مردود به نام خود ثبت کرد.
آنچه از روز شنبه مورد پرسش بسیاری در فضای عمومی جامعه قرار گرفته، برنامه کلانتری برای آگاهسازی 80 میلیون ایرانی و آموزش و تربیت 80 میلیون محیطبان حافظ محیط زیست کشور در شرایطی است که هیچ یک از اجزای سیستم آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست، کارکردی حیاتی ندارد.
به عبارتی دیگر، انتشار لیست 147 سازمان و نهاد شامل وزارتخانه، ساختمان مرکزی برخی از بانکها، ساختمان مرکزی بیمه، ساختمان اداری مدیریتی استانی ادارات که بیتوجه به مصوبه هیات وزیران و ابلاغ بخشنامه استانداری تهران مبنی بر قطع سیستمهای سرمایشی از ساعت 13:30 و کاهش مصرف انرژی برق و البته اخطار شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با قطعی برق مواجه شدهاند، مردم را با این پرسش رو به رو کرد که «رطب خورده، منع رطب چون کند؟»
انتهای پیام/4044
انتهای پیام/