دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پورابراهیمی در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

منابع ارزی ایران دقیقا چه‌ میزان است؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی میزان منابع و مصارف ارزی ایران را اعلام کرد.
کد خبر : 299995

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما، گفت: پیش‌بینی‌ها از درآمدهای ارزی امسال کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است در حالی که مجموع مصارف ارزی 45 تا 50 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.


وی گفت: 55 درصد از منابع ارزی کشور از فروش منابع نفتی و 45 درصد دیگر از صادرات غیرنفتی است.


پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی اقتصاد از جمله عدم پذیرش دولت برای کنترل بازار غیررسمی و سوء مدیریت بانک مرکزی موجب افزایش قیمت نامتعارف نرخ ارز در بازار است.
وی با بیان اینکه دولت دهم بازار ثانویه را پس از سه ماه راه‌اندازی کرد، گفت: برای بهبود شرایط بازار ارز باید بازار ثانویه بر مبنای عملکرد درست ارزی فعالیت کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معاملات در بازار ثانویه تاکنون تنها 300 میلیون دلار بوده است و این نشان می‌دهد که تقاضاهای دلاری از محل‌های دیگر تأمین می‌شود.
پورابراهیمی گفت: اعلام نرخ تک رقمی برای ارز یک خطای راهبردی بود که باید برای ما درس عبرت باشد.
وی افزود: در حالی که پتروشیمی‌ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.
پورابراهیمی گفت: یک اختلاف سنتی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد و نمی‌شود با کتمان بازار غیررسمی مشکلات بازار ارز را حل کرد.
وی افزود: قانون اصلاح بانک مرکزی و اصلاح قانون بانکداری در مجلس در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر در کمیسیون اقتصادی به تصویب خواهد رسید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته