دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1397 - 13:45
وزیر راه در صحن مجلس مطرح کرد؛

تشریح برنامه‌های وزارت راه برای کاهش آلودگی و ترافیک پایتخت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دو سال پیش نخستین جلسه شورای ساماندهی امور پایتخت برگزار شد، گفت: برگزاری جلسات بعدی را دنبال می‌کنیم.
کد خبر : 300105

به گزارش حوزه مجلس خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در نشست علنی امروز خانه ملت در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان مبنی بر علت برگزار نشدن شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: خوشبختانه آقای کواکبیان در جلسات شورای ساماندهی امور پایتخت حضور داشتند، آقای جهانگیری اولین جلسه را دو سال گذشته برگزار کردند و گزارشی نیز بر مبنای آن جلسه برای ساماندهی پایتخت آماده شد.


وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: بر مبنای جلسه مذکور قرار شد آیین نامه شورای ساماندهی تنظیم و در هیات وزیران مطرح شود. جلسات بعدی این شورا را قطعاً تعقیب خواهیم کرد و به نظر می‌رسد آقای کواکبیان در جریان جزئیات دیگر این شورا باشند.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت شهر تهران طرحی تحت عنوان ساماندهی شهر تهران تهیه شده است، افزود: در حوزه حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل حومه شهر مسئله پیچیده بوده اما با این حال رقمی بیش از 550 هزار وسیله نقلیه روزانه بین حومه و شهر تهران تردد می‌کنند از این رو توجه به این مشکلات یکی از بحث‌های مهمی بوده که در حال پیگیری است. برای تعیین تکلیف حمل و نقل حومه و شهر در تهران طرح مفصلی تهیه شده است و به سرعت اقدامات مورد نیاز برای بهبود این وضعیت در حال انجام است.


آخوندی با بیان اینکه در خصوص ساماندهی امور پایتخت طرح تهیه و اکنون در شورای عالی معماری نیز طی مسیر می‌کند، افزود: از ابتدای دوره گذشته در خدمت آقای عارف به عنوان رئیس مجمع نمایندگان تهران گزارشی از اقدامات انجام شده در رابطه با ساماندهی شهر تهران ارائه شده و جلسات پی در پی را با مجمع نمایندگان تهران برگزار کرده‌ایم. در حال حاضر طرح ساماندهی شهر تهران تعیین شده و اجزای آن در حال آماده سازی است از این رو نگرانی در این مورد وجود ندارد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث لجستیک شهر تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است، گفت: در حدود 800 هکتار از اراضی شهر تهران اکنون در اختیار انبارها و بخش حمل و نقل سنگین بوده و روزی بیش از هزار کامیون سنگین وارد شهر تهران می شود و می‌دانیم که همین بحث لجستیک می‌تواند دشواری‌های بسیاری از حیث محیط زیستی و ترافیک ایجاد کند. کار بسیار بزرگی که در حیطه ساماندهی شهر تهران در حال انجام است این است که 800 هکتار لجستیک را از تهران به جنوب شرق فرودگاه امام خمینی منتقل می‌کنیم که این اقدام نفس‌کش بسیار بزرگی برای مردم جنوب تهران خواهد بود.


آخوندی با اشاره به اقدام دیگری که برای ساماندهی شهر تهران انجام شده است، گفت: ایجاد کمربندی جنوب غرب تهران که از قزوین شروع می‌شود یکی دیگر از اقدامات در این راستا بوده که بخشی از بار ترافیکی سنگین را از تهران برمی‌دارد. طرح مذکور یکی از بزرگترین طرح‌های آزادراهی کشور بوده که در 2.5 سال ایجاد و 160 کیلومتر آزادراه ایجاد کرده است.


آخوندی با اشاره به دیگر اقدام وزارت راه و شهرسازی در راستای ساماندهی شهر تهران گفت: ایجاد راه‌آهن حومه‌ای که اساسنامه آن انجام شده و به سمت ورامین، شهر قدس، شهریار، کرج و قم در چند سال گذشته ایجاد شده است.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دیگر اقدام انجام شده بازآفرینی شهر تهران بوده که برای انجام آن طرح مفصلی تهیه شده و برای انجام این طرح در کن نیز معاونم در آنجا حاضر و به بررسی مشکلات مردم پرداخته است از این رو تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت شهر تهران انجام خواهم داد.


انتهای پیام/4071/ 4003


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته