سرویسهای اطلاعاتی دشمن روی بازار طلا تمرکز کردهاند
به گزارش حوزه مجلس خبرگزاری آنا از خانه ملت، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز دوشنبه، 8 مرداد در نشست فراکسیون شفافسازی، سالمسازی اقتصاد و انضباط مالی، گفت: از گزارش کامل و مناسب مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی تشکر میکنم.
بحث های مبارزه با فساد اقتصادی نباید به دستاویزهای سیاسی تبدیل شود
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مبارزه با فساد باید از رویکرد علمی استفاده شود. باید در این راستا اولویت بندی لحاظ شود، نباید بحثهای مبارزه با فساد اقتصادی تبدیل به دستاویزهای سیاسی و تبلیغاتی شود بنابراین باید توجه کرد که جار زدن در این مسائل خاصیتی ندارد.
لاریجانی گفت: نمایندگان باید به صحبتهایشان توجه داشته باشند و از اینکه مطالب سست به رسانهها بگویند، پرهیز کنند تا مجبور به عذرخواهی نشوند؛ بنابراین مطالب باید متقن باشد. چرا که وقتی درباره مبارزه با فساد اقتصادی حرف میزنیم باید به فلسفه موضوع توجه شود و در این راستا کارآمدی حکومت و جلوگیری از ظلم مدنظر باشد.
فساد باعث فشار بیشتر به طبقه های پایین جامعه می شود
وی ادامه داد: فساد باعث فشار بیشتر به طبقههای پایین جامعه از لحاظ درآمدی مانند کارگران میشود؛ اما باید دقت کرد گاهی نوع برخورد با فساد کارآمدی حکومت را کاهش میدهد. چرا که امکان دارد برخورد غیرعلمی و تبلیغاتی در حل مسئله موثر نباشد.
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر لزوم مبارزه همه جانبه فساد، گفت: باید توجه کرد، فساد میتواند در بخشهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی باشد و نمیتوان فساد اقتصادی را حل کرد در حالی که به سایر شئون توجه نشده است؛ بنابراین باید به تقویت زیرساختهای فرهنگی توجه شود تا بازده کار ارتقاء یابد.
لاریجانی ادامه داد: ریشهیابی فساد بسیار مهم است، فساد سیاسی نیز کمتر از فساد اقتصادی نیست، اگر مسئولی اقدام به دروغگویی و تهمت زدن میکند نباید در حکومت حضور یابد؛ بنابراین باید با دروغگویی به صورت جدی برخورد شود چرا که موضوع سادهای نیست، البته ممکن است یک شخص تلقی اشتباه کند؛ اما اینکه شخصی با صراحت دروغ بگوید فساد کوچکی را انجام نداده، بنابراین باید با فساد مبارزه همه جانبه شود چرا که غیر از این جواب نمیدهد.
تصویب چند قانون در راستای شفافسازی و مبارزه با فساد
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: نمایندگان مجلس مقدار زیادی از وظایف خود را انجام دادند و چند قانون علیه مبارزه با فساد تصویب شده که باید اجرای قوانین پیگیری شود. قوانین مرتبط با شفافسازی اقتصادی و مبارزه با فساد یکی از نمونههای قوانین مذکور است، همان طور که از همکاران نماینده مجلس مطرح کردند در حال حاضر نیز روی سایت حقوق و مزایای نمایندگان مجلس مشخص شده است و دیگر جنبه پنهانی وجود ندارد.
وی افزود: تهمتها و تخریبهای زیادی بیان میشود، به طور مثال یک شخص 40 میلیارد تومان پول دارد، بنده نمیشناسم و این موضوعات را باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری کند؛ اما در این قضایا نباید افراط شود.
لاریجانی ادامه داد: حجیم بودن دولت مانع کارکرد صحیح شده به نحوی که یک سرمایه گذار برای سرمایهگذاری باید به طور مثال به 10 سازمان مراجعه کند در هر صورت لازم نیست که سرمایه گذار کفش آهنین به پا کند چرا که در حال حاضر قانون پنجره واحد تجارت وجود دارد؛ اما اینکه چرا اجرایی نمی شود باید پیگیری شود تا مانع فساد و بحث رشوه شود.
لاریجانی اضافه کرد: رفتار ساختار حکومتی در دولت قدری قدیمی است؛ بنابراین باید آموزشهای لازم ارائه شود و بحث دولت الکترونیک به سرانجام برسد چرا که می تواند حدود 50 درصد فسادها را از بین ببرد.
بخشنامهها و دستورالعمل های زاید در انجام کار ممانعت ایجاد می کند
رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخشنامهها و دستورالعملهای زاید در انجام کار ممانعت ایجاد میکند در حوزه سرمایهگذاری پولی و بانکی باید کارها با اولویت انجام شود و اینکه قانونگذاری مستند به آئیننامه شود کار درستی نیست؛ بنابراین نکات مهم در قانون لحاظ شود.
وی افزود: در عالم خلاء زندگی نمیکنیم؛ بنابراین باید شرایط کشور مورد رسیدگی قرار بگیرد، مقداری از مشکلات مربوط به تصمیمات درونی است و مقداری دیگر از مسائل مربوط به کارشکنیهای دشمنان است حتی برخی از سرویسهای اطلاعاتی دشمنان لعاب کار را چیز دیگری قرار دادهاند؛ اما در اصل مطلب روی تخریب فضای اقتصادی کار میکنند و به دلیل اینکه میدانند تلاطم در بازار ارز و طلا به اقتصاد کشور ضربه وارد میکند روی این بخش بیشتر تمرکز کردهاند.
ساماندهی وضعیت بازار ارز بسیار مهم است
رئیس مجلس افزود: براساس اطلاعاتی که به ما رسیده سرویسهای اطلاعاتی دشمن با پوششهای دیگر به دنبال این هستند که به اقتصاد آسیب وارد کنند در هر صورت ساماندهی وضعیت بازار ارز بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نباید در اداره کشور بین سیستم میکروب و ماکرو خلط کرد؛ بنابراین اداره یک روستا با یک کشور 80 نفری تفاوت دارد و باید از علم اقتصاد در این راستا استفاده کرد، لزوما با افزایش نظارتها نمیتوان مشکلات را حل کرد، بنابراین باید کارها روان تر انجام شود و ظرف روزهای آینده باید سیاستهای جدید ارزی اعلام شود تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده بنابراین باید ساختار اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاستهای دستوری به کار گرفته شود.
لاریجانی تصریح کرد: به نظر بنده مجلس در قانون برنامه قیمت ارز را براساس سیاست شناور مدیریت شده مورد توجه قرار داده اینکه به خاطر شرایط اضطرار توقف بلاوجهی ایجاد شد، تصمیم نادرستی بود و باید اصلاح شود.
رئیس مجلس افزود: براساس تدابیر انجام شده، مایحتاج موردنیاز مردم کشور، اعم از دارو و نیازهای بخش بهداشت و درمان با ارز دولتی تامین میشود و مابقی نیازهای ارزی باید براساس ساز و روالهای طبیعی اقتصاد سامان یابد. در شورای هماهنگی سه قوه نیز مسائل را پیگیری میکنم.
آمریکاییها هیچ تعهدی به توافقات بین المللی ندارند
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی همه راه ها را طی کرد تا فشار اقتصادی ناشی از توطئه های آمریکا به مردم وارد نشود حتی در خصوص مسئله هستهای با آمریکاییها مذاکره انجام شد؛ اما با توجه به تحولات آمریکا، این کشور از برجام خارج شد؛ البته آمریکاییها هیچ تعهدی به توافقات بین المللی مانند توجه به توافقنامه آب و هوا ندارد.
مذاکره با اروپایی ها در حال انجام است
وی ادامه داد: مذاکره با اروپاییها در حال انجام است و این موضوع را رد نکردیم تا فشاری به مردم وارد نشود؛ اما اینکه چقدر موضوع پیش برود، نمیتوانم در این زمینه دقیق چیزی بیان کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه آمریکاییها اصطلاحا زدند زیر میز توافقات انجام شده، ایران حق داشت که از حقوق خود استفاده کند؛ اما برای اینکه به مردم فشار وارد نشود مذاکره با اروپاییها همچنان در حال انجام است.
وی ادامه داد: دشمنان درصدد هستند تا در فروش نفت و نقل و انتقالات بانکی ممانعت ایجاد کنند و در این راستا یک لشگر چریک کت و شلواری به راه انداختند تا فشار به ایران وارد کنند.
سیاستهای ارزی اشتباه میتواند مانع صادرات شود
لاریجانی تصریح کرد: دوره فعلی باید سپری شود، ممکن است فشارهای بیرونی در سطح بین المللی توسط آمریکاییها و برخی کشورهای منطقه افزایش یابد؛ اما باید این فشارها تبدیل به فرصت شود و ظرفیت های بالقوه بالفعل شوند در این شرایط حتی می توان صادرات را افزایش داد چرا که ایران با 15 کشور همسایه است اما نباید فراموش کرد سیاست های ارزی اشتباه می تواند حتی مانع صادرات شود.
باید تمامی راهها را رفت تا فشارها به فرصت تبدیل شود
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: میتوان با اقدامات مناسب نوعی نوسازی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و اشتغال جوانان را ارتقاء داد؛ چرا که در حال حاضر برخی از اتباع خارجی مشغول در ایران با توجه به وضعیت ارزی کنونی به کشور خودشان بازگشتهاند. در هر صورت باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود؛ البته بنده نمیگویم ما از این شرایط استقبال میکنیم؛ اما باید تمامی راهها را رفت تا فشارها به فرصت تبدیل شود. انجام این مهم به ایران پایدارتر منتهی خواهد شد و در آینده کشور قویتر میشود.
اعتبار برای حکومت و ایجاد امیدواری میتواند شگردهای دشمنان را از بین ببرد
لاریجانی، گفت: فکر میکنم تلخیهای موجود در مسیر اقتصادی با اکوی زیادی در داخل پخش شده و این موضوع نوعی باس داخلی را به وجود آید؛ بنابراین رسانهها توجه کنند که اعتبار برای حکومت و ایجاد امیدواری میتواند شگردهای دشمنان را از بین ببرد؛ البته نمیگویم به صورت تصنعی کارها را پیگیری کنید، بنابراین باید به نقاط مثبتی که وجود دارد توجه شود هر چند که توجه نارساییها موجود اقتصاد هم مهم است.
تلاش مجلس و دولت برای ایجاد تعادل در کشور
وی ادامه داد: مردم اضطراب نداشته باشند؛ مجلس و دولت کار میکنند که شرایط متعادل شوند و در این راستا از طریق دولت نیز با کشورهای مختلف رایزنی خواهد شد و کارهای اقتصادی نیز پیگیری میشود؛ در هر صورت برای افزایش کارآمدی حکومت باید ظرفیت ذهنی جامعه بالا رود و دولت نیز با مردم حرف بزند؛ چرا که صحبت کردن باعث افزایش همفکری میشود.
تلاش نمایندگان به رفع مشکلات موسسات مالی و اعتباری
رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: نمایندگان مردم میتوانند شرایط را برای جامعه توضیح دهند و نباید فراموش کرد مجلس نابسامانیهایی را پیگیری کرده است. برای نمونه میتوان به رفع مشکل موسسات مالی اشاره داشت که تمامی نمایندگان این مسائل را پیگیری کردهاند.
وی ادامه داد: رسیدگی به ریشه مشکلات بسیار مهم است و باید سر فرصت مشکلات را ریشهای حل کرد؛ البته برخی روشها اشتباه بوده و نباید به وجود می آمد، حداقل در خصوص موسسات مالی و اعتباری نباید کار به این صورت رها میشد. در خصوص طرحهای عمرانی نیمه تمام نیز مجلس مسائل را پیگیری کرده؛ اما دولت چندان به این مهم توجه نکرده و در حال حاضر 500 الی 600 میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که اگر مزیت اقتصادی برای اجرای طرحها وجود داشته باشد با توجه به اینکه طرحهای نیمه تمام از جنس اصل 44 هستند بخش خصوصی میتوانست این پروژه ها را به اتمام برساند.
باید زمینه سوق نقدینگی به تولید و آبادانی کشور فراهم شود
لاریجانی افزود: مجلس این اختیار را به دولت داده که طرحهای نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند؛ اما به نحوی دستورالعملها نوشته شده که این مهم انجام نگرفت؛ در بودجه سال 97 و شورای عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه به این موضوعات توجه شده است البته برای تبدیل به قانون شدن باید موضوعات از طریق مجلس پیگیری شود تا زمینه سوق نقدینگی به تولید و آبادانی فراهم شود.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: قوه قضائیه موضوع برخورد جدی با مفسدان اقتصادی را دنبال کند و اگر طرحی در این رابطه دارد سریعتر به مجلس بفرستد. برخی افراد تلاش کردند تا تلاطم ارزی در کشور به وجود بیاید که باید پیگیری شود. در تحقیقات مشخص شد که برخی اخلالگران اقتصادی از طریق ارتباط با خارج مسائل را رو به جلو میبرند. در هر صورت قوه قضائیه باید قاطعانه و انقلابی با مشکلات برخورد کند.
انتهای پیام/4034
انتهای پیام/